Όμορφες, ανεπιτήδευτες, απλές στη σύλληψη αλλά ιστορημένες με πίστη και φρόνηση οι τοιχογραφίες της Γέννησης του Σωτήρα που συναντάμε σε τρεις εκκλησιές του Σαρωνικού.
Η πρώτη με έντονα τα αναγεννησιακά στοιχεία βρίσκεται στην κόγχη της πρόθεσης στον Ιερό Ναό της Ζωοδόχου Πηγής Αγκιστρίου. Χρώματα χαρούμενα, εκφράσεις ανθρώπινες γήινες, φως που κατακλύζει όλο το σπήλαιο σε αντίθεση με τη βυζαντινή τεχνοτροπία που θέλει το σπήλαιο να είναι σκοτεινό και τα πρόσωπα αυστηρά. Προϊόν λαϊκής τέχνης που στιγματίζεται από το ορθογραφικό - χαριτωμένο - λάθος στην λέξη του Χριστού. Γραμμένο ο όνομα με - η-.
Οι τρεις επόμενες φωτογραφίες προέρχονται από την τοιχογραφία της Γεννησης στον Ιερό Ναό του Αγίου Διονυσίου στη Παχεία Ράχη. Ο λαϊκός ζωγράφος προσπαθεί και εκμεταλλεύεται απόλυτα την καμάρα της βόρειας εισόδου του ναού και αναπαριστά το σπήλαιο με όσα το Ευαγγέλιο περιγράφει ενώ στον περιβάλλοντα χώρο τρεις έφιπποι σε καμήλες μάγοι καταφθάνουν.
Η εικόνα με ζωηρά χρώματα και γλυκά πρόσωπα κερδίζει τη συμπάθεια μας και μοιάζει με τις ανάλογες του μοναστηριού της Χρυσολεόντισσας.
Η τελευταία εικόνα - πιο γνωστή προέρχεται από το ναό της Ομορφοκλησσιάς στην περιοχή των Ασωμάτων στην Αίγινα.
Είναι μια πανέμορφη εικόνα με την Παναγία να εντυπωσιάζει στο κέντρο της εικόνας ως "γαλακτοτροφούσα". Είναι μια από τις σπάνιες φορές που ο αγιογράφος τολμά να απεικονίσει το στήθος της Παναγίας.
Ο διάκοσμος είναι πολύ πλούσιος. Όλα τα πρόσωπα που συναντάμε στις βυζαντινές εικόνες της Γέννησης όπως οι βοσκοί, οι άγγελοι, οι μάγοι, το λουτρό του Ιησού, ο γέροντας Ιωσήφ, τα ζώα του σπηλαίου. Τα χρώματα επηρεασμένα από τη Μακεδονική Σχολή, ζεστά και γλυκά δημιουργούν πολύ θετική εντύπωση και ελκύουν τον προσκυνητή.
Η Ομορφοκλησσιά είναι το καλύτερα διατηρημένο βυζαντινό μνημείο της Αίγινας και από τις εικόνες της λέγεται ότι έχει επηρεαστεί ο μεγάλος ζωγράφος Γιάννης Τσαρούχης.