Πέμπτη 30 Απριλίου 2020

Ο Μάιος μας έφτασε εμπρός βήμα ταχύ....


  Έτσι έλεγε το παλιό αναγνωστικό. Πλέον το βήμα δεν είναι ούτε ταχύ, ούτε αργό. Απλά δεν είναι, γιατί δεν επιτρέπεται να μετακινηθούμε. Παράξενη Πρωτομαγιά - που λέει και το τραγούδι - χωρίς έξοδο σε χωράφια και αγρούς.
  Παρόλο αυτά εμείς θα  τον καλωσορίσουμε με εικόνες από μια αλλοτινή Αίγινα με πολλές κίτρινες μαργαρίτες στους αγρούς και στα χωράφια από το Μαραθώνα, την Πέρδικα την Αγία Μαρίνα και  τον Κοντό. 
   Από μια εποχή πριν την επέλαση των πανάκριβων τζιπ και των αστραφτερών τουριστικών σκαφών.
   Και  φυσικά τον υποδεχόμαστε με τα απαραίτητα έθιμα και τις παροιμίες  του από το λαογραφικό ανεξάντλητο σεντούκι  της κ. Λίνας Μπόγρη - Πετρίτου.                     
    Τα του Μαΐου έθιμα και παροιμίες όπως μας τα παραδίδει η κ. Λίνα Μπόγρη - Πετρίτου στο βιβλίο της "Τα  λέμε και στην Αίγινα"


Μάιος, ο πέμπτος μήνας του χρόνου, και στο Ιουλιανό και στο Γρηγοριανό ημερολόγιο. Έχει 31 ημέρες. Παλιότερα είχε την τρίτη θέση, στο χρόνο, όταν το ημερολόγιο άρχιζε με τον μήνα Μάρτιο.
Ονομάστηκε έτσι από τη ρωμαϊκή θεότητα Μάγια. Το όνομά της προέρχεται από την ελληνική λέξη Μαία (σημαίνει τροφός και μητέρα), τη μητέρα του Ερμή, που ήταν η προσωποποίηση της γόνιμης Μάνας-Γης.
Στην αρχαιότητα ήταν αφιερωμένος στη θεά της Γεωργίας, τη Δήμητρα, και την κόρη της Περσεφόνη, που αυτόν το μήνα άφηνε τον Άδη και ανέβαινε στη γη.
Η πρώτη μέρα του, η Πρωτομαγιά, συμβολίζει τη νίκη της Άνοιξης πάνω στο Χειμώνα και έχει χαρακτηρισθεί ημέρα αργίας- απεργίας, ως εργατική γιορτή και ημέρα μνήμης κοινωνικών αγώνων.
Το Πρωτομαγιάτικο στεφάνι, έθιμο που ακόμα αντιστέκεται, στολίζει τις πόρτες των σπιτιών. Φτιαγμένο από πολύχρωμα λουλούδια, μένει εκεί μέχρι το βράδυ της γιορτής  τ’ Αγιαννιού του Ριζικάρη (24 Ιουνίου), που το καίνε στις φωτιές του Κλήδονα. Πάνω στο στεφάνι εκτός από τα λουλούδια βάζουν ένα σκόρδο για το κακό μάτι, αγκάθι για τους εχθρούς, στάχυ για την ευφορία της γης, ελιά για την ευτυχία.
Και πριν να το κρεμάσουν, το βρέχουν με λίγο νερό και ραντίζουν με τις σταγόνες του στεφανιού, μέσα το σπίτι, λέγοντας:
-Έξω ψύλλοι και κοριοί, μέσα Μάης και γιορτή.
Η συνήχηση  των λέξεων μάγια, μαγεία και Μάης ήταν η αφορμή για τις δεισιδαιμονίες και τις προλήψεις του λαού μας:
-Μάη μήνα μη φυτέψεις, Μάη μη στεφανωθείς,
  Μάη μήνα μη δουλέψεις, Μάη μη ταξιδευτείς.
-Ο γάμος ο μαγιάτικος πολλά κακά αποδίδει.
-Μη σ’ εύρει η κακιά ώρα του Μάη.
-Σαν έμπει ο Μάης Κυριακή, χαρά στον κόσμο κι όπου ζει,
 σαν έμπει ο Μάης Σάββατο, δέξου καημό και θάνατο.
-Μάη δέντρο μη φυτέψεις, και παιδί να μη παντρέψεις.
-Θε μου, δώσ’ μου την υγειά μου κι ας φορώ το Μάη γούνα.
-Το Μάη εγεννήθηκα και μάγια δεν φοβάμαι
εκτός κι αν με μαγέψουνε στην κλίνη που κοιμάμαι.
Οι μέρες του είναι μεγάλες και οι αγροτικές δουλειές «αυγατίζουν»:
-Το Μάη βάλε εργάτες κι ας είναι ακαμάτες.
-Μάης  πενταδείλινος και πάντα δείλι θέλει.
-Που δε χορτάσει το Μάη τη δουλειά, έχει κατάρα στην κοιλιά.                                                             
Οι απότομες αλλαγές του καιρού είναι πολλές φορές απρόβλεπτες,
και δημιουργούν προβλήματα, στις αγροτικές καλλιέργειες,
στα ταξίδια…H θάλασσα κάνει ξαφνικές και μεγάλες φουρτούνες.
-Του καλού του καπετάνιου η γυναίκα, το Μάη μήνα χήρεψε.
-Όταν έπρεπε δεν έβρεχε, κι ο Μάης χαλαζώνει.
-Τον Απρίλη και  το Μάη κατά τόπους τα νερά.
-Σαν έπρεπε δεν έβρεχε, το Μάη εχαμοβρόντα.
-Ο Μάης έχει τ’ όνομα, κι ο θεριστής την πείνα (η νέα σοδειά που έδειχνε από το Μάη ότι θα πάει καλά, φτάνει ο θεριστής κι ακόμα δεν έχει γίνει).
-Μη βγάλεις ποτέ το ρούχο σου, πριν έβγει ο Μάης μήνας.
-Στο κακορίζικο χωριό, το Μάη ρίχνει το νερό, ή
 στον καταραμένο τόπο το Μάη μήνα βρέχει.
-Όταν πρέπει δεν βροντά, και το Μάη  δροσολογά.
-Ο Μάης φτιάχνει τα σπαρτά, κι ο Μάης τα χαλάει.
-Του Μάρτη οι αυγές με κάψανε, του Μάη τα μεσημέρια.
-Το Μάη με πουκάμισο, τον Αύγουστο με κάπα.
-Το Μάη κρασί μην πίνετε κι ύπνο μην αγαπάτε. (επειδή υπάρχουν πολλές αγροτικές εργασίες που περιμένουν).
-Μάης άβρεχος, μούστος άμετρος.
-Μη βγάλεις μήτε μπάλωμα, πριν έβγει ο Μάης μήνας.
Παρ’ όλα αυτά οι ομορφιές του είναι πολλές:
-Ο Απρίλης έχει τη δροσιά κι ο Μάης τα λουλούδια.
-Μάης με τα λούλουδα κι Ιούνης με τα μήλα.
-Να ’μουν το Μάη μπιστικός, τον Αύγουστο δραγάτης.
-Κάτσε γέρο κι ανήμενε να φας το Μάη χορτάρι.
-Όπου σπείρει ή δε σπείρει, το Μάη μετανοεί (τότε κάποιος καταλαβαίνει αν έκανε καλά που καλλιέργησε τη γη ή όχι).
-Όποιος φυλάει τον Αύγουστο, το Μάη θερίζει μόνος.
-Ο Αύγουστος πουλά κρασί κι ο Μάης πουλάει στάρι (κρίνεις ανάλογα με τον καιρό από πριν τη σοδειά, και καθορίζεις την τιμή).
Για τη λαϊκή μούσα, όλη  η φύση γιορτάζει:
-Το Μάη λαλούν οι πέρδικες, το Μάη λαλούν τ’ αηδόνια,
 το Μάη κατεβαίνουνε στις βρύσες τα τρυγόνια.
-Να ’μουν το Μάη γάϊδαρος, τον Αύγουστο κριάρι, 
  όλο το χρόνο κόκορας, και γάτος το Γενάρη.
Και έμμετρα σε προειδοποιεί:           
-Το Μάη βόδι μη ρεχτείς, και τη Λαμπρή γυναίκα,
 κι αν είναι κι εκατό χρονώ, θαρρείς πως είναι δέκα, (τρώνε περισσότερο και φαίνονται γερά, και η γυναίκα στολίζεται τη Λαμπρή και μπορεί να ξεγελαστείς εύκολα πως είναι όμορφη, επειδή είναι καλοντυμένη).
Οι δουλειές αυξάνουν:

