Από την κ. Λίνα Πετρίτη - Μπόγρη.
Απόσπασμα από το βιβλίο της: "Τα λέμε και στην Αίγινα"
Η "προφορική πρόσκληση" μιλούσε για τις οκτώ το βράδυ. Γωνία Βασιλέως Γεωργίου και Σπύρου Ρόδη. Στο κέντρο της Αίγινας. Πιο κέντρο δεν γίνεται!!! Down town δηλαδή.
Και ήταν όλοι εκεί. Γνώριμοι - φίλοι μουσικοί που τους έχουμε ακούσει και χειροκροτήσει σε μουσικά σχήματα, σε μικρές ή μεγάλες συναυλίες στην παλιά προβλήτα, στο Φεστιβάλ Φιστικιού, στο δικό τους Μουσικό Φεστιβάλ στο "Τιτίνα". Η ιδέα ήταν όμορφη!
Μια γλυκιά βραδιά, μια εποχή που ξεκινά με μουσική, έτσι για να γιορτάσουν "την απελευθέρωση της Τέχνης, την αποφυλάκιση της μουσικής" όπως χαρακτηριστικά έγραψε ο κ. Ανέστης Κορνέζος στο δικό του προφίλ.
Μια μουσική όαση, μια ανάσα πολιτισμού και κανονικότητας, μια γεύση ζωής σε ένα πολυσύχναστο σημείο της Αίγινας από τους: Σώρρο Σταύρο, Γιάννη Μπαλακτσόγλου, Δημήτρη Μπέση, Ζαχαρία Παλαμίδη, Δημήτρη Δρίσα.
Τους ευχαριστούμε για όσο κράτησε για όσο έπαιξαν, για όσο τραγούδησαν!!!
Στην περιοχή
του Φάρου ανάμεσα σε πολύ όμορφες εξοχικές κατοικίες συναντάμε την ιστορική οικία Τρικούπη μέσα σε ένα πολύ όμορφο κήπο με πολλές
φιστικιές, αμπέλια και πανύψηλα δέντρα.
Η πρώτη εικόνα
του σπιτιού εντυπωσιάζει τον
επισκέπτη ο οποίος έχει την εντύπωση
ενός σπιτιού με πολλές καμινάδες που
άνετα παραπέμπει σε κατοικία της Αγγλικής
επαρχίας.
Σύμφωνα με την παράδοση η ανοικοδόμηση του
δίπατου πέτρινου κτιρίου
ολοκληρώθηκε το 1829 και κατά μια άλλη παράδοση στο κτίριο αυτό ο
Τρικούπης έγραψε την ιστορία του.
Η οικία
Τρικούπη είναι συνδεδεμένη με τα
Καποδιστριακά χρόνια της Αίγινας. Στους χώρους της έγινε ο πρώτος αποκριάτικος χορός και μια
μεγάλη δεξίωση παρουσία του Ι. Καποδίστρια και ανώτερων υπαλλήλων του κράτους
για να εορτάσουν την απελευθέρωση
του Μεσολογγίου το 1829.
Ωστόσο το σπίτι επισκεπτόταν συχνά ο Κυβερνήτης Ιωάννης Καποδίστριας.
Σε αυτό το
χώρο έζησε η μεγάλη οικογένεια Τρικούπη.
Σε αυτό το σπίτι πέρασαν τα παιδικά τους χρόνια ο Χαρίλαος και η Σοφία Τρικούπη
και εδώ η μητέρα τους Αικατερίνη Σπ. Τρικούπη, πέθανε από αποπληξία μετά
από ένα θαλάσσιο μπάνιο. Η Αικατερίνη Σπ. Τρικούπη, αδελφή του Μαυροκορδάτου,
ήταν από τις αξιολογότερες γυναίκες της εποχής της με μεγάλη κοινωνική δράση.
Το σπίτι που ήταν υποθηκευμένο για 8.000 δραχμές
το εξόφλησε ο Χαρίλαος Τρικούπης και μετά πουλήθηκε
στην Αγγλίδα Winton και εκείνη στον Άγγλο πρώην πρεσβευτή Sir Edwin Egerton. Ο τελευταίος έκανε
προσθήκες στο σπίτι που άλλαξαν την
εικόνα του με πιο χαρακτηριστική ενός
κυκλικού παρεκκλησίου με καμπαναριό.
Μετά τον Egerton το σπίτι περνά
στην ιδιοκτησία του Γεωργίου
Φλώρου, ξαδέλφου της Αγγελικής Κοντόσταυλου.
Σήμερα ανήκει στην οικογένεια Βουρλούμη και
διατηρείται σε θαυμάσια κατάσταση, τόσο
το κτίριο όσο και το οικόπεδο.
Μια ταινία που άφησε εποχή, διαφήμισε την Αίγινα και αποτύπωσε στο σελιλόιντ μοναδικές εικόνες από την αθώα Αίγινα με τους χωματόδρομους, τις άμαξες, τα καΐκια, τα παλιά πλοία, τα ιστορικά και παραδοσιακά μαγαζιά της παραλίας, τα στενά δρομάκια, τις παραλίες και τις εξοχές της Αίγινας.
