Του κ. Δημοσθένη Παπαλεονάρδου
Την
Παρασκευή 7 Ιουνίου 2013 έγιναν τα λαμπρά εγκαίνια του Νέου Μουσείου των
πολιτισμών της Eυρώπης (MuCEM) στη πόλη της Μασσαλίας από το Πρωθυπουργό
της Γαλλίας κ Φρανσουά Ολάντ.Το νέο μουσείο βρίσκεται στο παλιό λιμάνι της
Μασσαλίας δίπλα από το Κάστρο του Αγίου Ιωάννη (Fort Saint Jean) .Το μουσείο
βρίσκεται σε ένα στρατηγικό σημείο αφού συνδέει το παλιό λιμάνι (Vieux Port) με
το νέο και έχει θεμελιωθεί πάνω στο νερό ουσιαστικά πάνω σε πλωτή εγκατάσταση
και κατασκευάστηκε από σίδερο, ξύλο και γυαλί.Είναι ένα δείγμα σύχρονης
αρχιτεκτονικής καλύπτει δε 44000 m2 .Συνδέεται με δύο πασαρέλες από το κάστρο
του Αγ.Ιωάννη και το αρχαιότερο και ιστορικότερο ναό της Μασσαλίας του Saint
Laurent.Ιδιαίτερα σημαντική είναι η περίοδος αυτή για το μουσείο αφού στα
πλαίσια των εκδηλώσεων της πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης που είναι η
Μασσαλία για το 2013 πραγματοποιούνται τρείς σημαντικότατες εκθέσεις με
σημαντική παρουσία του Ελληνικού πολιτισμού.Η πρώτη είναι η "LA GALERIE DE
LA MEDITERANEE"που αναφέρεται στη προσφορά των λαών της Μεσογείου στο
πολιτισμό της Ευρώπης.Η έκεθση χωρίζεται σε 4 ενότητες;
• Γέννηση των Θεών και των εφευρέσεων της γεωργίας:
Υπάρχουν δέκα χιλιάδες χρόνια όπου οι άνδρες προσπαθούν να εξημερώσουν τη φύση. Στην περιοχή της Μεσογείου, αρχίζουν να καλλιεργούν σιτάρι και να χρησιμοποιούν για τις εργασίες τους τα πρόβατα, γαϊδούρια, βόδια ... Από τη προϊστορία στον αρχαίο πολυθεϊσμό. Το μεσογειακό τοπίο αλλάζει, μετατρέποντας τη χλωρίδα, την πανίδα σε ζωή και δημιουργία. Αυτό το δυσμενές για τη γεωργία της φύσης οδηγεί επίσης τους άνδρες να πολλαπλασιάσουν τις στρατηγικές για τη διαχείριση του χώρου και να κάνουν το μεγαλύτερο κέρδος. Από την παραδοσιακή με τη σύγχρονη αιγυπτιακή έργο Sakieh ενός ισραηλινού καλλιτέχνη σχετικά με τη διανομή του νερού, όλα τα μέσα και τα υλικά που διηγούνται την ιστορία της γεωργίας, τις αδυναμίες τους στις αλλαγές τους σήμερα.Στην ενότητα αυτή διακρίνουμε το άγαλμα της Θεάς Δήμητρας,αγροτικά εργαλεία από πόλεις της Ελλάδος,μια σαρακάτσανικη καλύβα,δείγματα παραδοσιακής αρτοποίας,χριστιανικών προσφορών ,το τρόπο παρασκευής των τσακιστών ελιών στη Κρήτη,κα.
• Γέννηση των Θεών και των εφευρέσεων της γεωργίας:
Υπάρχουν δέκα χιλιάδες χρόνια όπου οι άνδρες προσπαθούν να εξημερώσουν τη φύση. Στην περιοχή της Μεσογείου, αρχίζουν να καλλιεργούν σιτάρι και να χρησιμοποιούν για τις εργασίες τους τα πρόβατα, γαϊδούρια, βόδια ... Από τη προϊστορία στον αρχαίο πολυθεϊσμό. Το μεσογειακό τοπίο αλλάζει, μετατρέποντας τη χλωρίδα, την πανίδα σε ζωή και δημιουργία. Αυτό το δυσμενές για τη γεωργία της φύσης οδηγεί επίσης τους άνδρες να πολλαπλασιάσουν τις στρατηγικές για τη διαχείριση του χώρου και να κάνουν το μεγαλύτερο κέρδος. Από την παραδοσιακή με τη σύγχρονη αιγυπτιακή έργο Sakieh ενός ισραηλινού καλλιτέχνη σχετικά με τη διανομή του νερού, όλα τα μέσα και τα υλικά που διηγούνται την ιστορία της γεωργίας, τις αδυναμίες τους στις αλλαγές τους σήμερα.Στην ενότητα αυτή διακρίνουμε το άγαλμα της Θεάς Δήμητρας,αγροτικά εργαλεία από πόλεις της Ελλάδος,μια σαρακάτσανικη καλύβα,δείγματα παραδοσιακής αρτοποίας,χριστιανικών προσφορών ,το τρόπο παρασκευής των τσακιστών ελιών στη Κρήτη,κα.
