Σάββατο 31 Αυγούστου 2019

Οι "Εικαστικές περιπλανήσεις" της Ξένης Πετρίτου Τριανταφύλλου

 Μπορεί ο Αύγουστος να μας αποχαιρετά, αφήνει όμως εικαστική προίκα στο Σεπτέμβριο πολλές και όμορφες εκθέσεις που ήδη έχουν ξεκινήσει σε πολλά σημεία  της πόλης της Αίγινας και εκτός. Αρχαιολογικό Μουσείο, Λαογραφικό Μουσείο, Πνευματικό Κέντρο Κυψέλης, εστιατόριο Il Posto Κυψέλης, ξενοδοχείο Μπράουν, φιλοξενούν δημιουργίες πολλών καλλιτεχνών που οι περισσότερες από αυτές εντάσσονται στα πλαίσια  του 11ου Φεστιβάλ Φιστικιού.

    Μια από αυτές  τις εκθέσεις είναι οι: "Εικαστικές Περιπλανήσεις" της Ξένης Πετρίτου – Τριανταφύλλου  που έκαναν εγκαίνια την  Πέμπτη, 29 Αυγούστου, στις 8:00 το βράδυ, με κεντρικό της θέμα την Φιστικιά, την πρωταγωνίστρια του Φεστιβάλ, στην αίθουσα  του Λαογραφικού Μουσείου Αίγινας. Πολλοί φίλοι της Ξένης Πετρίτου-  Τριανταφύλλου έδωσαν το παρόν στα εγκαίνια άλλης μιας έκθεσης της δημιουργού και είχαν την ευκαιρία  να απολαύσουν  τα θαυμάσια  τοπία  της Αίγινας αποτυπωμένα από το χρωστήρα της Ξένης. Πέτρινοι Φάροι, ξωκλήσια της Παλαιάς Χώρας, Κάστρα αλλά  και θαλασσινά τοπία είναι  τα θέματα που πλαισιώνουν  την εμβληματική φιστικιά  που δεσπόζει στο κέντρο της αίθουσας.
 
Όπως αναφέρει  το δελτίο τύπου: "Αναδυόμαστε μέσα από τους πίνακες της ζωγραφικής της με τους φωτεινούς βυθούς και τις φουρτουνιασμένες θάλασσες, για να ταξιδέψουμε πίσω στο χρόνο, όπου θα συναντήσουμε την ιστορία της Αίγινας αλλά και της υπόλοιπης Ελλάδας αποτυπωμένη στον καμβά αναδεικνύοντας αρχαίους ναούς, μεσαιωνικά κάστρα, πέτρινους φάρους, και βυζαντινά εξωκλήσια"

Η έκθεση εντάσσεται στα πλαίσια των προφεστιβαλικών εκδηλώσεων του 11ου Φεστιβάλ Φιστικιού Αίγινας. Διάρκεια έκθεσης 29 Αυγούστου-15 Σεπτεμβρίου 2019 Ώρες λειτουργίας:10:00-13:00 και 17:00-23:00.




Συνεχίζεται η έκθεση "Κάποτε στη Χαλασμένη"



