Πριν λίγες μέρες το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης εξέλεξε ως επίτιμο διδάκτορα του τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας τον Μητροπολίτη Διοκλείας κ. κ. Κάλλιστο Γουέαρ. Με την ευκαιρία αυτής της μεγάλης τιμής για το Ελληνικό Πανεπιστήμιο και την Ορθόδοξη Θεολογία γενικότερα, θυμηθήκαμε την επίσκεψη του Μητροπολίτη Κάλλιστου το Μάιο του 2010 στην Αίγινα αλλά και τη συνομιλία που είχαμε μαζί του.
Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους Ορθόδοξους
Θεολόγους με διεθνή ακτινοβολία και απήχηση, ο Άγγλος σεβασμιότατος επίσκοπος
Διοκλείας Κάλλιστος Γουέαρ, βρέθηκε για τρεις μέρες στην Αίγινα, καλεσμένος της
οικογένειας του Μπάμπη Λέγγα και της Νίκης Τσιρώνη προκειμένου να τελέσει τη βάπτιση του γιού τους Δημητρίου - Ιωάννη στο εκκλησάκι των Αγίων Αποστόλων στο φάρο του Μπούζα. Ο επίσκοπος
το πρωί της Κυριακής λειτούργησε στον Ι. Ναό του Αγίου Νικολάου Αιγίνης μετά
από πρόσκληση του εφημέριου του ναού αρχιμ. Αμφιλόχιου Γελαδάκη. Κήρυξε το θείο λόγο και στη
συνέχεια πήρε πρωινό, στον νάρθηκα του ναού. Είχαμε την μοναδική εμπειρία να
συζητήσουμε μαζί του, να ανηφορίσουμε και να περπατήσουμε στα δρομάκια της
Παλαιάς Χώρας αλλά και να του αποσπάσουμε μια μικρή συνέντευξη μαζί με τη δημοσιογράφο Μαριλένα Γιαννούλη, το απόγευμα της
Κυριακής στο ξενοδοχείο «Δανάη» όπου κατέλυσε. Η συνομιλία μας έγινε στα
ελληνικά μια που ο ίδιος είναι άριστος γνώστης των Ελληνικών γραμμάτων.
Ο επίσκοπος Κάλλιστος Γουέαρ γεννήθηκε στην
Αγγλία το 1934. Σπούδασε Αρχαία Ελληνικά, Λατινικά, φιλοσοφία και Θεολογία στην
Οξφόρδη. Αγγλικανός από τους γονείς του, ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με την
Ορθοδοξία το 1952, γοητευμένος από την Ορθόδοξη Θ. Λειτουργία και την παράδοση
της Ανατολής. Βαπτίστηκε Ορθόδοξος το Πάσχα του 1958, ενώ το 1965 χειροτονήθηκε
διάκονος. Τον ίδιο χρόνο εκάρη μοναχός στην Ι. Μονή Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου
στην Πάτμο. Επιστρέφοντας στην Οξφόρδη αναλαμβάνει καθήκοντα εφημερίου στην
ελληνική ορθόδοξη ενορία του Λονδίνου, ενώ παράλληλα εκλέγεται λέκτωρ στον
κλάδο Ορθόδοξων Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Το 1982
εκλέγεται επίσκοπος Διοκλείας από τη Σύνοδο του Πατριαρχείου
Κωνσταντινουπόλεως. Πολλά βιβλία του έχουν μεταφραστείς τα ελληνικά όπως: «Ο
Ορθόδοξος δρόμος», « Η Ορθόδοξη Εκκλησία», «Η δύναμη του ονόματος», «Η εντός
ημών Βασιλεία», ενώ από τα ελληνικά στα Αγγλικά έχει μεταφράσει τη Φιλοκαλία,
τα Μηναία και το Τριώδιο.
Ένα μικρό μέρος της
συνέντευξής του παραθέτουμε εδώ:
-
Έχετε
ξανάρθει στην Αίγινα το 1954;
-
Η πρώτη μου επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν
έκανα κλασσικές σπουδές στο Πανεπιστήμιο, ήρθα εδώ στην Αίγινα για μία
ημέρα με μερικούς φίλους. Πήγαμε επάνω
στο ναό της Αφαίας και τότε βεβαία
τίποτε δεν ήταν οργανωμένο παρά μόνο ο ναός. Άλλα κτίρια δεν θυμάμαι να
υπήρχαν. Πεινούσα πολύ, διότι έφυγα νωρίς από την Αθήνα χωρίς να πάρω το πρωινό
μου. Μόλις φθάσαμε πήραμε ένα ταξί και με πολύ ενθουσιασμό πήγαμε στον ναό.
Σκέφτηκα λοιπόν ότι θα βρούμε κάτι να φάμε εκεί. Αλλά τίποτε. Εκείνη την εποχή
δεν ήξερα τίποτε για τον Άγιο Νεκτάριο, δεν ήμουνα ακόμα Ορθόδοξος. Δεν είχα ακούσει
για τον Άγιο. Αλλά όταν κατεβήκαμε με τα πόδια από την Αφαία, είδα επάνω τα
παρεκκλήσια της Παλαιάς Χώρας και αναρωτήθηκα τι γίνεται εδώ; Κατόπιν έμαθα .
Διότι έχω έρθει 4 -5 φορές στην Αίγινα. Αλλά πρώτη φορά λειτούργησα σήμερα.
Ευχαριστώ γι’ αυτό
τον π. Αμφιλόχιο.
-
Τι σας έκανε περισσότερο εντύπωση από την πρωινή
επίσκεψη μας στην Παλαιά Χώρα;
-
Αυτό που μου έκανε εντύπωση είναι ότι ο
Ελληνικός λαός είχε για πολλούς αιώνες μια δύσκολη ζωή. Μετά τη πτώση της
Βυζαντινής αυτοκρατορίας έζησαν σε
δύσκολες συνθήκες, υπέφεραν πολύ, ο κόσμος ήταν φτωχός, αλλά η Εκκλησία είχε
κεντρική θέση στη ζωή του λαού. Μου έκανε εντύπωση επίσης ότι μια μικρή πόλη,
ένα χωριό να έχει σήμερα 31 ναούς, που
βέβαια άκουσα πως ήταν πολύ περισσότεροι, 36ο αν δεν κάνω λάθος. Το
ίδιο λένε και για την Πάτμο, μόνο που εκεί υπάρχουν μέχρι σήμερα. Αλλά εδώ κατάλαβα ότι μετά το Βυζάντιο υπήρξε μια
συνέχεια στην Ελληνική παράδοση, αλλά με πολύ φτώχεια, με μικρές εκκλησίες που
υπέφεραν από τους πειρατές. Αλλά ο λαός
δεν έχασε την παράδοσή του. Αυτό με εντυπωσίασε λοιπόν ήταν η συνέχεια της
Ελληνικής παράδοσης υπό τη σκιά της Τουρκοκρατίας.
Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "Νέα Εποχή", ενώ το ίδιο κείμενο μαζί με φωτογραφίες από την επίσκεψη του Μητροπολίτη εκδόθηκαν σε ειδικό φυλλάδιο. Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε κατόπιν σε πολλά εκκλησιαστικά ηλεκτρονικά μέσα.