Τρίτη 11 Μαρτίου 2025

Ένα ιστορικό κτίριο στην παραλία της Αίγινας. Ξενοδοχείο Μπράουν.

 

Ακόμα και τη νύχτα, η κομψότητα του θαμπώνει! Ένα απόλυτα αριστοκρατικό κτίριο στην παραλία της Αίγινας που δεν περνά απαρατήρητο καθώς συγκεντρώνει τα βλέμματα των περαστικών και των επισκεπτών της Αίγινας.
Ένα κτίσμα με πολύς απλές αλλά ξεκάθαρες αρχιτεκτονικές γραμμές που στους τοίχους του είναι γραμμένο ένα κομμάτι της ιστορίας της νεότερης Αίγινας.

Σήμερα λειτουργεί ως ξενοδοχείο τους καλοκαιρινούς μήνες, διαθέτοντας τον μεγαλύτερο εσωτερικό κήπο της Αίγινας.

Στα χρόνια  της Γερμανικής κατοχής το κτίριο επιτάχθηκε και εκεί εγκαταστάθηκε η γερμανική διοίκηση του νησιού.
Σήμερα ανήκει στην οικογένεια Μπράουν η οποία το διατηρεί σε πολύ καλή κατάσταση. Στο ισόγειο χώρο έχουν πολλές φορές φιλοξενηθεί εκθέσεις και έχουν πραγματοποιηθεί ομιλίες και παρουσιάσεις βιβλίων στην είσοδο  του κήπου του.





Δευτέρα 10 Μαρτίου 2025

Η άγνωστη υπόγεια Αίγινα.


Ένα σημείο που λίγοι γνωρίζουν και ακόμα λιγότεροι έχουν πλησιάσει , επισκέφθηκαν μαθητές και μαθήτριες της Ομάδας Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του 2ου Γυμνασίου Αίγινας, την Κυριακή το μεσημέρι στα πλαίσια  του προγράμματος που εκπονούν φέτος με θέμα: "Σπηλιές και υπόγειες διαδρομές της Αίγινας".

Στο λόφο λοιπόν της Παλαιάς Χώρας, ακριβώς πίσω και κάτω από το εκκλησάκι του Τ. Σταυρού, βρίσκεται η είσοδος μια υπόγειας στοάς που αυτή την εποχή είναι γεμάτη με νερό. Σύμφωνα με διηγήσεις και στοιχεία που έφθασαν στα χέρια μας, η στοά αυτή είναι παμπάλαια και οδηγεί στην Παλαιά Χώρα. Διατρέχει  το λόφο και σύμφωνα με τους πιο ειδικούς φθάνει στο κάστρο και ίσως να συνδέεται με το υδραγωγείο που υπάρχει στην κορυφή του λόφου. Το ύψος αλλά και το πλάτος  του διαδρόμου είναι ικανό ώστε να χρησιμεύει και για δίοδος εισόδου ή διαφυγής, όταν οι ανάγκες τον επιτάσσουν. Κι ας θυμηθούμε ότι η Παλαιά Χώρα δέχθηκε αρκετές επιθέσεις και λεηλασίες.

Η πρόσβαση  σε αυτήν την σκοτεινή είσοδο είναι δύσκολη. Φθάνεις στο σημείο κατεβαίνοντας το μονοπάτι που οδηγεί στον Άγιο Φανούριο και τον Άγιο Ανδρέα. Αυτή την εποχή η πλούσια βλάστηση λόγω των βροχών του χειμώνα, κάνει ακόμα πιο δυσδιάκριτη την είσοδο της στοάς.

Η είσοδος της στοάς παλαιότερα ήταν κλειστή με σιδερένια πόρτα η οποία έχει πλέον καταρρεύσει.

Χρειάζεται αρκετή προσοχή και ασφαλώς δεν το τολμά κανείς μόνος  του!!!!
 














 


 

Η Κυριακή της Ορθοδοξίας στην Ιερά Μονή του Αγίου Νεκταρίου.