Στο Πνευματικό Κέντρο Κυψέλης συνεχίζεται και αυτό το τριήμερο η έκθεση παλαιών φωτογραφιών από τη ζωή της Κυψέλης τον προηγούμενο αιώνα.  Τα εγκαίνια της έκθεσης παλαιών φωτογραφιών με τον τίτλο: «Κάποτε στη Χαλασμένη» έγιναν την Παρασκευή 23  Αυγούστου στο Πνευματικό Κέντρο Κυψέλης προσελκύοντας δεκάδες επισκέπτες. Φωτογραφίες από τη δεκαετία  του 1930 έως του 1970 φιλοξενούνται στην ισόγεια αίθουσα  του κτιρίου που αποτυπώνουν τη ζωή του χωριού σε κάθε  τομέα.  Οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες  προέρχονται από προσωπικά αρχεία και ιδιωτικές συλλογές Κυψελιωτών. Είναι ένα πολύτιμο και ανεπανάληπτο υλικό με  ιστορική , κοινωνική , πολιτιστική, θρησκευτική και λαογραφική αξία. Μέσα από τις εκατοντάδες φωτογραφίες παρουσιάζεται ανάγλυφα μοναδικά και ίσως συγκινητικά, η ζωή της Κυψέλης μέσα στον 20ο αιώνα. Στιγμές από Εθνικές εορτές, λιτανεύσεις της εικόνας της Ευαγγελίστριας, σχολικές εορτές, πανηγύρια, γάμοι, βαφτίσια, εκδρομές, κοινωνικές στιγμές, ώρες ξεκούρασης και ξεγνοιασιάς κάτω από δέντρα ή στη παραλία της Καβουρόπετρας.
   Ανάμεσά τους φωτογραφίες ανθρώπων που άφησαν το στίγμα τους στην περιοχή και συνέβαλαν στην βελτίωση του βιοτικού επιπέδου αλλά και την ανύψωση του πνευματικού και μορφωτικού επιπέδου. Οι Κοινοτάρχες του  χωριού, όπως ο Δημήτριος Λορέντζος, υπεύθυνος για τη μετονομασία του χωριού από «Χαλασμένη» σε «Κυψέλη», ο παπάς και δάσκαλος Ιωάννης Ηλιόπουλος, οι ιερείς Δημήτριος Λυκούρης και Νεκτάριος Πανταζής, οι δάσκαλοι όπως ο Παναγιώτης Λυκούρης, η Κατερίνα, η Ασπασία Γκίκα, ο Γερούλης, ο μπάρμπα – Παναγής ο φούρναρης, ο Καλιαρδής, οικογενειακές  φωτογραφίες και τοπία.
Η έκθεση θα παραμείνει ανοικτή έως  την Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου και θα λειτουργεί κάθε Παρασκευή - Σάββατο και Κυριακή και ώρες 19.00 - 21.30.




Παρασκευή 30 Αυγούστου 2019

Άγιος Ιωάννης ο "κρυφός" στο δάσος της Αφαίας

  Εορτάζει στις 29 Αυγούστου ο Άγιος Ιωάννης ο κρυφός στην Αγία Μαρίνα.
    Το δάσος  της Αφαίας  μπορεί να κρύβει εκπλήξεις. Δεν έδωσε καταφύγιο μόνο στην άφαντη Θεά (Αφαία) που ήρθε από την Κρήτη αλλά  και χώρο για να κτιστεί ένα χαριτωμένο ναΰδριο κρυμμένο και σκεπασμένο από πανύψηλα πεύκα. Είναι ο Άγιος Ιωάννης ο κρυφός γιατί είναι κρυμμένος μέσα στα πεύκα, γιατί πρέπει να ξέρεις  το μονοπάτι για να φθάσεις μέχρι την πόρτα του. 
     Για να φθάσει κάποιος στο εκκλησάκι πρέπει πρώτα να ανέβει ως το μοναστήρι του Αγίου Μηνά στην Αφαία. Μέσα στο πευκοδάσος ακολουθεί το μονοπάτι  που ξεκινά  από τη δυτική πύλη του μοναστηριού του Αγίου Μηνά και χάνεται μέσα στην πλούσια βλάστηση. Το φιδίσιο μονοπάτι μετά από λίγο μας σε οδηγεί  το μικρό εκκλησάκι  και  το πλάτωμα  του ασβεστωμένο και περιποιημένο. Εντύπωση μας προκάλεσε  το "πανηγυρόσπιτο", το οίκημα που εφάπτεται  της εκκλησίας  και χρησιμοποιείται  για την προετοιμασία  του πανηγυριού  του ναού. Ένα  στοιχείο  που συναντάμε έντονα  στις Κυκλάδες  και που εδώ στην Αίγινα βρίσκουμε  στον Άγιο Αντώνιο  ή στο Όρος, στην Ανάληψη. Οι παλαιότεροι φρόντιζαν δίπλα στα μακρινά εκκλησάκια που απείχαν χιλιόμετρα από  τους οικισμούς  τους,  να έχουν ένα οίκημα   που να  χρησιμοποιείται  ακόμα  και για  διανυκτέρευση. Σε  ένα χάραγμα  διακρίναμε  την ημερομηνία: 1959, χωρίς να διευκρινίζεται τι σημαίνει αυτό.
   Το  εκκλησάκι αυτό ανήκει  ως παρεκκλήσιο  στο μοναστήρι του Αγίου Μηνά.
    Ακολουθώντας  κανείς το μονοπάτι  μέσα  στο δάσος  οδηγείται  στον παραθεριστικό οικισμό της Αγίας Μαρίνας. 




