Ο Γιάννης Μόραλης στο Αιάκειον.
Άρθρο και φωτογραφία από το αφιέρωμα της εφημερίδας "ΤΟ ΒΗΜΑ" Κυριακή 10 Ιανουαρίου
«Η
αιωνιότητα δεν χαρίζεται» έλεγε ο Γιάννης Μόραλης (Αρτα 23 Απριλίου 1916 - Αθήνα 20 Δεκεμβρίου 2009)
καθισμένος σε ένα από τα τραπέζια του «Αιακείου» στην προκυμαία της Αίγινας,
έναν από τους πρώτους Αύγουστους του νέου αιώνα. Και ο ίδιος την κέρδισε ήδη
από τον πρώτο αιώνα της ύπαρξής του, με τη ζωγραφική του και τη διδασκαλία της
ζωγραφικής. «Ο Μόραλης μπορεί να σταθεί σε οποιοδήποτε μουσείο του κόσμου»
θα πει ο Δημοσθένης Κοκκινίδης, ένας από τους πρώτους μαθητές του. Και
εδώ δοκιμάζεται η αντοχή των υλικών της τέχνης ενός δημιουργού στον χρόνο. Από
αυτά που μένουν εσαεί ζωντανά και επίκαιρα και μεταλαμπαδεύονται από μαθητές σε
μαθητές επ' άπειρον.
Εσπρέσο και αμυγδαλωτά
Εσπρέσο και αμυγδαλωτά

Κι όμως ο Μόραλης δεν φλυαρούσε, αλλά κρατούσε τον ρόλο του μύστη, αυτόν που του απένειμαν οι αφοσιωμένοι μαθητές του. Εκείνη την ημέρα ήταν εκεί ο Δημήτρης Κούκος, ο Παύλος Σάμιος, ο Δημήτρης Σεβαστάκης και προκαλούσαν τον σαγηνευτικό λόγο του δασκάλου, ζητώντας τη γνώμη του για το παρόν του εικαστικού προσκηνίου. Κι εκείνος, κατά το σύνηθες, απάντησε σιβυλλικά: «Εγώ σκέφτομαι διαφορετικά»...
«Καμιά ανθρώπινη προσπάθεια δεν αξίζει μηδέν»

Και ο δάσκαλος σεβόταν την προσπάθεια των σπουδαστών. «Εγώ δεν βαθμολογούσα ποτέ ένα έργο με μηδέν. Καμιά ανθρώπινη προσπάθεια δεν αξίζει μηδέν» έλεγε εκεί στο «Αιάκειον». Ο Παύλος Σάμιος θυμάται ότι το εργαστήριο του Μόραλη ήταν ένας πολύ μικρός χώρος όπου όμως χωρούσαν κάπου 60 σπουδαστές με τα καβαλέτα τους. Ο δάσκαλος έβαζε την ποδιά πάνω από το κοστούμι και τη γραβάτα που φορούσε πάντα και άρχιζε να μιλάει σε κάθε έναν μαθητή για το έργο του. «Εδινε μεγάλη σημασία στον τρόπο που τοποθετούσαμε τα πράγματα στο έργο» τονίζει. «Σου έλεγε, πρόσεξε τις λοξές γραμμές να είναι όλες στην ίδια κατεύθυνση γιατί με αυτό τον τρόπο διαβάζονται. Μετά να βάλεις τα αντίθετα για να κρατηθεί το έργο, γιατί η αντίθεση είναι που δημιουργεί την αρμονία. Αυτά τα πράγματα τα κουβαλάμε ακόμα. Μας το έλεγε. Αυτά που σας λέω τώρα, επιμένω να σας τα λέω δεύτερη και τρίτη φορά, γιατί θα τα κουβαλάτε μια ζωή».
Και ο Χρόνης Μπότσογλου θα πει για τον δάσκαλο Μόραλη: «Σου έδινε να καταλάβεις ένα πράγμα. Οτι τίποτα δεν ξέρουμε, όλα πρέπει να τα μάθουμε. Και τα μαθαίνουμε όταν τα κάνουμε. Αυτό μας έμαθε. Τι σημαίνει σπουδή. Ηταν ένας καλλιτέχνης που ήξερε τη σύγχρονη τέχνη πάρα πολύ καλά, είχε μπορέσει να βρει το προσωπικό του στίγμα, το οποίο περιείχε όλη την αλήθεια του, και γι' αυτό μένουν τα έργα ζωντανά».
Καθαρή φωνή, καθαρή ζωγραφική

«Τον ενδιέφερε το συναίσθημα» λέει ο Παύλος Σάμιος «και προσπαθούσε να το βγάλει με τον λιτότερο τρόπο, με το λιγότερο υλικό, με την ελάχιστη φόρμα. Κι αυτό είναι που τον κρατάει. Γι' αυτό τα έργα του είναι μοναδικά. Μέσα σε αυτό τα πράγματα έχουν σημασία σχεδόν θρησκευτική. Αυτές οι μικρές διαστάσεις είναι αυτές που σε φέρνουνε πιο κοντά στο θείο»...