Βυζαντινές ή δυτικής επιρροής, εικόνες της Γέννησης του Χριστού, απλές στη σύλληψη ή αυστηρές στην τήρηση των παλαιών τεχνικών και της φόρμας της βυζαντινής αγιογραφίας, μεστές συμβολισμών και νοημάτων συναντάμε στους απέριττους ναούς του Αγκιστρίου.
Οι εικόνες της Γέννησης μας μεταγγίζουν το βαθύτερο νόημα της εορτής:
"Ο Θεός στη γη, ο άνθρωπος στον ουρανό"
Η πρώτη εικόνα που δημοσιεύουμε βρίσκεται στο Ιερό του ναού της Ζωοδόχου Πηγής Αγκιστρίου στους Μύλους. Η προσκύνηση των βοσκών προβάλλεται από τον αγιογράφο ο οποίος χρησιμοποιεί απαλά , γήινα χρώματα και μορφές που θυμίζουν τις ανάλογες στις δυτικές φάτνες. Χαριτωμένη επίσης είναι και η "ανορθογραφία" στη λέξη του Χριστού που εδώ δεν διακρίνεται και μαρτυρεί ότι ο αγιογράφος ήταν ολιγογράμματος. Αυτό όμως δεν ενοχλεί το αποτέλεσμα που φέρνει σε εμάς μια πολύ ζεστή και γλυκιά ατμόσφαιρα των Χριστουγέννων.
Οι επόμενες εικόνες προέρχονται από τον Ιερό Ναό της Αγίας Κυριακής στα Λιμενάρια και είναι πολύ πρόσφατες. Ο αγιογράφος κ. Ηλίας Καπάνταης αποδίδει θαυμαστά τα γεγονότα τηρώντας τη βυζαντινή φόρμα αλλά αφαιρώντας από το κάδρο του κάθε τι το περιττό. Εστιάζει στο γεγονός της γέννησης και στο σπήλαιο που του δίνει τη μορφή μιας μεγάλης και ζεστής αγκαλιάς. Οι άγγελοι κοντά στον νεογέννητο βασιλιά, το αστέρι φωτίζει το σπήλαιο, παρόντα και τα δύο ζώα, ενώ οι υπόλοιπες μορφές περιμετρικά σε μικρότερο μέγεθος δεν αποσπούν την προσοχή μας από το κέντρο της εικόνας, από το γεγονός που επιτελείται στο σπήλαιο.
Σε άλλα σημεία του ναού άγγελοι σε χρυσό φόντο, ένα από τα αγαπημένα θέματα του κ. Καπάνταη.
Στο μικρό αυτό αφιέρωμα συμπεριλάβαμε και την εικόνα του Ιησού αναπεσόντα. Αξίζει να παρατηρήσουμε τη μορφή της Παναγίας που ήδη έχει αρχίσει να γερνά, διακρίνουμε τα χρόνια στο πρόσωπό της αλλά και τον "νεαρό" πλέον Ιησού.
Τα χρώματα σε θαυμαστή αρμονία, γήινα, απαλά μεταδίδουν ηρεμία και γαλήνη κάτι που ιδιαίτερα έχει ανάγκη και αποζητεί ο κάθε προσκυνητής και πιστός μέσα στο ναό.