Άγιος Ιωάννης ο νηστευτής στην Κυψέλη.














Αυτό  το πέτρινο αριστούργημα βρίσκεται στην Κυψέλη πανηγυρίζει στις 29 Αυγούστου ημέρα της αποτομής της Κεφαλής του Τιμίου Προδρόμου. Βρίσκεται στα ψηλά  της Κυψέλης καισ τη σκιά της Δραγωνέρας στην οικία της οικογένειας Σακελλίων η οποία έχει και την φροντίδα του. Πρόκειται για μια μονόχωρη θολωτή εκκλησούλα, σε απόλυτα νησιώτικο στυλ που εδώ θα λέγαμε ότι έχει και στοιχεία από την Παλιαχώρα. Δεν διακρίνουμε τίποτε το περιττό στην εμφάνισή του ενώ εντυπωσιάζει το δίλοβο παράθυρο στην κόγχη του ιερού. 


  Στην Κυψέλη ωστόσο υπάρχει κι άλλος Άη - Γιάννης που εορτάζει σήμερα. Το γραφικό κάτασπρο ξωκκλήσι που γιορτάζει σήμερα βρίσκεται μέσα στους αγρούς στα σύνορα Κυψέλης και Ασωμάτων. Ιδιαίτερα  φροντισμένο πανηγυρίζει  στις 29 Αυγούστου ημέρα της Αποτομής της Κεφαλής  του Ιωάννου του Προδρόμμου και ημέρα αυστηρής νηστείας από την Εκκλησία.
   Ο Ιωάννης που  έζησε αυστηρή ασκητική ζωή στην έρημο αποκεφαλίστηκε από τον Ηρώδη επειδή δεν σταμάτησε να στηλιτεύει δημόσια τη διαφθορά και την ανηθικότητα που επικρατούσε μέσα στο παλάτι. Αποτέλεσμα της δράσης  του και των κηρυγμάτων ήταν η σύλληψη και η φυλάκιση του και κατόπιν ο αποκεφαλισμός του μετά από απαίτηση της Ηρωδιάδος παράνομης γυναίκας του Ηρώδη.
   Στην Αίγινα υπάρχουν κι άλλα  εκκλησάκια  που εορτάζουν σήμερα. Άλλο ένα πολύ μικρότερο υπάρχει στην Κυψέλη καθώς επίσης και στην περιοχή  των Βροχείων.

Δευτέρα 26 Αυγούστου 2019

Η Θάλασσα της Ρένας Καρακατσάνη

Η θάλασσα  της Σουβάλας είναι ο χώρος της Ρένας Καρακατσάνη. Ο βυθός το σπίτι της. Χρόνια  τώρα η Ρένα βουτά  σε λίγα μέτρα βάθος και φωτογραφίζει έναν βυθό που ξαφνιάζει!!!
  Μα είναι ο βυθός  της θάλασσας  της Σουβάλας αυτός; Κι όμως είναι!.
Η Ρένα με μια απλή μηχανή έχει κατορθώσει να αποτυπώσει μοναδικά τα απίστευτα χρώματα του υποθαλάσσιου κόσμου μιας περιοχής  του Σαρωνικού που έχει δεχτεί υπεραλίευση, αρκετή επιβάρυνση από σκουπίδια  και μπόλικη απαξίωση. Η Σουβάλα όμως παίρνει το αίμα της πίσω. Μας δείχνει πως εξακολουθεί να είναι όμορφη, γοητευτική και πλανεύτρα.
Η Ρένα Καρακατσάνη πέρσι τον Αύγουστο εξέθεσε τις φωτογραφικές δημιουργίες  της στην αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου Κυψέλης. Φέτος μας έστειλε αυτές  τιςπανέμορφες φωτογραφίες από  το βυθό της Σουβάλας.