-Ο Απρίλης ο γρίλλης, ο Μάης ο πολυψωμάς (τον Απρίλη οι γεωργοί έχουν λίγες δουλειές, το Μάη είναι περισσότερες και θέλουν πολλά ψωμιά για τους εργάτες).
Αλλά και για τον έρωτα του νέου, στα δίστιχα του Κλήδονα, πάλι ο Μάης φταίει:
-Πρωτομαγιά μου τα ’ριξες τα μάγια και με μάγεψες,
 και μ’ έχεις κάνει σαν τρελό, κόρη που σέρνεις το χορό.
-Εβγήκες την Πρωτομαγιά να δροσιστείς, κυρά μου,
εξώστης στην αγράμπελη, κι έκαψες την καρδιά μου.

Και η φιστικιά ετοιμάζεται να ανοίξει.

 Δεν περίμενε το διάγγελμα του Πρωθυπουργού ούτε την καθημερινή ενημέρωση του γιατρού. Να σκεφθείτε ότι δεν έστειλε ούτε μήνυμα στο γνωστό αριθμό.

Η φιστικιά έκανε την εαρινή επανάστασή της. Ξεμύτισε. Έβγαλε  τα πρώτα μικρά τρυφερά φυλλαράκια της και εμφάνισε  τον καρπό  της. 
Είναι πολύ μεγάλη ευλογία  για όλους εμάς που ζούμε  στην  ύπαιθρο να ζούμε  την άνοιξη. Την ανάσταση την ίδια. Μετά  το χειμώνα να ξεκινά και πάλι η ζωή. Ο αέναος κύκλος της ζωής να συνεχίζεται. Να δηλώνεται η σοφία και η αρμονία  της φύσης. Να μαρτυρείται το κάλλος  της Θεϊκής  Δημιουργίας.

Δίνει μεγάλη χαρά και πληρότητα να παρακολουθείς  τη σταδιακή από μέρα σε μέρα ανάπτυξη του φυτού, του δέντρου, να χαμογελάς με αυτό που βλέπεις να αποκτάς αισιοδοξία και ελπίδα. Να είσαι  βέβαιος πως τίποτε δεν τελείωσε, αλλά  η ζωή συνεχίζεται.

Το περιβάλλον μας διδάσκει  στην αλήθεια. Αρκεί να έχουμε ανοιχτά  τα μάτια μας και να μπορέσουμε να το δούμε.

Ας ευχηθούμε λοιπόν καλή και μεγάλη καρποφορία  στη δική μας φιστικιά. Το δέντρο που στηρίζει  την τοπική οικονομία και μας κάνει περήφανους.

Οι εικόνες αυτές ίσως είναι προπομπός  μιας  γλυκειάς Πρωτομαγιάς.