 




Με κατάνυξη και την πρέπουσα εκκλησιαστική τάξη  εορτάστηκε η Κυριακή της Ορθοδοξίας στην Ιερά Μονή Αγίας Τριάδος Αγίου Νεκταρίου. Το τυπικό της ημέρας περιλαμβάνει ανάγνωση  της απόφασης της Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου σύμφωνα με την οποία  υπερίσχυσε η Ορθή άποψη της προσκύνησης των εικόνων από τους πιστούς. Τη Σύνοδο συγκάλεσε  η αυτοκράτειρα Θεοδώρα, μητέρα  του ανήλικου Μιχαήλ και στην απόφαση  της οποίας ίσχυσε η άποψη του Ιωάννου του Δαμασκηνού για τη σωστή προσκύνηση των εικόνων , όπου αναφέρει ότι η προσκύνηση αποβαίνει προς  το πρόσωπο που απεικονίζεται και όχι προς  το υλικό της εικόνας.

Οι εικόνες επέστρεψαν στους ναούς και τοποθετήθηκαν  ώστε οι πιστοί να τις προσκυνούν.

Φωτογραφίες: Στέλλα Μεθενίτη.

Κυριακή 9 Μαρτίου 2025

Οι Άγιοι Σαράντα Μάρτυρες στην Παλαιά Χώρα.

 

Στις  9 Μαρτίου η Ορθόδοξη Εκκλησία εορτάζει τους  Τεσσαράκοντα μάρτυρες  που βρήκαν φρικτό θάνατο στα βάθη της σημερινής Τουρκίας επί Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Στους Σαράντα αυτούς Αγίους είναι αφιερωμένο ένα από τα πολλά εκκλησάκια  της Παλαιάς Χώρας.

Ο μικρός ναός βρίσκεται στη βορινή πλευρά  του λόφου της Παλαιάς Χώρας και είναι αποκομμένος από το υπόλοιπο κτιριακό συγκρότημα  της Καστροπολιτείας. Ωστόσο γειτνιάζει με τα εκκλησάκια  των Αγίου Ανδρέα και Αγίου Φανουρίου. Λίγο πιο πάνω από αυτό βρίσκεται ο μικρότερος ναός  της Παλαιάς Χώρας ο Άγιος Κήρυκος.

Οι Άγιοι  Τεσσαράκοντα μάρτυρες ήταν στρατιώτες και βασανίστηκαν σκληρά όταν ο διοικητής τους έμαθε ότι ήταν χριστιανοί, κάτι ανεπίτρεπτο για κάποιον που εκείνη την εποχή υπηρετούσε  στο στρατό της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Υποβλήθηκαν στο μαρτύριο να μπουν γυμνοί μέσα σε παγωμένη λίμνη μέσα στην οποία παρέδωσαν το πνεύμα  τους στον Χριστό.

Η εκκλησία  βρίσκεται σε πολύ καλή κατάσταση και σε αντίθεση με τα υπόλοιπα  εκκλησάκια  του λόφου είναι ασβεστωμένη και ιδιαίτερα καθαρή και επιμελημένη. Εκκλησιαστικά ανήκει στην ενορία  της Αγίας Τριάδος Βαθέος.

Η θέα  από το σημείο του ναού προς το Σαρωνικό και τις αντικρινές ακτές  της Αττικής και της Σαλαμίνας είναι μοναδική.

Τα μηνύματα της Κυριακής της Ορθοδοξίας

    

   
Πόσοι γνωρίζουν τι είναι η σημερινή ημέρα, κατά  την οποία με τον πιο λαμπρό τρόπο γίνεται Δοξολογία στην Μητρόπολη Αθηνών παρουσία  της πολιτειακής και πολιτικής ηγεσίας;
Πόσοι από αυτούς που πήγαν σήμερα στην Εκκλησία γνωρίζουν γιατί διαβάστηκε η Συνοδική απόφαση για την αναστήλωση των εικόνων;
Πόσοι κατάλαβαν γιατί γίνεται περιφορά των εικόνων μέσα ή έξω από το ναό;
Πόσοι γνωρίζουν τι είναι η Ορθοδοξία;