Την ευχαριστούμε και τις ευχόμαστε πάντα να είναι δυνατή να καταδύεται και να αναδύει στα μάτια όλων αυτή  την εξαιρετική ομορφιά  του Σαρωνικού.





Οι δημιουργίες της Σοφίας Φρακτοπούλου στο il Posto


Οι δημιουργίες της εικαστικού κ. Σοφίας Φρακτοπούλου εκτίθενται για δεύτερο καλοκαίρι στο ιταλικό εστιατόριο Il Posto στην Κυψέλη. Στον καλαίσθητο χώρο του κ. Γεράσιμου Κοκκίνη η κ. Φρακτοπούλου διάλεξε να εκθέσει για δεύτερο καλοκαίρι. Τα  εγκαίνια έγιναν την Τρίτη 20 Αυγούστου με  πολλούς φίλους να έχουν κατακλύσει το χώρο και να απολαμβάνουν τη φιλοξενία της κ. Φρακτοπούλου και του κ. Κοκκίνη.
   Ανάμεσα στα έργα που παρουσιάζονται, ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκαλούν τα  γλυπτά  των ψαράδων και η βάρκα με  τους πρόσφυγες. Επίσης παρουσιάζονται και ζωγραφικά έργα με βασικό θέμα  το παιδί - άγγελο. "Ήθελα να ζωγραφίσω αγγέλους" μας είπε  η κ. Φρακτοπούλου και πραγματικά  το πέτυχε.
Η έκθεση είναι ανοικτή κάθε βράδυ και ακολουθεί το ωράριο  του εστιατορίου. Μια καλή αφρομή λοιπόν για βόλτα μέχρι την Κυψέλη.

Κυριακή 25 Αυγούστου 2019

«Ο Αρχαίος Ελαιώνας της Αίγινας και η συμβολή του στη ζωή του νησιού»



Ο αρχαίος Ελαιώνας της Αίγινας, μια περιοχή που έχει αγκαλιάσει ο μύθος του πρώτου βασιλιά της Αίγινας Αιακού και σκεπάζει η  επιβλητική σιλουέτα  του Όρους, είναι  ένας τόπος σπάνιας ομορφιάς.  Ένα σημείο που ξαφνιάζει  τον ανυποψίαστο επισκέπτη ή περιπατητή της Αίγινας. Χωμένος μέσα σε χαμηλά  βουνά  και αθέατος από τη θάλασσα και την πολύβουη παραλία  του Μαραθώνα, ο Ελαιώνας συνεχίζει  ασταμάτητα το έργο  του. Με τις αιωνόβιες ελιές να κυριαρχούν απόλυτα στον κάμπο του και τα  ξωκλήσια του προσφέρεται σήμερα για  περίπατο αλλά και στοχασμό.
  Για  τον Ελαιώνα και την πορεία  του  μέσα  στο χρόνο  θα πραγματοποιηθεί ομιλία στις 26 Αυγούστου στην αυλή του Λαογραφικό Μουσείου Αίγινας  και ώρα 20.30 με θέμα:  «Ο  Αρχαίος Ελαιώνας της Αίγινας και την συμβολή του στη ζωή του νησιού». Ομιλήτρια η κ. Βίλμα Σινάνογλου, εκπαιδευτικός . Την ομιλία θα συμπληρώσουν αδημοσίευτες εικόνες και ιστορίες.

Η εκδήλωση γίνεται στα πλαίσια του 11ου φεστιβάλ φιστικιού και τελεί υπό την αιγίδα της ΚΕΔΑ και του Δήμου Αίγινας.