Τετάρτη 29 Απριλίου 2020

Ο βομβαρδισμός και η βύθιση του Αντιτορπιλικού "ΥΔΡΑ" στις Λαούσες

 Ένα από τα ναυάγια που φιλοξενεί ο Σαρωνικός στο βυθό του είναι του αντιτορπιλικού "ΥΔΡΑ'  στην περιοχή του συμπλέγματος των Λαουσών. Τέτοιες μέρες ήταν το 1941 όταν τα γερμανικά "στούκας" βύθισαν το πλοίο στην περιοχή.

  Κάθε Απρίλιο επιβάλλεται να θυμόμαστε  ένα  γεγονός που έλαβε χώρα  στη θαλάσσια περιοχή της Αίγινας και αναφέρεται στο βομβαρδισμό και τη βύθιση  του Αντιτορπιλικού "Ύδρα" στην περιοχή των νησίδων  Λαούσες.
  Τούτες τις τελευταίες μέρες λοιπόν του Απρίλη ο νους μας γυρνά λοιπόν  στις Λαούσες και στο ιστορικό γεγονός που έλαβε χώρα στην περιοχή κατά τη διάρκεια του Γερμανικού πολέμου. Ήταν τέτοιες μέρες όταν τα Γερμανικά στούκας εντόπισαν και βύθισαν το αντιτορπιλικό "ΥΔΡΑ".
     Κατά  τη διάρκεια  του πολέμου του ’40 δεν μνημονεύονται από τους Αιγινήτες  κάποιες πολεμικές επιχειρήσεις  να έχουν λάβει χώρα στο νησί. Αυτό όμως που δεν μπορεί να σβηστεί από τη μνήμη τους είναι ο ανατριχιαστικός ήχος από τα Γερμανικά στούκας τα οποία  πετούσαν χαμηλά. Εκτός από δύο βόμβες  που έπεσαν κοντά στην Παναγίτσα  στο λιμάνι και  στο νεκροταφείο της Κυψέλης, η Αίγινα δεν βομβαρδίστηκε από τους Γερμανούς. Χαραγμένη  όμως στη μνήμη των κατοίκων του χωριού της  Κυψέλης θα μείνει το απομεσήμερο εκείνο του Απριλίου του 1941, όταν στη νότια πλευρά της Λαούσας τα  Γερμανικά αεροπλάνα βύθισαν το ελληνικό πολεμικό πλοίο  «Ύδρα». 
   Πολύ συχνά οι παλαιοί Αιγινήτες μπερδεύουν  το πολεμικό πλοίο "Ύδρα" με το επιβατηγό πλοίο που έφερε και αυτό το ίδιο όνομα και βυθίστηκε έξω από το λιμάνι  του Πειραιά.
   Για να επιστρέψουμε λοιπόν στα γεγονότα το πολεμικό πλοίο "Ύδρα" ερχόταν από τον Πόρο [σύμφωνα με κάποιους άλλους , ενδέχεται να είχε βγει από τον Ισθμό] με προορισμό τον Πειραιά. Οι  Γερμανοί  όταν αντιλήφθηκαν την πορεία του εξαπέλυσαν τρία  στούκας τα οποία ξεπρόβαλαν πίσω από τα βουνά της Σαλαμίνας. Το  Α/Τ "Υδρα" προσπάθησε  να προφυλαχθεί πίσω από τις Λαούσες. Ο βομβαρδισμός όμως ήταν ανελέητος. Σε λίγα λεπτά βούλιαξε.
 Οι κάτοικοι της Κυψέλης που παρακολουθούσαν το κακό έτρεξαν προς την παραλία του Λεόντι. Κάποιοι από το πλήρωμα του πλοίου πνίγηκαν, όσοι επέζησαν κατόρθωσαν να ανέβουν στις Λαούσες ενώ όσοι  είχαν δυνάμεις κολύμπησαν και βγήκαν στο Λεόντι, όπου δέχθηκαν τις πρώτες βοήθειες των κατοίκων. Οι τραυματίες νοσηλεύτηκαν στο στρατιωτικό νοσοκομείο της πόλης [σημερινό ξενοδοχείο «Μιράντα»]. Πολεμικό πλοίο που κατέφθασε τις επόμενες ώρες περισυνέλεξε  τους επιζώντες. Η ιστορικός Γωγώ Κουκικούρδη αναφερόμενη σε αυτή την τραγική εικόνα  του πολέμου, μας κατέθεσε σε συνέντευξη της πριν από χρόνια ότι ήταν φοβερό να  βλέπει κανείς ανθρώπους κτυπημένους, κομματιασμένους από τις οβίδες. Οι  Αιγινήτισσες – εθελόντριες – νοσοκόμες, τους περιποιήθηκαν και όταν ήταν να φύγουν έγινε μια εκδήλωση  από τα παιδιά του Συλλόγου που είχε φτιάξει με άλλες κυρίες  η Γ. Κουλικούρδη. Τους έκαναν τραπέζι, τους πρόσφεραν λουλούδια, τους τραγούδησαν. Και όλα αυτά λίγο πριν  έρθουν  οι Γερμανοί στην Αίγινα.
    Τα τελευταία  χρόνια γίνεται επιμνημόσυνη δέηση  για  τους ναυτικούς  που έχασαν τη ζωή τους στη  Λαούσα. Η  βύθιση  του «Ύδρα» από τους Γερμανούς, η μοναδική ίσως πολεμική επιχείρηση που έλαβε χώρα στην περιοχή μας, είναι  εντελώς άγνωστη στους νεότερους. Τούτες  τις μέρες   και αν τύχει να  ταξιδεύουμε με το πλοίο της γραμμής,  ας  κοιτάξουμε   στη νησίδα της Λαούσας και τη θάλασσα της  περιοχής. Στη σιωπή του βυθού  αναπαύεται το κουφάρι του ιστορικού πλοίου  και οι ηρωικές ψυχές του πληρώματος του. Είναι  κρίμα  που μέχρι σήμερα  δεν έχει γίνει  κάποια προσπάθεια  να στηθεί κάποιο μνημείο ή έστω ένας απλός σταυρός πάνω στις Λαούσες για να θυμίζει το ιστορικό αυτό γεγονός.

