από το site AeginaLight
Μόνο χαρά και ηθική ικανοποίηση μπορεί να μας προκαλεί η πρόοδος ενός παλαιού μαθητή και καλού φίλου πλέον. Για το λόγο αυτό αναδημοσιεύουμε από το site AeginaLight το τελευταίο του άρθρο - εργασία στην Αρχιτεκτονική Σχολή όπου φοιτά. Η επιλογή του να ασχολείται με τα θέματα της ιδιαίτερης πατρίδας του μας γεμίζει ανακούφιση και ελπίδα πως η νέα γεννιά των Αιγινητών επιστημόνων θα ασχοληθούν σοβαρά και με ανάλογη αισθητική για το μέλλον του νησιού τους.του Παπαδάκη Αναστάση
Από
τις πιο αγαπημένες βόλτες στο νησί, είναι η διαδρομή από το λιμάνι, μέχρι την
Πέρδικα. Από τη μια κτίρια και από την άλλη η θάλασσα. Κτίρια παλιά και
καινούρια, μεγάλα και μικρά, λευκά και χρωματιστά, αντικατοπτρίζουν κοινωνικές
συνήθειες και αξίες, επιτελούν κοινωνικές λειτουργίες και τελικά διαμορφώνουν
το ίδιο το τοπίο που τα φιλοξενεί. Το μέτωπο των κτιρίων σταματά απότομα μετά
τον Μαραθώνα όπως απότομα ξεκινά και πάλι με το Moondy Bay,
του οποίου η ταμπέλα μαζί με τους ευκαλύπτους σηματοδοτούν την αρχή της
Αιγινήτισσας.
To Moondy Bay κατασκευάστηκε το 1963 με ιδιωτικά κεφάλαια σε σχέδια του αρχιτέκτονα Χαράλαμπου Σφαέλλου. Το ξενοδοχείο ακολουθεί τις αρχές του μοντέρνου κινήματος, όμως η κλίμακα (διώροφες πτέρυγες), η χρήση φυσικών υλικών (πέτρα) και ο εκτεταμένος σχεδιασμός υμιυπαίθριων χώρων (πέργκολες, μπαλκόνια) δημιουργεί ένα μοντέλο κοντά στην τοπική αρχιτεκτονική (μεσογειακός μοντερνισμός) που δεν ακολουθεί την αυστηρότητα του Bauhaus.
To Moondy Bay κατασκευάστηκε το 1963 με ιδιωτικά κεφάλαια σε σχέδια του αρχιτέκτονα Χαράλαμπου Σφαέλλου. Το ξενοδοχείο ακολουθεί τις αρχές του μοντέρνου κινήματος, όμως η κλίμακα (διώροφες πτέρυγες), η χρήση φυσικών υλικών (πέτρα) και ο εκτεταμένος σχεδιασμός υμιυπαίθριων χώρων (πέργκολες, μπαλκόνια) δημιουργεί ένα μοντέλο κοντά στην τοπική αρχιτεκτονική (μεσογειακός μοντερνισμός) που δεν ακολουθεί την αυστηρότητα του Bauhaus.
Η ιδέα της ανάπτυξης ενός
ξενοδοχείου σε πτέρυγες, πρωτοεφαρμόστηκε από τον Χ. Σφαέλλο το 1958 στο
Miramare της Ρόδου. Η διαφορά είναι ότι ενώ οι πτέρυγες του Miramare ακολουθούν
μια γεωμετρία, στο Moondy Bay είναι τοποθετημένες ελεύθερα στον χώρο και
ενώνονται με καμπύλους δρόμους κοντά στη λογική των κηπουπόλεων του
μεσοπολέμου.
Στα δωμάτια ο Χ. Σφαέλλος
ακολουθεί την πεπατημένη, τοποθετώντας στο πίσω μέρος (προς τον δρόμο) τους
χώρους υγιεινής ενώ τα υπνοδωμάτια και οι υμιυπαίθριοι χώροι απολαμβάνουν την
καλύτερη θέα. Η θέση του μπορεί να βρίσκεται σε απόσταση από τα κύρια
αξιοθέατα του νησιού (Κολώνα, ναός της Αφαίας) αλλά η άμεση σχέση του συγκροτήματος
με τη θάλασσα συνάδει με το πνεύμα του τουρισμού μετά τον πόλεμο που δίνει
μεγαλύτερη έμφαση στο ‘‘ελληνικό τοπίο’’.
Για να γίνει όμως το κτίριο πιο κατανοητό, πρέπει
να παρουσιαστεί το ιστορικό πλαίσιο.

Ο Χ. Σφαέλλος σχεδίασε τα πρώτα Ξενία στην
Καστοριά, στο Αργοστόλι, στη Θάσο, στην Κέρκυρα και στη Τσαγκαράδα ενώ σχεδίασε
και μια σειρά από ιδιωτικά ξενοδοχεία και ξενώνες όπως: τα Asprakis Hotel και
Iviskos Hotel στη Ρόδο, το Miramare στην Κέρκυρα, το Meloi Resort στην Πάτμο
και άλλα πολλά.
Ενώ στο Ναύπλιο, στις Σπέτσες και τον Πόρο
κατασκευάστηκαν Ξενία, στην Αίγινα δεν έγινε κάτι τέτοιο. Το Moondy Bay ήρθε να
καλύψει την ανάγκη των επισκεπτών για ανώτερης ποιότητας διαμονή με τις
μοντέρνες ανέσεις του τότε. Ο μύθος του Moondy Bay θα μπορούσε να γίνει
καλύτερα αντιληπτός μέσα από ταινίες εποχής όπως το «Νύχτες στο Miramare» του
1960, το «Ο εμίρης και ο κακομοίρης» του 1964 ή το «Κάτι κουρασμένα παλικάρια»
του 1967.

«ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΣΦΑΕΛΛΟΣ:
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ-ΑΝΑΠΤΥΞΗ», επιμέλεια Λούση Μπρατζιώτη, εκδώσεις Μουσείο Μπενάκη,
Αθήνα 2002.
«Τουριστικές εγκαταστάσεις στην Ελλάδα
1950-1974» γράφων Βασίλης Κολώνας, απόσπασμα από τον κατάλογο της Ελληνικής
συμμετοχής στην 14η Biennale της Βενετίας ‘‘Τοπία Τουρισμού:
Ανακατασκευάζοντας την Ελλάδα’’, επιμέλεια Αίσωπος Γιάννης, Νικολοβγένης
Ανδρέας, Οικονόμου Ευγενία, εκδώσεις Δομές, Αθήνα 2015.