Ένα καινούργιο έργο του Κώστα Βαρώτσου κοσμεί την πόλη του Οτράντο στην Ιταλία. Ένα έργο που πέρα από την καλλιτεχνική του αξία, φιλοδοξεί να μεταδώσει μηνύματα για μία από τις πιο φοβερές μάστιγες των αιώνων, μα κυρίως των τελευταίων δεκαετιών, τη μετανάστευση.
Αντιγράφουμε από το περιοδικό "Εφοπλιστής" τεύχος 253, σελίδα 23:
"Στις 28 Μαρτίου του 1997 συγκρούεται το ιταλικό πολεμικό SIBILLA με το αλβανικό πλοίο KATER I RADES στα στενά του Οτράντο, 25 ναυτικά μίλα από τις ακτές της Απουλίας. Το αλβανικό πλοίο βυθίζεται. Στο ναυάγιο πεθαίνουν 81 άνθρωποι που αναζητούσαν μια καλύτερη ζωή, ανάμεσά τους 61 γυναίκες και παιδιά. Η μετατροπή του KATER I RADES σε μνημείο σύμβολο της ματαναστεύουσας ανθρωπότητας ήταν μια ιδέα του Ινστιτούτου Μεσογειακού Πολιτισμού του Λέτσε και ο δήμαρχος του Οτράντο ανέθεσε τη μνημειώδη σύνθεση στον διεθνούς φήμης Έλληνα γλύπτη Κώστα Βαρώτσο. Έτσι προέκυψε το έργο "Απόβαση" (L' approdo). Ο γνωστός δημιουργός δηλώνει: "Δεν ήταν ένα έργο που θα βελτίωνε παλώς την αισθητική του δημόσιου χώρου, αλλά ένα μνημείο με παγκόσμια σημασία. Έπρεπε να ανταγωνιστώ τη φόρμα του πλοίου και το βάρος της τραγωδίας. Το αντικείμενο αυτό καθαυτό ήταν πολύ δυνατό, καθώς μέσα στην κοιλιά του πλοίου είχαν πεθάνει τόσοι άνθρωποι. Ήταν πολύ δυνατή η ιστορία του, πολύ δυνατό φορμαλιστικά το ίδιο το πλοίο. Δεν ήθελα να το αντιμετωπίσω με τραγικότητα, αλλά με τη θετική διάσταση. Να μη γίνει μοιρολόι, αλλά η ανάσταση για τους νεκρούς, ώστε το πλοίο να ταξιδέψει και πάλι σε μια άλλη διάσταση" Ένα έργο ιδιαίτερο για το οποίο χρησιμοποιήθηκαν περίπου 22 τόνοι γυαλί, ένα υλικό που συνομιλεί με το χώρο και το νερό. "Το αγκάλιασα με γυαλί για να του δώσω ρευστότητα στο χώρο και κίνηση. Κίνηση προς τα μπρος σε όλα τα επίπεδα. Κίνηση φυγής από την παγίδα θανάτου στην οποία βρίσκεται όχι μόνο η Ελλάδα, αλλά όλη η Ευρώπη. Ειδικά αυτή τη στιγμή, που η Γηραιά Ήπειρος, απειλημένη από τις οικονομικές δυσκολίες, γίνεται εσωστρεφής και επικίνδυνη".