Έκθεση παλαιών φωτογραφιών της Κυψέλης

 Στο Πνευματικό Κέντρο Κυψέλης άνοιξε και λειτουργεί η έκθεση παλαιών φωτογραφιών από τη ζωή της Κυψέλης τον προηγούμενο αιώνα. Φωτογραφίες από τη δεκαετία  του 1930 έως του 1970 φιλοξενούνται στην ισόγεια αίθουσα  του κτιρίου.
  Τα εγκαίνια έγιναν την Παρασκευή 23  Αυγούστου προσελκύοντας δεκάδες επισκέπτες. Η έκθεση θα παραμείνει ανοικτή έως  την Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου καιθα λειτουργεί κάθε Παρασκευή - Σάββατο και Κυριακή και ώρες 19.00 - 21.30.


Οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες που φιλοξενούνται στην έκθεση του Πνευματικού Κέντρου Κυψέλης, προέρχονται από προσωπικά αρχεία και ιδιωτικές συλλογές Κυψελιωτών. Είναι ένα πολύτιμο και ανεπανάληπτο υλικό με  ιστορική , κοινωνική , πολιτιστική, θρησκευτική και λαογραφική αξία. Μέσα από τις εκατοντάδες φωτογραφίες παρουσιάζεται ανάγλυφα μοναδικά και ίσως συγκινητικά, η ζωή της Κυψέλης μέσα στον 20ο αιώνα. Στιγμές από Εθνικές εορτές, λιτανεύσεις της εικόνας της Ευαγγελίστριας, σχολικές εορτές, πανηγύρια, γάμοι, βαφτίσια, εκδρομές, κοινωνικές στιγμές, ώρες ξεκούρασης και ξεγνοιασιάς κάτω από δέντρα ή στη παραλία της καβουρόπετρας.



Σάββατο 24 Αυγούστου 2019

Ο ναός του Αγίου Διονυσίου στο Νοσοκομείο Αιγίνης

Εορτάζει  ο ναός του Νοσοκομείου Αιγίνης που είναι αφιερωμένος στον Άγιο Διονύσιο.
  Ο απλός και απέριττος ναός που βρίσκεται  στον περίβολο του Νοσοκομείου Αιγίνης είναι ένα κτίσμα με ιδιαίτερη αρχιτεκτονική που ξεφεύγει από τα συνήθη σχήματα και μορφές των Ναών του νησιού. Οι γωνίες και τα τόξα μαρτυρούν επιρροή από τη Δύση, χωρίς αυτό να είναι όμως εξακριβωμένο. Ο ευρύχωρος εσωτερικός χώρος του ναού έχει τρία κλίτη ενώ το τέμπλο του διακοσμείται από αξιόλογες εικόνες.
   Αξίζει να αναφερθεί ότι ο Ναός αφιερώθηκε στον Άγιο Διονύσιο Επίσκοπο Αιγίνης, ο οποίος στα δύσκολα χρόνια που ακολούθησαν της επιδρομής του Μπαρμπαρόσσα στην Παλαιά Χώρα, εμψύχωσε και παρηγόρησε  τους πληγωμένους κάτοικους του νησιού και συνέβαλε στην πνευματική ανόρθωση τους.
   Ο Άγιος Διονύσιος είναι προστάτης του Νοσοκομείου Αιγίνης το οποίο ίδρυσε ο αρχιμ. Παντελεήμων Φωστίνης. Στον περίβολο του υπάρχει ο Ιδρυματικός αυτός Ναός τον οποίο έκτισε ο γέροντας Ιερώνυμος Αποστολίδης και στον οποίο ιερουργούσε.
    Σήμερα ο ναός εκτός από την ημέρα της εορτής του λειτουργείται τακτικά  κατά τη διάρκεια του έτους.

Παρασκευή 23 Αυγούστου 2019

Πανηγυρίζει ο ναός του Αγίου Διονυσίου Παχείας Ράχης.




      Εορτή της ανακομιδής των λειψάνων του Αγίου Διονυσίου επισκόπου Αιγίνης σήμερα. και εορτάζει ο ενοριακός ναός της Παχιοράχης.
  
