Με αφορμή την επιστημονικά εμπεριστατωμένη ομιλία της καθηγήτριας Βυζαντινής αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης κ.Βασιλικής Φωσκόλου χθές το βράδυ (Παρασκευή 11-7-14) στην αυλή του Λαογραφικού Μουσείου Αίγινας με θέμα την άγνωστη - στην κυριολεξία - για τους περισσότερους Αιγινήτες Ομορφοκκλησιά, σημειώνουμε κάποιες πληροφορίες για το καλύτερα σωζόμενο βυζαντινό μνημείο της Αίγινας του 12ου αιώνα.
Το καλύτερο
λοιπόν, διατηρημένο βυζαντινό μνημείο της Αίγινας βρίσκεται σε μικρή απόσταση από το
λιμάνι της Αίγινας και ανάμεσα στα χωριά
των Αγίων Ασωμάτων και της Κυψέλης. Συγκεκριμμένα βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από το Γενικό Λύκειο Αίγινας, κοντά στην Αγία Βαρβάρα. Η
μικρή εκκλησία είναι αφιερωμένη
στους Αγίους Θεοδώρους και σύμφωνα με επιγραφή
που υπάρχει στο εσωτερικό του ναού
αναφέρει ότι ανακαινίσθηκε στα 1282. Ο ναός κτίσθηκε στα τέλη του 12ου
αιώνα μ.Χ. Το εσωτερικό του ναού είναι
κατάκοσμο από αγιογραφίες οι οποίες είναι πολύ καλά συντηρημένες και περιλαμβάνουν δεκατέσσερις παραστάσεις από το
Χριστολογικό κύκλο. Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί η εικόνα
της Γέννησης του Κυρίου με την
Παναγία στη σπάνια στάση της
Γαλακτοτροφούσας.
Η Παναγία στο κέντρο της εικόνας θηλάζει το βρέφος, φαίνεται το στήθος της, κάτι που δεν συνηθίζεται σε ανάλογες παραστάσεις. Μια εικόνα με έντονα τα στοιχεία και τις επιρροές από τα απόκρυφα Ευαγγέλια κάτι που μαρτυρείται και στις υποενότητες της εικόνας καισ το διάκοσμο της, με χαρακτηριστικό τα μάτια γύρω από την Παναγία.
Αυτό το μνημείο σήμερα παραμένει κλειστό και απροσπέλαστο στον επισκέπτη. Είναι πολύ δύσκολο κάποιος να το επισκεφθεί, να βρει τα κλειδιά, να βρεθεί αυτός που πρέπει να το ανοίξει. Ας μην γκρινιάζουμε λοιπόν που οι περισσότεροι Αιγινήτες δεν το γνωρίζουν ή δεν έχουν ποτέ μπει μέσα. Ούτε γιατί οι επισκέπτες και παραθεριστές το αγνοούν. Κανείς δεν το προβάλει, κανείς δεν αναφέρεται σε αυτό. Και όμως είναι από τα σημαντικότερα μνημεία της Αίγινας. Δεν είναι κρίμα; Δεν θα έπρεπε να είναι επισκέψιμο με μέρες και ώρες λειτουργίας; Ένα μνημείο το οποίο αναφέρει ο Φώτης Κόντογλου στα έργα του και που ο Γιάννης Τσαρούχης έχει επηρεαστεί στην απεικόνιση της δικής του Αποκαθήλωσης.