Τρίτη 28 Απριλίου 2020

Η αθάνατη "Εριέττα" στην Κρήτη.

Την τελευταία φορά που είδα την 'Εριέττα"  ήταν το Σεπτέμβριο του 2010 στη Σπιναλόγκα στην Κρήτη εκτελώντας δρομολόγια ανάμεσα στο ψαροχώρι της Πλάκας και στο νησί, λίγο πριν προβληθεί στο Mega  το σήριαλ "ΤΟ ΝΗΣΙ"
  Ξαφνιάστηκα όταν μετά από πολλές δεκαετίες διαπίστωσα πως αυτό το αριστοκρατικό πλοιάριο του Γ. Λάτση με μηχανές Ρολς Ρόϋς εξακολουθούσε όχι μόνο να ζει αλλά και να δουλεύει στην ίδια θάλασσα παρέα και πάλι  με το "Έλενα" και το "Δελφίνι Εξπρές" Με τις βιδωτές λαμαρίνες αλλά με νέο όνομα "Κώστας", κάτω από νέα ιδιοκτησία και με ένα μικρό ανοικτό κατάστρωμα στη ράχη του το ιστορικό καραβάκι έκανε μια νέα καριέρα από τότε που έφυγε από τα νερά του Αργοσαρωνικού.
Ένα πλοίο που άφησε εποχή στον Αργοσαρωνικό και ακόμα η φήμη του είναι έντονη. Η θέα αυτού του ιστορικού πλοίου έτσι ξαφνικά μας άνοιξε ένα νοσταλγικό παράθυρο στο παρελθόν.
Και ενώ συχνά φωτογραφίες του πλοίου ανεβαίνουν στο διαδίκτυο, ξαφνικά λίγες μέρες πριν ο κ. Νεκτάριος Παπαδάκης ανήρτησε στο blog του κ. Παντελή Φύσσα δύο πρόσφατες φωτογραφίες (2018)  της "Εριέττας" από την περιοχή του Αγίου Νικολάου Κρήτης. Το πλοίο είναι πλέον ανεβασμένο στη στεριά και είναι σε πολύ καλή κατάσταση. Μπορεί να μην ταξιδεύει αλλά βρίσκεται σε πολύ καλή κατάσταση.
Βρίσκεται στο δρόμο που οδηγεί από την Ελούντα προς το παραθαλάσσιο χωριό "Πλάκα".

Η  "Εριέττα" μαζί με την "Νεράιδα" είναι δύο θρύλοι του Σαρωνικού που ζουν ακόμα χάρη στο μεράκι και την αγάπη των ιδιοκτητών τους.
Για την ιστορία να αναφέρουμε:

 Ήταν Ιούλιος του 1952 όταν ο καπτάν - Γιάννης Λάτσης διαφήμιζε  την άφιξη του καινούργιου ταχύτατου και πολυτελούς πλοίου που θα ένωνε τον Πειραιά με την Αίγινα τα Μέθενα και τον Πόρο. Στο τέλος της καριέρας του στο Σαρωνικό έκανε δρομολόγια προς Σουβάλα και Αγία Μαρίνα. Χαρακτηρίστηκε από το είδος και τη διάταξη των καθισμάτων στο σαλόνι ως πλοίο - πούλμαν για την εποχή εκείνη. Ιδανικό μέγεθος πλοίου για εκείνη την εποχή έγραψε τη δική του ιστορία μαζί με το αδελφό του πλοίο "Σπύρος"  που μετέπειτα ονομάστηκε "Άγιος Νεκτάριος" και είχε και αυτό κόκκινο - πορτοκαλί χρώματα, όπως ο "Πορτοκαλής Ήλιος" της ίδιας οικογενείας.

Στο βιβλίο του Δ. Χαριτόπουλου "Εκ Πειραιώς" διαβάζουμε ότι τα δύο πλοία "Σπύρος" και "Εριέττα" χρησιμοποιούνταν για να μεταφέρουν τους ναύτες του Αμερικάνικου Στόλου στο λιμάνι του Πειραιά όταν στάθμευαν για λίγο τα Αμερικάνικα πολεμικά στον όρμο του Φαλήρου.
   Δεν γνωρίζουμε αν σήμερα η  εβδομηντάχρονη σχεδόν "Εριέττα" εξακολουθεί να ταξιδεύει. Όπως και να έχουν τα πράγματα, εμείς θα τη θυμόμαστε πάντα  ως μια λευκή κομψή φιγούρα,να παιχνιδίζει με τα κύματα και να χαρίζει στιγμές ανεμελιάς και καλοκαιρινής απόδρασης στους επιβάτες της.

Δευτέρα 27 Απριλίου 2020

Σούρουπο στο γλυπτό του Μόραλη.

 Το έργο του Γ. Μόραλη που κοσμεί  τον παραλιακό δρόμο της Αίγινας, το τελευταίο διάστημα συγκεντρώνει το ενδιαφέρον πολλών περιπατητών που περνούν από το σημείο που έχει  τοποθετηθεί.

Στη λεωφόρο Ν. Καζαντζάκη και απέναντι από την οικία Ν. Νικολάου, πολλοί πεζοπόροι σταματούν για να φωτογραφήσουν ή να φωτογραφηθούν με το έργο του Γ. Μόραλη. Οι νέοι ρυθμοί της καθημερινότητας έτσι όπως τους έχει καθορίσει ο κορονοϊός, έχει οδηγήσει πολλούς συντοπίτες μας να κάνουν μεγάλους περιπάτους στον παραλιακό δρόμο ιδιαίτερα τα απογεύματα.