Αυτήν  την ημέρα η Αγία Εκκλησία μας γιορτάζει την αναστήλωση των εικόνων από τον αυτοκράτορα Κωνσταντινουπόλεως Μιχαήλ και τη μητέρα του Θεοδώρα το 843 μ. Χ. Η νίκη των Ορθοδόξων εναντίον των εικονομάχων, καθώς και η αναγνώριση της Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου που είχε κανονίσει το θέμα της τιμητικής προσκυνήσεως των εικόνων αποτελεί έμπνευση για τους ιερούς υμνογράφους να συνθέσουν χαρμόσυνους ύμνους, τα «νικητήρια» όπως λέγονται, τροπάρια. Με  τα  χαρμόσυνα αυτά τροπάρια, αλλά και με τη λιτάνευση των αγίων εικόνων γύρω από τους ναούς έχουμε μια αισθητοποίηση της  νίκης του πνεύματος της Ορθοδοξίας και εναντίον των ασεβών εικονομάχων ειδικά, αλλά και γενικότερα εναντίον όλων των  αιρετικών, που λυμαίνονται την Εκκλησία του Χριστού. Γι’ αυτό η  πρώτη  Κυριακή των νηστειών είναι πιο γνωστή με το όνομα  «Κυριακή της Ορθοδοξίας»

   Ερχόμενοι από  την περίοδο του Τριωδίου όπου τα πρόσωπα πολλών "ταλαιπωρήθηκαν" από τα προσωπεία, τις μάσκες, η Εκκλησία προβάλει την μοναδική και ανεπανάληπτη  αξία του προσώπου. Μια παράδοση, αντίληψη και στάση που έρχεται από τα βάθη της αρχαιοελληνικής παράδοσης και πέρασε στο Χριστιανισμό. Το πρόσωπο που η αξία του  αναβαθμίζεται σύμφωνα με τη χριστιανική διδασκαλία. Το πρόσωπο απαλλαγμένο από πάθη, μικρότητες, εμμονές, κόμπλεξ και νοσογόνες ψυχικές καταστάσεις. Το πρόσωπο ως εικόνα Θεού αναγεννάται, ανακαινείται και αποκαθαίρεται από την πίστη στο πρόσωπο του Θεού.
   Κάθε χρόνο την Κυριακή της Ορθοδοξίας, θυμόμαστε πως Ορθοδοξία είναι η σωστή - ορθή πίστη και λατρεία του Θεού.
    Κάθε χρόνο  αυτή την ημέρα επίσης η Εκκλησία μας προβάλει  την προσπάθεια  της εξωτερικής Ιεραποστολής  που γίνεται  σε πολλές γωνιές  της γης όπως στην Αφρική, στη Κορέα, στην Αλάσκα και σε χώρες της Ασίας.

Σάββατο 8 Μαρτίου 2025

Ο ναός των Αγίων Θεοδώρων στην Κυψέλη.

 

 Εορτάζει σήμερα ο κοιμητηριακός ναός  της Κυψέλης. Ένα μεγάλο παρεκκλήσι  της ενορίας κάτασπρο και αρκετά περιποιημένο μια που συχνά λειτουργείται. Ο πρώτος ναός, το πρώτο τμήμα είναι μια παραδοσιακή νησιώτικη εκκλησούλα με θολωτή οροφή. Ωστόσο οι ανάγκες οδήγησαν στην επέκταση  του ναού με αποτέλεσμα ο ναός να αυξήσει  τη χωριτικότητά  του και να προσφέρεται για λατρευτικές συνάξεις και κατά την περίοδο  του χειμώνα. Σε επιγραφή πάνω από την είσοδο αναγράφονται οι δωρητές και όσοι προσέφεραν  για  την ανακαίνισή του. Αξίζει τέλος να αναφέρουμε πως δίπλα  στο ναό , μέσα στο κοιμητήριο είναι θαμμένοι όλοι οι ιερείς που διακόνησαν στην ενορία  της Κυψέλης. Μεταφέρθηκαν εκεί από  το κοιμητήριο που υπήρχε για ιερείς πίσω από τον ενοριακό ναό, εκεί ακριβώς που βρίσκεται ο Άγιος Αβέρκιος.

Παρασκευή 7 Μαρτίου 2025

Οι Άγιοι Θεόδωροι στην Παλαιά Χώρα.