Πολλές σκηνές της ταινίας γυρίστηκαν στο λιμάνι έχοντας ως φυσικό σκηνικό την πρόσοψη πολλών καταστημάτων. Μια από αυτές τις σκηνές γυρίστηκε στο "Μαριδάκι" στην πιο διάσημη ταβέρνα της εποχής. Εκεί ο Ανδρέας Μπάρκουλης , σύμφωνα πάντα με το σενάριο, υποκρίνεται μεθυσμένος το δίδυμο αδελφό του, με τον οποίο είναι ερωτευμένη η Αλίκη.
Εικόνες άλλης εποχής. Μοναδικές και ανεπανάληπτες!
Ήρθε στο νου μας η ταινία και η συγκεκριμένη σκηνή της, μια που το "ΜΑΡΙΔΑΚΙ" ήρθε στην επικαιρότητα λόγω της αλλαγής στην διαχείριση του.
Αποτελεί σίγουρα ένα κομμάτι της τοπικής ιστορίας, μια ψηφίδα της παλιάς Αίγινας, μια σελίδα λαογραφίας. Αναλλοίωτο σχεδόν στο χρόνο από τότε με συνεχή και αδιάλειπτη λειτουργία.
Καλή και δυναμική συνέχεια στον κ. Κυριάκο Κλώνο.
Πρεμιέρα σήμερα Παρασκευή 28 Μαΐου για το "ΦΟΙΒΟ" το αγαπημένο πλοίο πολλών επιβατών του Σαρωνικού. Μετά από μια πολύμηνη ακινησία από τον περασμένο Νοέμβριο, το πλοίο επιστρέφει στην ενεργό δράση σηματοδοτώντας την έναρξη και της καλοκαιρινής περιόδου.
Ήδη η επιβατική κίνηση από το προηγούμενο Σαββατοκύριακο είναι εμφανώς αυξημένη σε σημείο να υπάρχουν έκτακτα δρομολόγια προς Αίγινα και Αγκίστρι. Το πλοίο, σύμφωνα πάντα με την επίσημη σελίδα της Saronic Ferries ήταν να δρομολογηθεί από 1 Ιουνίου, ωστόσο η αυξημένη κίνηση οδήγησε την Κοινοπραξία να επισπεύσει τη δρομολόγηση του.
Να ευχηθούμε στους αξιωματικούς και το πλήρωμα του πλοίου καλά και ήρεμα ταξίδια .
Δημοσία Βιβλιοθήκη Αίγινας. Δελτίο Τύπου.
Σταδιακή επαναλειτουργία της βιβλιοθήκης. Οδηγίες προς το κοινό για το τμήμα
της δανειστικής συλλογής.
Εντυπωσιάζει και μόνο η πληροφορία της ύπαρξης στην Αίγινα της οικίας του μεγάλου πυρπολητή της Επανάστασης. Ο Κωνσταντίνος Κανάρης διέθετε σπίτια στα Ψαρά και στην Αθήνα στην περιοχή της Κυψέλης.
Το «σπίτι του Κανάρη» όπως σήμερα αναφέρεται από πολλούς βρίσκεται στην πλατεία Εθνεγερσίας στην περιοχή που παλαιά αναφερόταν ως «Καραντίνα».
Οι πηγές που παραθέτει η Γωγώ Κουλικούρδη μαρτυρούν ότι το σπίτι το αγόρασε καταρχήν ο Καλούδης, μετά ο ειρηνοδίκης Ντουρντούμας, ύστερα ο Χάνος και από αυτόν ο Αντώνης Λυκούρης. Ο τελευταίος το κληροδότησε στην κόρη και στο γαμπρό του Σπ. Παπαγεωργίου.
Αναφέρονται πολλά στοιχεία για την εσωτερική διαρρύθμιση του κτιρίου που ήταν τέτοια ώστε να υποδέχεται ο πυρπολητής πολλούς επισκέπτες. Ανάμεσά τους και ο Ιωάννης Καποδίστριας ο οποίος την επομένη της άφιξης του στην Αίγινα επισκέφθηκε τον Κανάρη για να τον τιμήσει.
Το σπίτι γνώρισε πολύ καλές στιγμές γιατί υποδέχτηκε και φιλοξένησε πλήθος επισκεπτών και περιηγητών της Αίγινας εκείνα τα χρόνια, οι οποίοι κάνουν μεγάλες και λεπτομερείς αναφορές στο κτίριο, κάτι που ενισχύει την άποψη ότι ήταν από τα σημαντικότερα της Αίγινας εκείνη την εποχή. Στους χώρους του πραγματοποιήθηκαν σημαντικές συναντήσεις και συζητήσεις και σημείο συνάντησης πολλών και εκλεκτών.
Οι επισκέπτες εντυπωσιάζονταν με τη φιλοξενία του Κανάρη, τους χώρους υποδοχής, τα όπλα του, τις φορεσιές των ανθρώπων, το λιτό τρόπο ζωής, την διατήρηση των ελληνικών παραδόσεων και του ελληνικού τρόπου ζωής αλλά κυρίως του χαρακτήρα του ναυμάχου, της μετριοφροσύνης που τον χαρακτήριζε όπως και της αγάπης για τους συμπατριώτες του.