Το γλυπτό στολισμένο με τα αγριολούλουδα  της Αιγινήτικης γης φαντάζει ιδανικό  για μια φωτογράφιση  με φόντο το μοναδικό ηλιοβασίλεμα στην περιοχή.

Για την ιστορία να θυμίσουμε πως η σύνθεση του Γ. Μόραλη τοποθετήθηκε στο σημείο το φθινόπωρο του 2019 και είναι δωρεά της κ. Π. Ζουμπουλάκη προς το Δήμο Αίγινας. Το γλυπτό είχε πλαισιώσει  τις εκδηλώσεις  για το έτος Μόραλη το καλοκαίρι του 2016.
Το έργο παριστάνει τη διαρκή κίνηση των ferry boat (ανοικτού τύπου) που προσέγγιζαν το λιμάνι της Αίγινας.

Κυριακή 26 Απριλίου 2020

"ΑΓ.Νεκτάριος Β." προς Σουβάλα και Αγία Μαρίνα.

   Ελάχιστοι σήμερα θα θυμούνται αυτό το μικρό βαποράκι  της γραμμής  του Σαρωνικού.
 Ένα μικρό καραβάκι που ήρθε στην Αίγινα και την υπηρέτησε με δύο ονόματα. Προς  τα τέλη της δεκαετίας  του '70  άρχισε να εκτελεί δρομολόγια από Πειραιά για Αίγινα με το όνομα "ΓΛΑΡΟΣ".
Ταξίδεψε λίγο αλλά μετά με το όνομα "ΑΓΙΟΣ  ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ Β." στη γραμμή Πειραιάς  Σουβάλα - Αγία Μαρίνα. Ίσως από εκεί να το θυμούνται οι περισσότεροι.

Στην πρώτη φωτογραφία το διακρίνουμε ανάμεσα στα άλλα μικρά καραβάκια της  γραμμής το "ΜΙΧΑΗΛ" δεξιά, την "ΕΛΕΝΑ" αριστερά. Διακρίνεται επίσης ένα ξύλινο  του Αγκιστρίου και το "ΕΥΤΥΧΙΑ" πριν  τη μετασκευή του σε κλειστό  φέρυ, γεμάτο από επιβάτες.

Επιστρέφοντας πάλι στο "ΓΛΑΡΟΣ" ή "ΑΓΙΟΣ  ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ Β΄" να πούμε πως κατασκευάστηκε το 1968 στο Πέραμα και στη διαδρομή του απέκτησε πάρα πολλά  ονόματα όπως "ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ", "ΝΤΙΝΑ", "ΞΑΝΘΗ" "ΜΑΚΗΣ IV", όπως αναφέρει  ο άριστος γνώστης των ακτοπλοϊκών θεμάτων κ. Γ. Γκιβίσης στο πολύ αγαπητό site  του κ. Παντελή Φύσσα απ' όπου και η δεύτερη  φωτογραφία. Σε αυτή τη φωτογραφία το διακρίνουμε  στον Αυλώνα της Αλβανίας  το 2008, αφού προηγουμένως ταξίδευε στην Κεφαλλονιά.

Στη γραμμή της  Σουβάλας - Αγίας Μαρίνας δεν ευδοκίμησε για πολύ και αποσύρθηκε όπως και τα υπόλοιπα μικρά  στη δεκαετία  του '90 αφού πλέον τα φέρυ - μποτ είχαν επιβληθεί στη γραμμή της Σουβάλας.



 


Ο ναός του Αγίου Θωμά στο Λιβάδι.

     Κυριακή του Θωμά σήμερα και ο νους μας τρέχει στη μοναδική Εκκλησία στην Αίγινας που είναι αφιερωμένη στον Απόστολο Θωμά.
     Στη συνείδηση των Αιγινητών αλλά και πολλών παραθεριστών έχει περάσει η εντύπωση ότι ο ναός  του Αγίου Θωμά είναι ο μεγάλος καλαίσθητος ναός στο Λιβάδι. Πολλοί άλλωστε αναφέρουν και την περιοχή με αυτό το όνομα. Ασφαλώς και τα πράγματα δεν έχουν έτσι. Ο μεγάλος ναός είναι αφιερωμένος στου Αιγινήτες Αγίους ενώ στο προαύλιο ο μικρός ναός είναι αυτός που είναι αφιερωμένος στον Άγιο Θωμά.

      Σήμερα λοιπόν  Κυριακή πρώτη μετά το Πάσχα η Εκκλησία  προβάλει  το γεγονός  της ψηλάφησης του Κυρίου από το μαθητή Του Θωμά και την ομολογία της πίστεως  του τελευταίου: "Ο Κύριος μου και ο Θεός μου". Η εμφάνιση του Αναστάντος Χριστού στους μαθητές και στον Θωμά, ο οποίος απουσίαζε από προηγούμενη εμφάνιση του Χριστού, είναι μια από τις πρώτες εμφανίσεις του Χριστού μετά την Ανάσταση. Πολύ ιδιαίτερο γεγονός από τη στιγμή που ο Θωμάς δέχεται την  πρόσκληση του Χριστού να ψηλαφήσει τις πληγές και να βεβαιωθεί  για την αλήθεια της Αναστάσεως. 
   Ο Θωμάς έχοντας εμπειρία  της Αναστάσεως κηρύττει το λόγο του Ευαγγελίου στην Ανατολή και φθάνει μέχρι την Ινδία  όπου βρίσκει μαρτυρικό τέλος. Η μνήμη  του εορτάζεται στις 6 Οκτωβρίου.