 

 Μια ακόμα εκκλησία  της Παλαιάς Χώρας που θεωρείται από τις πιο σημαντικές  του λόφου σύμφωνα με τον ιστορικό και συγγραφέα  κ. Σοφοκλή Δημητρακόπουλο.
  Οι Άγιοι Θεόδωροι ασφαλώς δεν εορτάζουν σήμερα που η Εκκλησία τιμά τον Άγιο Θεόδωρο και το θαύμα που έκανε με τα κόλλυβα, ωστόσο είναι μια καλή ευκαιρία να γνωρίσουμε τη μικρή εκκλησία  που βρίσκεται στην κυριολεξία κρεμασμένη από τα βράχια στα νότια  του κάστρου της Παλαιάς Χώρας.

  
Για να φτάσει κάποιος εκεί θα πρέπει προηγουμένως να ανέβει ως την Επισκοπή και να ακολουθήσει το δύσκολο μονοπάτι από το κελί του Αγίου Διονυσίου ως την Αγία Κυριακή. Το μονοπάτι αυτό είναι λίγο απόκρημνο και χρειάζεται προσοχή. Η θέα και η άποψη της καστροπολιτείας είναι εντυπωσιακή. Το μονοπάτι διατρέχει περιμετρικά το λόφο κάτω ακριβώς από τα ερείπια του κάστρου.
  Η είσοδος της Εκκλησίας βρίσκεται στα βόρεια  του κτίσματος. Ένα μεγάλο δυτικό παράθυρο φωτίζει το ναό και γύρω αλλά και πάνω από αυτό υπάρχουν πανέμορφες τοιχογραφίες. Διακρίνεται μια πλούσια αναπαράσταση της Σταύρωσης και πολλά πρόσωπα Αγίων μορφών γύρω από την κεντρική αυτή εικόνα. Το δάπεδο του ναού είναι στρωμένο με ασπρόμαυρα πλακάκια που τοποθετήθηκαν μεταγενέστερα όπως σημειώνει ο κ. Σ. Δημητρακόπουλος. Τα πλακάκια αυτά μας θυμίζουν τα παρόμοια που υπάρχουν στο γειτονικό ναό  των Ταξιαρχών.
Παλαιότερα ο ναός διέθετε  αξιόλογες τοιχογραφίες. Αναφέρεται ότι η θολωτή στέγη ήταν παλαιότερα καλυμμένη με πλάκες. Κατόπιν αντικαταστάθηκαν με τσιμέντο.
Η Εκκλησία υπολογίζεται ότι έχει κτιστεί  πριν από τον 16ο αιώνα. Από  την Αρχαιολογική Υπηρεσία έγιναν εργασίες συντήρησης  το 1966, το 1972 και το 1967. 




 Στο ιερό βήμα η Αγία Τράπεζα είναι κτιστή και διακρίνονται ίχνη αγιογραφιών στην αψίδα  του Ιερού Βήματος.

Η επίσκεψη και σε αυτό το ναό της Παλαιάς Χώρας δίνει την ευκαιρία να σταθούμε ακριβώς στο κέντρο της παλιάς πολιτείας. Κάτω από το ναό απλώνεται η δυτική και νότια πλευρά  του λόφου γεμάτη εκκλησιές και χαλάσματα από τα  οικήματα και τα καλντερίμια  της Χώρας.

Πέμπτη 6 Μαρτίου 2025

Οι πρώτοι Χαιρετισμοί προς την Παναγία, απόψε στους ναούς.

 