Ο παλαιός ναός των Ταξιαρχών στο χωριό της Παχείας Ράχης, δεν επαρκούσε για τις  λατρευτικές ανάγκες των κατοίκων οι οποίοι  το 1813 θεμελίωσαν το νέο τους ναό. Αυτό αποτελεί  απόδειξη ότι το χωριό εκείνη την εποχή είχε πολλούς κατοίκους  και ευημερούσε. Όμως   η έναρξη της επανάστασης και η συμμετοχή  πολλών αντρών σε αυτήν στέρησε στη συνέχεια το χωριό από αρκετά εργατικά χέρια και ίσως αυτό να   επέφερε και κάποια  οικονομική κάμψη. Όλα αυτά  είχαν σαν αποτέλεσμα ο ναός να   μείνει στη μέση  και να καθυστερήσει η ολοκλήρωση των εργασιών του. 

    Ο  πρώτος κυβερνήτης Ιωάννης Καποδίστριας στη σύντομη παραμονή του στην Αίγινα και μέσα στο ασφυκτικό πρόγραμμά του βρήκε χρόνο και ανέβηκε στην Παχιοράχη. Αντίκρισε  στη μέση του χωριού  ένα κτίσμα το οποίο οι κάτοικοι του χωριού προσπαθούσαν εδώ και χρόνια να ολοκληρώσουν την ανοικοδόμησή του.  Ήταν ο νέος  ενοριακός ναός τους, τον οποίο οι κάτοικοι αφιέρωσαν στον Άγιο Διονύσιο –στον επίσκοπο, ο οποίος, στα δύσκολα χρόνια που ακολούθησαν την καταστροφή του νησιού από τις  επιδρομές του Μπαρμπαρόσσα, έρχεται στην Αίγινα και συγκεκριμένα στην Παλιά Χώρα, εγκαθίσταται στη επισκοπή και για τρία χρόνια από το 1576 έως το 1579 προσπαθεί να εμψυχώσει, να παρηγορήσει τους πληγωμένους Αιγινήτες, να τους στηρίξει πνευματικά και να  χαρίσει ξανά την ελπίδα. 
      Ο Κυβερνήτης  αναγνωρίζοντας την ανάγκη των κατοίκων  και πληροφορούμενος    την ιστορικότητα του τόπου  στέλνει εργάτες, για να τελειώσει ο νέος ναός, του οποίου η ανοικοδόμηση ολοκληρώνεται τελικά το 1864,  αρκετά χρόνια δηλαδή μετά τη δολοφονία του Καποδίστρια Στην Ελλάδα πλέον έχει εγκατασταθεί και έχει αναλάβει την εξουσία ο δεύτερος βασιλέας της,  Γεώργιος ο Α΄. Η Αθήνα είναι πλέον η πρωτεύουσα του Ελληνικού κράτους  και η Αίγινα έχει περάσει σε μια εποχή οικονομικής παρακμής. Χαρακτηριστικό εδώ είναι το στοιχείο   ότι ο ναός τελείωσε με εράνους που έκαναν ο ιερέας και χαρτοφύλακας Ιωάννης Τρίμης [πέθανε το 1886] και ο πάρεδρος του χωριού Ιωάννης Φαμελιάρης. Η Παχιοράχη ακολουθώντας  αυτή την εξέλιξη αρχίζει σιγά – σιγά να παρακμάζει. Άλλωστε  η καθυστέρηση στην ανοικοδόμηση αυτού του ναού είναι ένα στοιχείο που μαρτυρεί την  οικονομική καχεξία, που επέρχεται σιγά – σιγά, και την πληθυσμιακή συρρίκνωση.
    Ο ναός του Αγίου Διονυσίου είναι μία μεγάλη ευρύχωρη τρίκλιτη βασιλική  χωρίς τρούλο. Στους εσωτερικούς τοίχους εντύπωση προκαλούν οι μεγάλες αγιογραφίες, λαϊκής  τεχνοτροπίας, που απεικονίζουν μεγάλες Δεσποτικές εορτές. Χαρακτηριστική είναι η απεικόνιση της Μελλούσης Κρίσεως και της Δευτέρας Παρουσίας  του Κυρίου που βρίσκονται στη νότια πλευρά του ναού, πάνω ακριβώς από την είσοδο. Η ζωή των πρωτοπλάστων στον  Παράδεισο καθώς και η εκδίωξή τους, μαζί με την προηγούμενη εικόνα της Μελλούσης Κρίσεως  μας θυμίζουν  έντονα  τις ανάλογες τοιχογραφίες που βρίσκονται στο ίδιο σημείο του καθολικού της Ι. Μ. Χρυσολεόντισσας. Το στοιχείο αυτό, ο αρχιτεκτονικός ρυθμός του ναού, αλλά και ότι πολλά παλαιά εκκλησιαστικά βιβλία έχουν δωρηθεί από την Ι. Μονή, μαρτυρούν  την μεγάλη  σχέση και τον πνευματικό  σύνδεσμο  του χωριού με το μεγάλο μοναστήρι της Αίγινας.
    Το επιβλητικό καμπαναριό  στην πρόσοψη του ναού, είναι ένα ακόμα στοιχείο που κάνει το ναό αυτό να ξεχωρίζει. Λέγεται από πολλούς ότι ο ναός διέθετε δύο μικρότερα καμπαναριά, αριστερά και δεξιά. Μετά την κατάρρευσή τους ανήγειραν ένα καμπαναριό στην είσοδο  του ναού. Η ανοικοδόμηση του καμπαναριού στο σημείο  της εισόδου έδωσε τη δυνατότητα στο κτίριο να αποκτήσει και ένα μικρό πρόναο, κάτι που σπάνια συναντάμε σε ναούς της Αίγινας. Στον μικρό αυτό πρόναο, υπάρχoυν δύο εντοιχισμένες  πλάκες. Η πρώτη και παλαιότερη αναγράφει τους παλαιούς δωρητές και συνδρομητές του ναού [Οικογένειες:  Γ. Γκιώνη, Στ. Χ. Στρατηγού, Ι. Δ. Καπότα, Δ. Α. Καπότα και Δ.Κ. Τζώνη].   Η δεύτερη    είναι αναμνηστική από την επίσκεψη το 1991 του πρεσβύτερου Ιουλιανού Ρούγκα από το Γκοτζάνο της Ιταλίας, ο οποίος μετέφερε  και τεμάχιο από τα λείψανα του Αγίου Ιουλιανού με τη συμπλήρωση 16 αιώνων από την κοίμηση των πολιούχων Αγίων  στην Ιταλία το 391 μ. Χ.
    Ο ναός  του Αγίου Διονυσίου με την ιστορία  που κουβαλά στις κολώνες του, η ομορφιά των εικόνων του, οι  ζεστές μορφές των αγίων του, η απλότητα και η απλόχερη φιλοξενία του ιερέα και των ανθρώπων του, κάνουν  αυτόν το  ναό σημείο αναφοράς, πόλο έλξης, αιτία επίσκεψης. 