     Στο Λιβάδι  της Αίγινας συναντάμε το καλαίσθητο εκκλησάκι  του Αγίου Θωμά  που  πραγματικά αποτελεί ένα κόσμημα αλλά και ένα παράδειγμα σεβασμού της λαϊκής αρχιτεκτονικής και μαστοριάς. Με περισσή φροντίδα μεράκι και αγάπη ο προηγούμενος εφημέριος της ενορίας των Αιγινητών Αγίων π. Ιωάννης Βλάχος με συμπαραστάτες το εκκλησιαστικό συμβούλιο και τους ενορίτες, αναστήλωσαν το κτίριο, το συντήρησαν εσωτερικά και εξωτερικά σεβόμενοι το αρχικό του σχέδιο. Όπως μπορεί εύκολα κάποιος να  διακρίνει από την παρακάτω φωτογραφία, το εκκλησάκι αυτό ήταν μικρότερο και έχει δεχτεί προσθήκη νέου κτίσματος στη δυτική του πλευρά, όπως άλλωστε συνηθίζεται και συναντάμε πολύ συχνά  σε εκκλησάκια  της Αιγινήτικης υπαίθρου.
  Ο μικρός αυτός ναός βρίσκεται  στο προαύλιο  του  ενοριακού ναού της Σύναξης των Αιγινητών Αγίων στο Λιβάδι. Εορτάζει την Κυριακή του Θωμά. 

   Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να ανασύρετε  για τη δραστηριότητα  της ενορίας από το Fb και τη σελίδα "Σύναξις Αιγινητών Αγίων"

Σάββατο 25 Απριλίου 2020

Καλό ταξίδι κυρά - Λένη






Ένα χειμωνιάτικο βράδυ του Γενάρη του 2006 η αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου Κυψέλης υποδέχθηκε τους παλαιούς εκπαιδευτικούς  της Αίγινας. Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Πνευματικού Κέντρου, που τότε ήταν Νομικό Πρόσωπο του Δήμου, τιμήθηκαν οι παλαιοί εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του νησιού. Η εορτή των Τριών Ιεραρχών ήταν η χρυσή αφορμή για αυτή την εκδήλωση που το Διοικητικό Συμβούλιο προετοίμασε με πολύ αγάπη και επιμέλεια.
Και ήταν εκεί όλοι παρόντες με τον νέο τότε Μητροπολίτη μας Σεβασμιότατο κ. κ. Εφραίμ, το Δήμαρχο κ. Δημήτρη Μούρτζη, τους Δημοτικούς Συμβούλους, εκπαιδευτικούς, φίλους και συγγενείς των τιμώμενων προσώπων και εκπρόσωποι φορέων και συλλόγων.
Τα τιμώμενα πρόσωπα ήταν οι : Λυκούρης Παναγιώτης, Λυκούρης Κωνσταντίνος, Μαράκης Χαράλαμπος, Μαρίνη Γρηγορία, Ροδίτου Ασημίνα, Ανδρεοπούλου Σπυριδούλα, Κάτσα Ελένη, Μορφούλης Ιωάννης, Κορναράκη Μαρία.
Αναπόλησα αυτή την όμορφη ζεστή βραδιά στο Πνευματικό Κέντρο Κυψέλης με αφορμή τη θλιβερή είδηση της εκδημίας  της Ελένης Κάτσα, μιας από τις τελευταίες εν ζωή μέχρι χθες, παλαιές δασκάλες της Αίγινας.
Με το θάνατο της κλείνει σιγά – σιγά ένα μεγάλο πνευματικό κεφάλαιο της παιδείας  της Αίγινας. Η Ελένη Λορέντζου – Κάτσα ήταν από τους εκπαιδευτικούς που άφησαν εποχή στην Αίγινα με το διδακτικό έργο της. Δίδαξαν τα ελληνικά γράμματα σε εποχές πολύ πέτρινες όπου τα παιδιά με δυσκολία έρχονταν στο σχολείο. Η πείνα, η ανέχεια, η φτώχεια, η ανάγκη για εργασία απέτρεπε πολλά παιδιά να φοιτήσουν στο σχολείο, ενώ κάποια σταματούσαν μετά  τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού. Είναι η εποχή της μπλε ποδιάς, του μαυροπίνακα και των παλιών ξύλινων θρανίων. Η εποχή που τα σχολικά βιβλία  ήταν λιγοστά  έως ανύπαρκτα, που όμως τα μικρά ελληνόπουλα μάθαιναν γράμματα από ανθρώπους με αυταπάρνηση. Είναι οι εποχές που οι εκπαιδευτικοί μπορεί να ήταν πολύ αυστηροί αλλά δίδασκαν πρώτα από όλα με το ήθος τους με τον καθημερινό αγώνα τους, στερούμενοι των απαραίτητων υλικών για τη δουλειά  τους.
Η Ελένη Κάτσα ξεκίνησε την εκπαιδευτική σταδιοδρομία  της στις 6 Μαρτίου του 1954 στο Νομό Καρδίτσας. Για τεσσεράμισι χρόνια υπηρέτησε στα Άναβρα σε διθέσιο σχολείο με 270 παιδιά.
Κατόπιν τη συναντάμε στο Αγκίστρι που χαριτωμένα εξομολογείτο αργότερα ότι ο πατέρας της δεν ήθελε η κόρη του να πηγαίνει στο Αγκίστρι. Αποσπάται στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Αίγινας.
Από το 1961 έως το 1963 υπηρετεί στο Δημοτικό Σχολείο της Χλόης. Από το 1963 έως το 1970 υπηρετεί στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Αίγινας. Συνέχισε στο Νομό Σερρών για μια σχολική χρονιά, στη Βέροια για δυόμισι χρόνια, στο Σιδηρόκαστρο για μια σχολική χρονιά διδάσκοντας σε 120 παιδιά Ορφανοτροφείου, στην Κατερίνη και στη Σάμο.
Υπηρετεί ακολούθως  στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Αίγινας και από το 1977 έως το 1982 στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Αίγινας. Τα τρία επόμενα χρόνια έως το 1985 ως Διευθύντρια πλέον υπηρετεί στο Δημοτικό Σχολείο Κυψέλης όπου ολοκληρώνει την εκπαιδευτική της σταδιοδρομία. Στην Κυψέλη έχει συνδέσει το όνομα της και με τα εγκαίνια και την έναρξη λειτουργίας του 2ου Γυμνασίου Αίγινας στην Κυψέλη.
Η Ελένη Κάτσα είχε την ευλογία να την αγαπήσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες της και να τις αποδίδουν το σεβασμό και την αγάπη  τους τα επόμενα χρόνια που ήταν πλέον συνταξιοδοτημένη. Η γλυκύτατη και ευγενέστατη φιγούρα της ομόρφαινε τις πολλές πολιτιστικές εκδηλώσεις στις οποίες συμμετείχε. Παρούσα στο Σύλλογο Γυναικών Αίγινας, του οποίου υπήρξε μέλος, αλλά και σε εκδηλώσεις στο Λαογραφικό Μουσείο και στο Πνευματικό Κέντρο Κυψέλης.
Πάντοτε πρόθυμη να συμμετάσχει σε εκδηλώσεις αλλά και να μεταδώσει την πείρα και τη γνώση της στους νεότερους. Κόρη του αείμνηστου Πέτρου Κάτσα ο οποίος  άφησε πίσω του ένα μεγάλο ζωγραφικό έργο με καΐκια  της Αίγινας. Από τον πατέρα της πήρε  το τάλαντο στη ζωγραφική. Η ίδια ζωγράφιζε πολλά κανάτια με όμορφα λουλούδια της Αιγινήτικης γης. Στο Λαογραφικό Μουσείο συμμετείχε σε ομαδική έκθεση με τα κανάτια της, ενώ τιμήθηκε για την προσφορά  της από το Σύλλογο Γυναικών Αίγινας.
Η Ελένη Κάτσα μαζί με τον άντρα της Αντώνη Λορέντζο αξιωματικό του Π.Ν. δημιούργησε μια πολύ όμορφη οικογένεια. Την διδασκαλική παράδοση της οικογένειας συνεχίζει ο άξιος γιός της Θεόδωρος αλλά και τα εγγόνια  της.
Η κυρά – Λένη , όπως χαρακτηριστικά πολλοί την αποκαλούσαν, φεύγει από την Αίγινα αφήνοντας πίσω της μια μεγάλη πνευματική, κοινωνική και καλλιτεχνική προσφορά. Μια παρακαταθήκη για  τους νεότερους της εκπαίδευσης.
Θα έχουμε πάντοτε στο μυαλό μας την εικόνα  της Αιγινήτισσας αρχόντισσας να μπαίνει με το μπαστουνάκι της στην αυλή του Λαογραφικού Μουσείου ή να κάνει τη βόλτα της στην παραλία. Καθώς και την εικόνα της καθιστή στο μπαλκόνι να αγναντεύει το λιμάνι, τους περαστικούς και τα καΐκια που με τόση μαστοριά και αγάπη ζωγράφισε ο πατέρας της.
Η ευγενική μορφή της αρχόντισσας Ελένης Κάτσα θα μείνει σε όσους τη γνώρισαν ανεξίτηλη στη μνήμη τους και σε όσους είχαν την εμπειρία  της διδαχής της πρόσωπο - σημείο αναφοράς, ήθους και πολιτισμού.
Καλό ταξίδι κυρά – Λένη.