  Η  ακολουθία  των Χαιρετισμών  προς την  Παναγία  θα  ψαλλεί απόψε σε όλους  τους Ορθόδοξους ναούς. Κέντρο  της ακολουθίας  η Α΄ στάση  του  Κοντακίου που θα αναγνώσει ο ιερέας μπροστά στο εικόνισμα  της Παναγίας.
  Ο Ακάθιστος ύμνος – ο ωραιότερος ίσως ύμνος της Εκκλησίας  και περισσότερο αγαπητός  στο λαό – πρωτοακούστηκε στο Βυζάντιο  στην Εκκλησία της Παναγίας των Βλαχερνών μετά  την ηρωική  απόκρουση  των Αβάρων που είχαν πολιορκήσει την Κωνσταντινούπολη. Η ιστορία  αναφέρει τα εξής:
   Το  626 μ.Χ. οι  Άβαροι συνεργαζόμενοι με  τους Πέρσες  ήρθαν με πολυάριθμο στρατό και στόλο και πολιόρκησαν την Κωνσταντινούπολη από στεριά και θάλασσα. Γέμισε και η στεριά από το στρατό τους, πεζούς και έφιππους και από πολιορκητικές μηχανές. Μπροστά σε τόσους και τόσο βαριά οπλισμένους εχθρούς, πόσο θα βαστούσαν  οι γενναιότατοι, αλλά  ελάχιστοι χριστιανοί που αντιστέκονταν από μέσα;  Όταν μάλιστα ο αυτοκράτορας Ηράκλειος βρισκόταν με  ολόκληρο το στρατό του στα βάθη της Μικράς Ασίας για να αντιμετωπίσει  τους Πέρσες. Όλος  ο λαός της Βασιλεύουσας ανέβηκε στα τείχη για να υπερασπιστεί την πόλη του. Δεν είχαν πουθενά  αλλού πιά να στηρίξουν τις ελπίδες τους οι χριστιανοί, παρά μόνο στην Παναγία Θεοτόκο, που είναι «της Εκκλησίας ο ασάλευτος πύργος και της  βασιλείας το απόρθητον τείχος». Η προσευχή των χριστιανών εισακούεται. Ένας φοβερός ανεμοστρόβιλος, που ξαφνικά σηκώθηκε, άρχισε να αναποδογυρίζει, να συντρίβει και να βυθίζει τα πλοία των βαρβάρων. Και η θάλασσα – σαν για να δώσει θάρρος στους χριστιανούς – έβγαζε τα πνιγμένα σώματα των πολιορκητών μπροστά στην Εκκλησία της Θεοτόκου, στις Βλαχέρνες.  Σάλος μεγάλος με φόβο  και τρόμο, μέσα στις παρατάξεις του  εχθρού. Θάρρος πολύ στον ευσεβή λαό της Πόλης, που βγήκε έξω από τα τείχη και άρχισε να καταδιώκει τους τρομοκρατημένους εχθρούς.
   Η πόλη είχε σωθεί. Το βράδυ, όλος ο λαός μαζεύτηκε στο ναό τςη Θεοτόκου, για να αποδώσει στην υπέρ - τη μάχη στρατηγό με ψαλμούς και ύμνους τα νικητήρια και τα ευχαριστήρια. Τότε ψάλλανε για πρώτη φορά και τον ύμνο, που ψάλλουμε  μέχρι σήμερα στους Χαιρετισμούς. Εκείνη τη βραδιά  όλος ο λαός έψαλλες όρθιος αυτόν τον ύμνο σε ένδειξη μεγάλης  ευγνωμοσύνης προς την Παναγία. Γι’ αυτό ο ύμνος αυτός ονομάστηκε Ακάθιστος.
   Ο  Ακάθιστος ύμνος είναι ένα κοντάκιο [είδος μεγάλου εκκλησιαστικού ύμνου]  που αποτελείται από το προοίμιο [εισαγωγή] και 24 οίκους [σειρά  τροπαρίων στα οποία περιγράφεται ένα γεγονός]. Ψάλλεται τμηματικά  κάθε Παρασκευή βράδυ τις 4 πρώτες εβδομάδες της Μ. Τεσσαρακοστής  και ολόκληρος το βράδυ της Παρασκευής της 5ης  εβδομάδας. Μπορεί  να χωριστεί σε δύο  μέρη. Στο πρώτο το ιστορικό, εξιστορούνται τα γεγονότα του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, η συνάντηση της Παναγίας με την Ελισάβετ, η γέννηση του Χριστού, η προσκύνηση των Μάγων και των Ποιμένων, η φυγή στην Αίγυπτο και η Υπαπαντή. Στο δεύτερο μέρος, το Θεολογικό και δογματικό, αναφέρεται η σημασία της ενανθρώπησης του Χριστού, για να σώσει τους ανθρώπους, να τους λυτρώσει και να τους οδηγήσει στη Θέωση.
   Δεν γνωρίζουμε με βεβαιότητα τον συγγραφέα  του Ακάθιστου ύμνου. Από πολλούς επιστήμονες αποδίδεται στον Ρωμανό τον Μελωδό.

