Του π. Θεοφίλου Δημητρίου από το Amen.gr
Το
ζήτημα της Θείας Οικονομίας για τη σωτηρία του ανθρώπου, αποτελεί την κυρίαρχη
στάση του Θεού, απέναντι σε ένα άνθρωπο παραβατικό, ξεροκέφαλο, εγωιστή και
αυτοκαταστροφικό. Ο Θεός πατέρας επιλέγει να στείλει σε αυτό τον άκοσμο κόσμο,
τον «προαιωνίως εξ’ αυτού γεννηθέντα, Μονογενή Υιό Του»2. Με ένα
τρόπο εξαιρετικό, θαυμάσιο και αγαπητικό.
Το
όνομα του Χριστού γίνεται σημείο αντιλεγόμενο, δημιουργώντας φίλους και
εχθρούς έως και σήμερα. Γίνεται εύκολη υπόθεση λόγων, αλλά δύσκολη περιπέτεια
έργων ζωής, για όσους τολμήσουν να τον ακολουθήσουν οντολογικά και όχι
ονοματοκρατικά.
Πέρασαν
περισσότερα από δυο χιλιάδες χρόνια από τότε, μα η κατάσταση του κόσμου διόλου
δεν άλλαξε, αφού συνεχίζουν άνθρωποι, να πεθαίνουν, να βασανίζονται, να
πεινούν, να διψούν, να εξορίζονται, να εξουθενώνονται, από χέρια και
συμφέροντα ανθρώπινα.
Για
άλλη μια φορά έρχονται τα Χριστούγεννα, το ερώτημα είναι όμως, τι σημαίνουν για
μας και πως μπορούμε να συμμετάσχουμε ουσιαστικά και όχι αναμνηστικά στο
γεγονός της γέννησης του Θεανθρώπου.
Ο
πολιτισμός μας ξεψυχάει και συμπαρασύρει όλα τα νοήματα ζωής, στα οποία αντί να
στηριχθεί, τα εμπορευματοποίησε και τα έκανε προϊόντα.
Ο
Χριστός σταυρώνεται και πάλι στη Γάζα της Παλαιστίνης από τους γνωστούς και
αμετανόητους σταυρωτές Του…
Ο
Χριστός πεθαίνει μαζί με τα παιδιά Του στη Συρία, στο Ιράκ, στην Ουκρανία και
όπου αλλού.
Ο
Χριστός είναι πεινασμένος και άστεγος μαζί με τα κακοπαθημένα παιδιά Του,
που αναζητούν τροφή στους «κάδους απορριμμάτων» και στέγη στα «παγκάκια» και
στις «χαρτόκουτες».
Πότε
επιτέλους θα γεννηθεί ο Χριστός, στις σκληρές «κανιβαλικές» ανθρώπινες καρδιές;
Το
μήνυμα του ταπεινού βρώμικου και καταφρονεμένου στάβλου, που απετέλεσε σημείο
Θεοφανίας, μάλλον δεν αφορά τον κόσμο μας, ούτε τον τότε αλλά ούτε και τον
τώρα. Και δίκαια κάποιος θα σκεφτόταν, «καλά και τι άλλαξε στα ανθρώπινα
πράγματα, με τον ερχομό του Θεανθρώπου στο κόσμο», η απάντηση, μετά από μια
ματιά γύρω μας, ενδεχομένως και μέσα μας, είναι αβίαστη, τίποτε… Αυτό που
άλλαξε είναι τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις, για όσους και όποιους αποφασίσουν
να ζήσουν μαζί με τον Θεό και να τον αναγνωρίσουν ως πατέρα τους. Γιατί
αντίθετα με τη νομοθεσία που επικρατεί στο οικογενειακό δίκαιο, όπου είναι
προϋπόθεση να αναγνωριστούν τα παιδιά από το πατέρα, για να μετέχουν της νομής
των περιουσιακών του στοιχείων, εδώ απαιτείται η αναγνώριση του Πατέρα από τα
παιδιά του, για να συμμετάσχουν στο εσχατολογικό δείπνο της Βασιλείας Του. Η
Βασιλεία ενώ είναι εντός μας, είναι ταυτόχρονα τόσο δυσεύρετη, όπως για κάποιον
που ψάχνει τα γυαλιά του ενώ τα φοράει.