Το σπίτι ήταν δίπατο κτιστό (ενώ ο Cochrane το αναφέρει ως ξύλινο) με τρία έως τέσσερα δωμάτια και με ένα μεγάλο μπαλκόνι κλειστό και σκεπασμένο με κεραμίδια.
Σε αυτό το σπίτι ζούσε η οικογένεια του Κανάρη τα χρόνια των πολεμικών επιχειρήσεων. Σε αυτό κατέφευγε ο πυρπολητής μετά από κάποια νέο «ανδραγάθημά του».
Στην Αίγινα επίσης παρήγγειλε και ναυπήγησε πλοίο – ένα μπρίκι - το 1846 που έφτιαξε ο Αντώνιος Καλούδης. Η φιγούρα του πλοίου έμεινε γνωστή από πίνακα της εποχής που δείχνει το πλοίο δεμένο μέσα στο λιμάνι της Αίγινας.
Σήμερα ο επισκέπτης μπορεί να δει το σπίτι εξωτερικά στην πλατεία Εθνεγερσίας ιδιοκτησίας Σπ. Παπαγεωργίου, μια που δεν είναι επισκέψιμο.
Η κατάσταση του σπιτιού είναι πολύ άσχημη και χρήζει άμεσης επισκευής.
Το πλοίο του Κωνσταντίνου Κανάρη στο λιμάνι της Αίγινας.
Ας διαβάσουμε ένα σύντομο βιογραφικό του:
Γεννήθηκε το 1955 στο Καστέλι Κισσάμου Χανίων και μεγάλωσε στην Καστέλα του Πειραιά. Ο πατέρας του, Μετζικώφ, ήταν από την Πλάκα Αποκορώνου Χανίων και η μητέρα του Ευαγγελία, το γένος Γιατίλη, έχει καταγωγή από την Μικρά Ασία και την Χίο. Απόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής των Καλών Τεχνών της Αθήνας το 1980, είχε δάσκαλο στο τμήμα ζωγραφικής τον Γιάννη Μόραλη και στο τμήμα σκηνογραφίας- ενδυματολογίας τον Βασίλη Βασιλειάδη.
Μετά το πέρας της στρατιωτικής του θητείας και ενώ ήδη είχε παρουσιάσει τη δουλειά του σε αρκετές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής και γλυπτικών κατασκευών στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ασχολήθηκε με το θέατρο, και συγκεκριμένα με την σκηνογραφία και την ενδυματολογία στο θέατρο. Ο Γιώργος Μιχαηλίδης, ήταν ο άνθρωπος που τον παρουσίασε στο κοινό για πρώτη φορά, με την παράσταση «Κρίμα που είναι πόρνη» του Τζων Φορντ. Από τότε και για πολλά χρόνια, έχει εργαστεί σε πλήθος παραστάσεων στο Εθνικό Θέατρο, στο Κ.Θ.Β.Ε., στον Θ.Ο.Κ., στο Θέατρο Τέχνης, στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στα περισσότερα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., σε πολλούς ιδιωτικούς θιάσους, σε παραγωγές εκτός Ελλάδος και σε κάθε μορφή και είδος θεάτρου.
Έχει δουλέψει με σημαντικούς σκηνοθέτες (Κακογιάννη, Βολανάκη, Drese, Μπάκα, Βουτσινά, Κούνδουρο, Ευαγγελάτο ,Kartalof, Μιχαηλίδη, Τσιάνο, Χουβαρδά, Zelenski, Νικολαίδη, Μαρμαρινό, Κακλέα, Τσακίρη, Χατζάκη, Τριβιζά, Χαραλάμπους, Γαβριηλίδη, Χρονόπουλο, Μαστοράκη, Φιλίππογλου, Κοντούρη κ.ά.), αλλά και χορογράφους όπως τη Ζουζού Νικολούδη, τον Δημ. Παπαιωάννου κ.α. Εκθέσεις του Γιάννη Μετζικώφ έχουν φιλοξενηθεί στο μουσείο Αλεξάντερ Πούσκιν στη Μόσχα, στο Ρωσικό Κρατικό μουσείο στην Αγία Πετρούπολη, στο μουσείο της Πόλεως της Βαλένθια, στην Μπιενάλε του Σάο Πάολο, στην Αλ ντε Σααρμπέκ στις Βρυξέλλες και σε πολλές ελληνικές συλλογές και παρουσιάσεις.
Το φθινόπωρο του 2010, η Εθνική Πινακοθήκη της Ελλάδας τον τίμησε παρουσιάζοντας το σύνολο του εικαστικού έργου του στο θέατρο με πολύμηνη έκθεση. Η έκθεση παρουσιάστηκε στην γενέτειρα πόλη του, τα Χανιά, και έκλεισε την πορεία της στο Covent Garden του Λονδίνου στις 26 Οκτωβρίου του 2011. Είναι παντρεμένος με την Καίτη Περβαινά από το Άστρος Κυνουρίας και έχει δυο κόρες, την Ρωξάνη και την Υακίνθη.