Ο Σύλλογος Γυναικών Αίγινας τιμά την ημέρα της γυναίκας.


 

Ο Σύλλογος Γυναικών Αίγινας σας καλεί σε εκδήλωση αφιερωμένη στη Γυναίκα, την Κυριακή 9 Μαρτίου τιμώντας τη γιορτή που γίνεται κάθε χρόνο σε όλο τον κόσμο, για αυτήν.

Πρόγραμμα 

Ομιλία για τη Γυναίκα της Αίγινας, από την Φλώρα Αλυφαντή

Η Γυναικεία περιποίηση δεν είναι πολυτέλεια, ομιλία και επίδειξη καθημερινής περιποίησης και μακιγιάζ από την καθηγήτρια του Σ.Α.Ε.Κ Αίγινας κ. Αθηνά Πίστικα.

Βραβεύσεις εθελοντριών Γυναικών της ομάδας Ο.Α.Ε.Α  

Μουσική από τους καθηγητές κ Διονύση Μικέλη κιθάρα και κ. Αρετή Πηγιαδίτη μαντολίνο.

Κεράσματα και δώρα από την εταιρεία Chrysallis Proderma.

Αίθουσα συλλόγου και ώρα 6 το απόγευμα.

Ήρθε και έδεσε το νέο πλοίο της Saronic Ferries


Φωτογραφία από Παντελή Φύσσα

Ήρθε μετά από δύο μήνες ταξίδι, στον Πειραιά  το νέο πλοίο της SARONIC FERRIES. Το πλοίο ξεκίνησε το μεγάλο του ταξίδι από τη Σανγκάη της Κίνας και αφού διέσχισε τον Ειρηνικό και τον Ινδικό Ωκεανό, έφτασε στο Κέιπ Τάουν της Νότιας Αφρικής και από εκεί ταξίδεψε σε όλη τη δυτική Αφρική μέχρι το Γιβραλτάρ. Το πρωί της Τρίτης 4/3 ήρθε στον Πειραιά και έδεσε στο νέο μώλο Δραπετσώνας.

Ένα  νέο πλοίο στη γραμμή του Σαρωνικού λοιπόν! Και πάντα ένα νέο πλοίο είναι καλοδεχούμενο.
Το πλοίο έχει δεχθεί μεγάλης έκτασης μετασκευή η οποία θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί στο Πέραμα  ώστε να πληροί όλους του όρους και τις ανάγκες  της γραμμής του Σαρωνικού.  

 Φωτογραφίες από τις σελίδες Shippress και Shipfriends


 

 

Τρίτη 4 Μαρτίου 2025

Ποιμαντική επίσκεψη του Σεβ. Μητροπολίτη Ύδρας κ.κ. Εφραίμ στην Ι. Μονή Χρυσολεόντισας και στο συσσίτιο του Λεουσείου.

Σήμερα Τρίτη 4 Μαρτίου ο Σεβασμιώτατος Μητροοπολίτης Ύδρας κ.κ. Εφραίμ λειτούργησε στην Ι. Μονή Παναγίας Χρυσολέοντισας και τέλσε την πρώτη Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.

Ο Σεβασμιώτατος στη συνέχεια επισκέφθηκε τις εγκαταστάσεις στην Ιερά Μονή του Αγίου Νεκταρίου όπου ετοιμάζεται το καθημερινό συσσίτιο των απόρων συμπολιτών μας και μίλησε με τους εθελοντές και τον υπεύθυνο της εθελοντικής εργασίας π. Νεκτάριο Κουκούλη.

Να σημειώσουμε ότι τα τελευταία χρόνια η προετοιμασία του συσσιτίου γίνεται στην παλαιά Οικοκυρική Σχολή στον Άγιο Νεκτάριο, λόγω των εργασιών που πραγματοποιούνται στο Λεούσειο Ίδρυμα.
πηγή φωτογραφιών: Γραφείο Τύπου Ιεράς Μητροπόλεως Ύδρας.