• Μια
ιερή πόλη, τρεις αποκαλύψεις:
Ιερουσαλήμ είναι ο τόπος όπου συναντάται ο μονοθεϊσμός. Πόλη του Δαβίδ, γίνεται το μοναδικό θρησκευτικό κέντρο του εβραϊκού λαού. Είναι, επίσης, η πόλη του Πάθους, με την Ανάσταση και την Ανάληψη του Χριστού. Εκεί είναι, επίσης, όπου ο προφήτης Μωάμεθ έκανε το ταξίδι του το βράδυ. Ο θεμελιώδης ρόλος ως πόλης των τριών Θρησκειών, πόλη μοντέλο ένθετο με τη μητέρα να αντιπροσωπεύει τον Πανάγιο Τάφο, λεπτή "σειρά κάτω από γυαλί», αναφερόμενη στο ταξίδι τη νύχτα του Προφήτη μεταφέρονται από Burak ή Hanukkah λάμπες, αλλά και από τις σύγχρονες παραγωγές, εμπνευσμένες από το φως, όπως παράθυρα ή Aurélie Nemours οικουμενικό έργο του Michelangelo καλλιτεχνών Pistoletto.
Ιερουσαλήμ είναι ο τόπος όπου συναντάται ο μονοθεϊσμός. Πόλη του Δαβίδ, γίνεται το μοναδικό θρησκευτικό κέντρο του εβραϊκού λαού. Είναι, επίσης, η πόλη του Πάθους, με την Ανάσταση και την Ανάληψη του Χριστού. Εκεί είναι, επίσης, όπου ο προφήτης Μωάμεθ έκανε το ταξίδι του το βράδυ. Ο θεμελιώδης ρόλος ως πόλης των τριών Θρησκειών, πόλη μοντέλο ένθετο με τη μητέρα να αντιπροσωπεύει τον Πανάγιο Τάφο, λεπτή "σειρά κάτω από γυαλί», αναφερόμενη στο ταξίδι τη νύχτα του Προφήτη μεταφέρονται από Burak ή Hanukkah λάμπες, αλλά και από τις σύγχρονες παραγωγές, εμπνευσμένες από το φως, όπως παράθυρα ή Aurélie Nemours οικουμενικό έργο του Michelangelo καλλιτεχνών Pistoletto.
Εδώ
διακρίνουμε μια σειρά σημντικότατων εικόνων από το μουσείο Μπενάκη όπου
απεικόνίζονται γεγονότα της ζωής του Χριστού και της Παναγίας,λειτουργικά σκεύη
,
• Η
εφεύρεση του πολίτη και την ανάπτυξη της δημοκρατίας:
Εδώ βλέπουμε το μεσογειακό πολίτη στην εξέλιξη του.Γεννήθηκε στη Μεσόγειο και προσέφερε στη δημοκρατία και στην ανάπτυξη αξιών που επηρεάζουν το παγκόσμιο σύστημα.
Διακρίνουμε τον Αθηναίο πολίτη,τον έμπορο της Τυνησίας, τον blogger των ιταλικών δημοκρατιών (Γένοβα, Βενετία ...) τον κομμουνάρο στη Βαρκελώνη,.Το τμήμα αυτό περιλαμβάνει πορτρέτα της εξαιρετικής περιόδου από τη μαρμάρινη Ρωμαϊκή (από Palmyra) και πίνακες με εξευγενισμένα πρόσωπα, δόγηδες της Βενετίας του δέκατου έκτου αιώνα.
• Τα συμπεράσματα:Εδώ βλέπουμε το μεσογειακό πολίτη στην εξέλιξη του.Γεννήθηκε στη Μεσόγειο και προσέφερε στη δημοκρατία και στην ανάπτυξη αξιών που επηρεάζουν το παγκόσμιο σύστημα.
Διακρίνουμε τον Αθηναίο πολίτη,τον έμπορο της Τυνησίας, τον blogger των ιταλικών δημοκρατιών (Γένοβα, Βενετία ...) τον κομμουνάρο στη Βαρκελώνη,.Το τμήμα αυτό περιλαμβάνει πορτρέτα της εξαιρετικής περιόδου από τη μαρμάρινη Ρωμαϊκή (από Palmyra) και πίνακες με εξευγενισμένα πρόσωπα, δόγηδες της Βενετίας του δέκατου έκτου αιώνα.
Aπό τους αρχαίους χρόνους, εξερευνητές, προσκυνητές και ταξιδιώτες που βρίσκονται στη Μεσόγειο μέχρι τα επτά θαύματα του συνόλου ταξιδιωτικού προορισμού τους, είναι επίσης η έναρξη από τις μεγάλες ανακαλύψεις που συνδέονται με τους ωκεανούς, μειώνοντας έτσι το φανταστικό χώρο ένα άπειρο χώρο για εσωτερική θάλασσα.
Για να ανταποκριθεί σε αυτές τις μεγάλες εκδρομές ταξίδια σε τόπους μνήμης (προσκυνήματα), τη γνώση και την κατάρτιση (Grand Tour), κατάπληξη και θέρετρα. Vedutte, οπτικές απόψεις και σύγχρονες εγκαταστάσεις, προκαλούν, μεταξύ του νερού και του ουρανού, τα φώτα της Μεσογείου. Και για να ολοκληρωθεί αυτό το ταξίδι στο χρόνο και στο χώρο, ειδικά ένα μνημειώδες έργο από πορσελάνη της Anne και Patrick Poirier, συζητά τα επτά θαύματα του κόσμου.
Αυτά τα τέσσερα κεφάλαια σταδιακά φωτίζουν την ιστορία της Μεσογείου.