Το μήνυμα του Υπουργού Παιδείας κ. Κ. Γαβρόγλου για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς εστιάζει στο μεγάλο θέμα του σχολικού εκφοβισμού και στους τρόπους αναχαίτισης του. Ένα θέμα που αντιμετωπίζεται με την παιδεία, την καλλιέργεια των μαθητών, την υιοθέτηση ώριμων συμπεριφορών και πρακτικών που προάγουν τον άνθρωπο.
Δημοσιεύουμε ένα απόσπασμα από το μήνυμα:
Η αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού από την
εκπαιδευτική κοινότητα δεν μπορεί παρά να κινείται στην κατεύθυνση της
διαμόρφωσης μιας παιδαγωγικής στρατηγικής για την πρόληψη και την εξάλειψη της
επιθετικότητας και της βίας. Γνωρίζουμε πως καθοριστικός παράγοντας που οδηγεί
στην έκφραση βίαιων, απαξιωτικών και ρατσιστικών συμπεριφορών είναι η έλλειψη
αυτοεκτίμησης. Σε αυτό το πλαίσιο, οι σύλλογοι των εκπαιδευτικών είναι
σημαντικό να εστιάσουν τις προσπάθειές τους στη διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος
αλληλοσεβασμού, επικοινωνίας, διαλόγου, υπευθυνότητας, μέσα από την ενημέρωση,
την καθοδήγηση αλλά κυρίως την ενδυνάμωση των μαθητών και των μαθητριών τους:
άνθρωποι που έχουν ανακαλύψει, αποδεχτεί και εκτιμήσει τον εαυτό τους, είναι
πιο έτοιμοι να αποδεχτούν και να εκτιμήσουν τον διπλανό τους. Αξιοποιώντας και
τις δυνατότητες που προσφέρει το «Πλαίσιο οργάνωσης Σχολικής Ζωής», που
πρόσφατα θεσμοθετήθηκε από το Υπουργείο μας, ας προσπαθήσουν να
ενθαρρύνουν την ανάπτυξη της συλλογικότητας και την καλλιέργεια του
αισθήματος του ανήκειν στη σχολική κοινότητα για όλα τα παιδιά.
Οι γονείς και οι σύλλογοι γονέων, από την πλευρά τους,
ας σταθούν δίπλα στους εκπαιδευτικούς, ας συνεργαστούν στενά με το σχολείο
υποστηρίζοντας την προσπάθεια για πρόληψη, έγκαιρο εντοπισμό και άμεση
παρέμβαση σε περίπτωση εκδήλωσης περιστατικών εκφοβισμού στο σχολικό
περιβάλλον.
Τις προσπάθειες αυτές πιστεύουμε ότι θα ενισχύσουν και
θα διευκολύνουν οι νέες δομές συμβουλευτικής και υποστήριξης των σχολικών
μονάδων, για την έγκαιρη στελέχωση των οποίων με εξειδικευμένο προσωπικό
εργαζόμαστε συστηματικά.
Το πρόβλημα της σχολικής βίας που έχει πάρει ιδιαίτερα
ανησυχητικές διαστάσεις και σε άλλες χώρες, δεν θα λυθεί ούτε με ευχολόγια,
ούτε και με γραφειοκρατικές διαδικασίες. Είμαστε όλοι και όλες – και λόγω της
επικράτησης νέων τεχνολογιών και νέων μορφών επικοινωνίας- εκτεθειμένοι σε βία
πολλών μορφών. Χρειάζεται όλοι και όλες να ξαναδούμε την καθημερινότητα μας, το
όριο των ανοχών μας, ακόμη και αυτό το αξιακό μας σύστημα. Κι αυτό γιατί
συστατικό στοιχείο του εκφοβισμού είναι ένας ιδιόμορφος ρατσισμός. Είναι η μη
ανοχή στη διαφορετικότητα.
Και τώρα θα ήθελα να απευθυνθώ ιδιαίτερα στους μαθητές και τις μαθήτριες:
Και τώρα θα ήθελα να απευθυνθώ ιδιαίτερα στους μαθητές και τις μαθήτριες:
Η αντιμετώπιση του εκφοβισμού δεν σημαίνει πως πρέπει
να βγάλουμε από την καθημερινότητά μας τα αστεία ή τα πειράγματα, την «πλάκα».
Αστείο όμως δεν είναι η μαγκιά. Δεν είναι η συμμορία. Δεν είναι η βία και η
κοροϊδία. Αν μας διασκεδάζει να επιβάλουμε τη δύναμή μας πάνω σε άλλους, σημαίνει
ότι απλά δεν εκτιμάμε αρκετά τον εαυτό μας. Είναι απαράδεκτο για μια
δημοκρατική κοινωνία, να πιστεύουμε ότι «κανονικό» είναι μόνον αυτό που εμείς
είμαστε ή εμείς πιστεύουμε, αδιαφορώντας για το «κανονικό» του άλλου. Γιατί η
κοινωνία μας είναι ακριβώς το σύνολο των διαφορετικοτήτων: στην εμφάνιση, στη
σωματική διάπλαση, στο χρώμα του δέρματος, στους σεξουαλικούς προσανατολισμούς,
στις θρησκευτικές πεποιθήσεις, στις πολιτιστικές αξίες και σε πολλά άλλα.
Μπορεί αρκετοί από εσάς να θεωρείτε ότι όλα αυτά είναι
ηθικολογίες των μεγάλων που δεν καταλαβαίνουν τα παιδιά, που δεν καταλαβαίνουν
τους νέους. Ακόμη, όμως, και αν είναι έτσι, ας συμφωνήσουμε σε δύο πράγματα:
Το πρώτο είναι η καθεμιά και ο καθένας να σκεφτεί με
τον εαυτό του τα παραπάνω. Και ας προσπαθήσει να βρει επιχειρήματα που τα
αντικρούουν ή επιχειρήματα που τα ενισχύουν. Και να συζητήσετε μεταξύ σας τα
επιχειρήματα αυτά.

Και πάλι εύχομαι σε όλους και όλες μία δημιουργική
σχολική χρονιά.