Τα στοιχεία  για την εκπαιδευτική της σταδιοδρομία μας τα παραχώρησε η ίδια  για την εκδήλωση στο Πνευματικό Κέντρο Κυψέλης το 2006 απ΄όπου και οι φωτογραφίες.

Η φωτογραφία στην οποία εικονίζεται μόνη της είναι του κ. Γ. Καλοκέντη.

Παρασκευή 24 Απριλίου 2020

Συνεχίζει ο "Αχαιός"


Συνεχίζει τα μοναχικά του ταξίδια ο "Αχαιός"  στο Σαρωνικό. Το πρόγραμμα των δρομολογίων του ανακοίνωσε η Saronic Ferries μέχρι τις 30 Απριλίου.

Ο "Αχαιός" πραγματοποιεί από τη στιγμή που επιβλήθηκαν τα μέτρα απαγόρευσης κυκλοφορίας, τα επιδοτούμενα δρομολόγια του προς Αίγινα και Αγκίστρι.

Τα καθημερινά  του δρομολόγια είναι:
Από Πειραιά : 07.30 π. μ. και 16.30 μ. μ.
Από  Αίγινα:   09.00 π. μ. και 18.15 μ. μ. (Τρίτη και Τετάρτη η αναχώρηση των 09.00 πραγματοποιείται στις 10.00 π.μ.)
Το Σάββατο πραγματοποιείται ένα δρομολόγιο από Πειραιά στις 08.00 και από Αίγινα στις 11.00.
Κυριακή δεν εκτελείται κανένα δρομολόγιο.

Το ιστορικό μοναστήρι της Ζωοδόχου Πηγής Πόρου.