(απόσπασμα από το βιβλίο του Γ. Μπήτρου: "Παχεία Ράχη, ο οικισμός, η ιστορία, οι άνθρωποι, οι άγιοι)


Στην Αίγινα ο Άγιος τιμάται ιδιαίτερα και θεωρείται ο πολιούχος Άγιός της. 
   Στην Παλαιά Χώρα ο επισκέπτης συναντά το κελί του και διασώζεται ο μικρός πέτρινος θρόνος από τον οποίο ο Άγιος δίδασκε και μοίραζε το αντίδωρο. 
   Επίσης ο Άγιος είναι ο προστάτης του Νοσοκομείου Αιγίνης που ίδρυσε ο Αρχιμ. Παντελεήμων Φωστίνης, στον περίβολο του οποίου υπάρχει παρεκκλήσιο αφιερωμένο στον Άγιο  που έκτισε ο γέροντας Ιερώνυμος Αποστολίδης. 

   Τέλος στον Άγιο Διονύσιο είναι αφιερωμένο το δεξιό κλίτος του καθολικού της Ι. Μονής της Παναγίας της Χρυσολεόντισσας και το δεξιό κλίτος του Μητροπολιτικού Ναού της πόλης όπου εκεί τελείται και ο επίσημος εορτασμός στις 17 Δεκεμβρίου κάθε χρόνο.