 

Δευτέρα 3 Μαρτίου 2025

Η χειροποίητη "κυρά Σαρακοστή".

             

 Η Μεγάλη Τεσσαρακοστή ανοίγει σήμερα και αποτελεί μια περίοδο 49 ημερών για την ακρίβεια (7 εβδομάδες) που μας οδηγεί στην Ανάσταση και το Πάσχα.

Ένα  όμορφο πάντρεμα της Εκκλησιαστικής ζωής των ημερών αυτών και της λαογραφίας αποτελεί το σχέδιο  της  "κυράς  Σαρακοστής" που φτιάχνουν σε πολλά μέρη της πατρίδας μας και που τα τελευταία χρόνια έχει ανακάμψει στις  σχολικές αίθουσες όπου πολλοί εκπαιδευτικοί στα  Δημοτικά  Σχολεία και στα Νηπιαγωγεία προτρέπουν τους μαθητές  να ζωγραφίσουν το σχέδιο αυτό.

  Οι περισσότεροι  γνωρίζουν την κυρά Σαρακοστή από  το σχέδιο. Ωστόσο σε πολλά  σημεία  της Ελλάδας ζυμώνουν την "κυρά Σαρακοστή". Είναι μια νηστήσιμη συνταγή  των ημερών στην οποία  τα τελευταία χρόνια επιδίδονται ακόμα και φημισμένοι σεφ.

 Η κυρά Σαρακοστή είναι ένα πολύ πετυχημένο σχέδιο που πηγάζει μέσα από τη λαογραφία μας και ευτυχώς αναβιώνει και σήμερα μέσα από τις σελίδες πολλών καινούργιων βιβλίων, αλλά διδάσκεται σαν εργασία - χειροτεχνία - κατασκευή σε πολλά σχολειά.


  Αναπαριστά μία γυναικεία μορφή η οποία στην ποδιά της έχει ζωγραφισμένα τα φαγώσιμα των ημερών της Σαρακοστής. Εκτός από τις λαγάνες τα θαλασσινά σε πολλές ζωγραφιές υπάρχουν ακόμα και χαρταετοί. Η φορεσιά θυμίζει παραδοσιακή στολή η οποία προσαρμόζεται από περιοχή σε περιοχή. Έντονο παραμένει το σύμβολο του Σταυρού που χαρακτηρίζει όλη την περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Σε όλες τις απεικονίσεις από το πρόσωπο απουσιάζει το στόμα. Αυτό δηλώνει ότι αυτή την περίοδο ο καλός χριστιανός εκτός από τα πολλά λόγια θα πρέπει να προσέξει όχι μόνο τι μπαίνει από το στόμα του (νηστεία) αλλά και τι βγαίνει από αυτό (καταλαλιά) άσχημες κουβέντες, προσβλητικές ακόμα και βρισιές. Συνιστάται η σιωπή.
   Τέλος τα πόδια  της κυρά  Σαρακοστής είναι επτά, όσες και οι εβδομάδες της. Μόλις τελειώσει η κάθε βδομάδα , η νοικοκυρά έκοβε το ένα πόδι. έτσι το σχέδιο αυτό λειτουργούσε και ως μικρό ημερολόγιο.

    Το σχέδιο της Σαρακοστής  το έφτιαχναν πάντα τα μικρά παιδιά  στο σπίτι, ιδιαίτερα τα κορίτσια με οδηγίες  της μητέρας ή της γιαγιάς, ενώ τα αγόρι ασχολούνταν με την κατασκευή του αiτού πάντα με τις υποδείξεις και τη βοήθεια του παππού ή του πατέρα. 

Την κυρά Σαρακοστή την συναντάμε επίσης πάνω σε κεντήματα, τραπεζομάντηλα και πετσέτες. Σήμερα είναι πολύ διαδεδομένο και φιλοτεχνείται σε πολλά σχολεία και αυτό δημιουργεί μεγάλες ελπίδες για τη συνέχιση της όμορφης αυτής παράδοσης.