Η
γέννηση του Χριστού, δεν αποτελεί πράξη αναγκαστικής μετάνοιας, γεγονός
αυτονόητης αποδοχής, ή ευκαιρία παγανιστικών παγκοσμιοποιημένων δράσεων, που
απαξιώνουν το νόημα, και γελοιοποιούν τους συμμετέχοντες, σε ένα καταναλωτικό
μείγμα, ύλης και απόλαυσης.
Τα
Χριστούγεννα δεν σημαίνουν τίποτε, για όσους και για όποιους, τις υπόλοιπες
μέρες του χρόνου, παραμένουν παγερά αδιάφοροι, από το γεγονός, ότι ένας Θεός
γίνεται άνθρωπος, για να λυτρώσει από τα δεινά της, σύμπασα την ανθρωπότητα.
Η
γέννηση του Χριστού παραμένει νεκρή, για όλους όσους δεν διαθέτουν το
απαραίτητο φιλότιμο, για να αναλογιστούν τα τόσα πολλά, που έχει κάνει ένας
Θεός αγάπης, οικτιρμών και φιλανθρωπίας, για την ανθρώπινη ασημαντότητα
και εμπαθή ιδιοτροπία.
«Ὁ Στριγκάρος, σκυφτός, κοίταζε τὸ χῶμα. Κούνησε κάμποσο τὸ κεφάλι του, κι ἄνοιξε τὸ στόμα του κι εἶπε: Βρὲ παιδιά, καλὰ ἐσεῖς, γιορτάζετε τὴ χάρη Του, εἴσαστε καλοὶ ἄνθρωποι. Ἂμ ἐγώ, τί ψυχὴ θὰ παραδώσω, ποὺ σκότωσα καμιὰ κοσαριὰ ἀνθρώπους; Ἀκόμα καὶ γυναῖκες ξεκοίλιασα, καὶ μωρὰ πράματα χάλασα! Κανένας δὲ μίλησε". (από το διήγημα του Φ.Κόντογλου "Γιάννης ο βλογημένος)
Αυτό
σημαίνει συναίσθηση, συντριβή, μετάνοια και ελπίδα «αβέβαιη», πως μπορεί και
εμάς να μας λυπηθεί ο Θεός και να μας σώσει, όχι επειδή το αξίζουμε, αλλά γιατί
μας αγαπάει. Η χριστιανική ελπίδα είναι ελπίδα «αβέβαιη», αν ξεκινάει φυσικά
από την συναίσθηση της κατάντιας μας, την αδιέξοδη περιπέτειά μας μέσα στο
κόσμο, και την προσμονή της παρουσίας Του.
Από
βεβαιότητες συνήθως διακατέχονται οι φαρισαίοι (παραβολή Τελώνη και
Φαρισαίου)4, οι μωροί (ες) (παραβολή των 10 παρθένων)5 και
οι φανατικοί (περιγραφή λιθοβολισμού της μοιχαλίδας, από τους «δήθεν»
της εποχής της)6.
Αν
προσδοκούμε κάποια στιγμή (και αυτή η στιγμή είναι το τώρα, αφού μόνο αυτό
ορίζουμε…), να πάρουμε στα σοβαρά την υπόθεση της σωτηρίας μας, ας
αφήσουμε στην άκρη τους αυτοσχεδιασμούς, την υπόδηση ρόλων, τις βεβαιότητες,
τις πεποιθήσεις μας, αλλά κυρίως τηνανέντιμη ανυποληψία μας.
Ας
πλησιάσουμε στο «στάβλο», θεωρώντας τον ως τόπο φανέρωσης «του Φωτός
της Γνώσεως», με αγάπη, ειρήνη και προσμονή και τα υπόλοιπα ας τα
αφήσουμε σε Εκείνον...