"Η ημέρα του πανηγυριού του Αγίου Σώζοντος στην Πέρδικα. Μαρία Πωπ 1974"
Έτσι
υπογράφεται αυτός ο θαυμάσιος και σπάνιος πίνακας της Μαρίας Πωπ, με τη
χαρακτηριστική της γραφή και υπογραφή στο κάτω μέρος της ζωγραφιάς.
Στον
αστερισμό της μεγάλης γιορτής της Πέρδικας σκεφτήκαμε να ανασύρουμε
αυτόν τον πίνακα που δεν είναι και τόσο γνωστός. Η Μαρία Πωπ που έζησε
αρκετά στην Αίγινα στην περιοχή του Φάρου, μας άφησε πολλές ζωγραφιές
της στις οποίες απεικονίζονται σημεία της Αίγινας όπως η γωνία με την
οικία Βογιατζή, το Δημαρχείο, η ψαραγορά, οι βάρκες της Πέρδικας. Η
παιδικότητα και τα έντονα χρώματα στην τέχνη της ταξιδεύουν τους
θεατές του έργου της σε μια Αίγινα απλή και απέριττη.
Στον
πίνακα της Πέρδικας που δεσπόζουσα θέση κατέχει ο πανηγυρίζων ναός
του Αγίου Σώστη υπάρχει έντονο το κλίμα της γιορτής με τα σημαιάκια να
ανεμίζουν, τους προσκυνητές με τα καλά τους γιορτινά ρούχα και η γεύση
της παρέας που πίνει και γλεντά γύρω από το τραπέζι και στο βάθος ο
όγκος της Μονής. Ο ναός σε έντονα χρώματα χωρίς την κατασκευή του
σημερινού καμπαναριού.
Για την τελευταία έκθεση που είχε παρουσιαστεί στο Πνευματικό Κέντρο
Κυψέλης (Σεπτέμβριος 2010) είχαν γραφτεί τα παρακάτω σχόλια:
"Μια άλλη Αίγινα, απλή, νοσταλγική και απέριττη, δίπλα στις νεοκλασικές
γειτονιές της παλιάς Αθήνας, ζωντάνεψε μέσα από τους πίνακες της αείμνηστης
ζωγράφου Μαρίας Πωπ, στην έκθεση που διοργάνωσε προς τιμήν της το Πνευματικό
Κέντρο Κυψέλης, στην Αίγινα. Ήταν η δεύτερη έκθεση-αφιέρωμα στην εικαστική
διαδρομή της σπουδαίας ζωγράφου, που έφυγε από τη ζωή τον Απρίλιο του 2009, σε
ηλικία 97 ετών, και η οποία, ενώ γεννήθηκε στην Αθήνα, αγάπησε όσο λίγοι την
Αίγινα. Χαρακτηριστική της γενιάς των νάιφ ζωγράφων, η Μαρία Πωπ ήταν κόρη του
Ισπανού βιολιστή και διευθυντή ορχήστρας Ιωσήφ Μπουστίνουι, ο οποίος διετέλεσε
διευθυντής και μαέστρος και στην Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Αδελφή της ήταν η
βραβευμένη πεζογράφος και μεταφράστρια Ιουλία Ιατρίδη. Ήταν παντρεμένη με τον
Αθηναίο δικηγόρο Κωνσταντίνο Πωπ, γιο του γνωστού δημοσιογράφου και εκδότη της
εφημερίδας «Αθήναι». Στην Αίγινα διατηρούσε το χαρακτηριστικό και κατάφυτο
σπίτι της στην περιοχή του Φάρου, όπου κατά καιρούς είχε φιλοξενήσει σημαντικές
προσωπικότητες, όπως ο συγγραφέας Μ. Καραγάτσης. Το Μεταξουργείο, το
Μοναστηράκι, η Καστέλα, η Ύδρα, το Ναύπλιο και, βέβαια, η αγαπημένη της Αίγινα ‒νεοκλασικά
κτίρια και παραδοσιακά κτίσματα, καφενεία, δρομάκια ξεχασμένα κάτω από
την Ακρόπολη, παλιά σπίτια με τις αυλές και τα δέντρα τους‒
αποτυπώνονται στα έργα της Μαρίας Πωπ. Κι ακόμα, ζωγραφιστές μνήμες από
τα ταξίδια της στην Ισπανία, τη δεύτερη πατρίδα της"
Saronic Magazine
"Η Μαρία Πωπ ζούσε στην Αίγινα αρκετούς μήνες το χρόνο
και το έργο της την παρουσιάζει ανέγγιχτη, ποιητική, με τα νεοκλασικά κτήρια να
ζωντανεύουν μέσα από τους πίνακες της.Οι χώροι, οι απείραχτοι ακόμα από τον
πολιτισμό των ημερών μας, κυριαρχούν στα θέματα της ζωγραφικής της, που
υπηρέτησε για πενήντα σχεδόν χρόνια. Η ζωγράφος μοιάζει να έχει κλείσει νοσταλγικά
το χρόνο στα έργα της, τα οποία έχει πλουτίσει με μια αίσθηση οικειότητας και
μοναδικής ευαισθησίας. Κομμάτια αληθινής ζωής του χθες, ταπεινά μοτίβα, δομένα
με αγάπη και προσήλωση στη λεπτομέρεια. Στα έργα της σφύζει η ζωή και η
αλήθεια. Δημιούργησε εικόνες που διακρίνονται για τη γνησιότητα και την
τρυφερότητα τους. Η δουλειά της μεταφέρει ατόφια την ατμόσφαιρα του κάθε τόπου
που έχει ζωγραφίσει. Κάθε πίνακας της δονείται από την ποιητική των απλών
πραγμάτων και μια απίστευτη μουσικότητα. Αξιοσημείωτες είναι οι ζεστές
χρωματικές αρμονίες της, η αυθεντικότητα των προθέσεων της, η αγνότητα και η
ειλικρίνεια της. Η Μαρία Πωπ αγαπούσε απέραντα τον άνθρωπο, γι αυτό και η
ανθρώπινη παρουσία υπάρχει συχνά στα τοπία της, χωρίς ωστόσο να κυριαρχεί"Aegina portal