  
  Της  Ζωοδόχου Πηγής σήμερα Παρασκευή του Πάσχα και πανηγυρίζει το γνωστό σε κάθε άνθρωπο του Σαρωνικού «Μοναστήρι του Πόρου». Το παλαιότατο αυτό προσκύνημα προβάλει μέσα στην καταπράσινη ανοιξιάτικη φύση του Πόρου. Σε μια πευκόφυτη πλαγιά και ανάμεσα στους ελαιώνες και τα αειθαλή ευωδιαστά δέντρα, κάτασπρη σαν περιστέρι, αρχοντική και επιβλητική, κρύβοντας πίσω από την πύλη της μεγάλη ιστορία και ανεκτίμητη προσφορά προς το Γένος των Ελλήνων. 
    Η ιστορία της Μονής αρχίζει γύρω στα 1720 όταν ο Μητροπολίτης  Αθηνών Ιάκωβος Β΄ από ευγνωμοσύνη προς την Παναγία, επειδή έπασχε από λιθίαση και θεραπεύτηκε από το νερό του αγιάσματος που υπήρχε εκεί, έκτισε το μοναστήρι  και το αφιέρωσε στην Ζωοδόχο Πηγή Παναγία λόγω της ύπαρξης μικρού ναΐσκου στην περιοχή. Τα επόμενα χρόνια το μοναστήρι μπαίνει κάτω από την ισχυρή προστασία του Οικουμενικού Πατριαρχείου  Κωνσταντινουπόλεως και με απόφαση του Πατριάρχη Παϊσίου ανακηρύσσεται Σταυροπηγιακό. Στα  χρόνια της Επανάστασης που ακολουθεί και χάρη στα ισχυρά προνόμια του, οι Τούρκοι δεν το ενοχλούν, μετατρέπεται σε κέντρο συγκέντρωσης και προετοιμασίας των ναυάρχων για τον αγώνα. Με τα καράβια τους και χωρίς να κινούν τις υποψίες των Τούρκων ο Μιαούλης, ο Τομπάζης, ο Αποστόλης από τα Ψαρά, κρύβονται πίσω από τους δυνατούς τοίχους της Μονής  και συζητούν τα προβλήματα και την οργάνωση του αγώνα τους. Σήμερα ο επισκέπτης θα συναντήσει στον αυλόγυρο του Μοναστηριού τους τάφους των ναυμάχων του αγώνα του ’21. Μετά τον αγώνα και με απόφαση του Βιάρου Κπαοδίστρια, αδελφού του Κυβερνήτη, το έτος 1829 πουλήθηκαν όλα τα ποίμνια της Μονής, ώστε να αντιμετωπισθούν τα έξοδα του ελληνοδιδασκαλείου.

 
 Η Δημογεροντία του Πόρου παρέλαβε όλα τα εισοδήματα της Μονής και  μείωσε σημαντικά τον αριθμό των μοναχών που διέμεναν στη Μονή. Την ίδια εποχή η Κυβέρνηση εγκατέστησε στη Μονή ορφανοτροφείο για τα ορφανά του πολέμου. Ο ευσεβής κυβερνήτης συνδέθηκε πολύ με το Μοναστήρι το οποίο επισκεπτόταν τακτικά και εκεί μέσα στο γαλήνιο περιβάλλον έπαιρνε σημαντικές αποφάσεις. Το 1830 ιδρύει  την πρώτη Ιερατική Σχολή της ελεύθερης Ελλάδας με σκοπό την  πνευματική αναμόρφωση των κληρικών της Εκκλησίας. Η Σχολή εγκαθίσταται  στο Μοναστήρι του Πόρου και λειτουργεί μέχρι την ημέρα της δολοφονίας του. Τα χρόνια που ακολουθούν οι πατέρες της Μονής προσφέρουν σημαντικά στη λειτουργία των «ελληνικών σχολείων». Η φιλανθρωπική δράση της Μονής συνεχίζεται παρά τα δυσχερή οικονομικά της  σε όλη τη διάρκεια  του 19ου αιώνα  αλλά πολύ περισσότερο στα χρόνια της Γερμανικής Κατοχής, όπου τα κελάρια της ήταν ανοιχτά  και οι μοναχοί μοίραζαν στους πεινασμένους Ποριώτες λάδι και στάρι. Η ιστορία της Μονής από τη μέρα της ίδρυσής μέχρι σήμερα είναι ένας μακρύς κατάλογος προσφορών  στο βιοτικό επίπεδο των κατοίκων της περιοχής όσο και στην πνευματική ανύψωση και μόρφωση τους. Ευτύχησε επίσης να διατελέσουν ηγούμενοι της πολλοί και άξιοι κληρικοί οι οποίοι συνέβαλαν σημαντικά στην οργάνωση, επιβίωση και πνευματική προσφορά της. Πολλοί εξ αυτών αναδείχθηκαν σε Μητροπολίτες της Ελλαδικής Εκκλησίας όπως ο μακαριστός μητροπολίτης Καστορίας Γρηγόριος Παπουτσόπουλος και ο σημερινός μητροπολίτης Ύδρας κ.κ. Εφραίμ. Σήμερα στο πηδάλιο της Μονής βρίσκεται ένας άξιος κληρικός ο αρχιμ. Λουκάς Ζήσιμος ο οποίος έχει καταβάλει τεράστιες προσπάθειες τα τελευταία χρόνια για τη συντήρηση, ανακαίνιση και αγιογράφηση του ιστορικού μοναστηριού με αποτέλεσμα να έχει αποκτήσει την εμπιστοσύνη, την αναγνώριση και την αγάπη των Ποριωτών.
    Το  μοναστήρι της Ζωοδόχου Πηγής Καλαυρείας Πόρου κατορθώνει να κερδίσει  τον επισκέπτη του όχι μόνο λόγω της θέσης του και του πανέμορφου φυσικού περιβάλλοντος που το περιβάλει , αλλά κυρίως λόγω της ιστορίας της πνευματικότητας και της φιλόξενης υποδοχής που επιφυλάσσει στον επισκέπτη του Άξια λοιπόν  θεωρείται ως σημείο αναφοράς του σημερινού Πόρου και ως ένας σημαντικός προορισμός  για τους επισκέπτες και παραθεριστές του νησιού.