Ας θυμηθούμε όμως τα όσα αναφέρει η αείμνηστη Λίνα Μπόγρη - Πετρίτου σχετικά με το μήνα Αύγουστο στο βιβλίο της "Τα λέμε και στην Αίγινα"
Γι’ αυτό και λένε:
Ας υποθέσουμε , πως έχετε την επιλογή να απαντήσετε με ειλικρινή ειλικρίνεια στην ενοχλητικότερη και συνάμα ομορφότερη ερώτηση : «είσαι καλά»;
Και ενώ, η αλήθεια της απάντησής σας δεν ταιριάζει με την αλήθεια των πολλών, εντούτοις γίνεται σεβαστή, χωρίς επίκριση.
Ας υποθέσουμε ακόμα, πως βρίσκετε τη δύναμη να επιλέξετε με σιγουριά, δίχως καμία αμφιβολία ανάμεσα στις δύο αιώνια ανώδυνες έως βαθιά οδυνηρές αποφάσεις: «να φύγω ή να μείνω»;
Πόσα ερωτήματα ,αλήθεια, μένουν αναπάντητα στη καθημερινότητα μας;
Πόσες φορές δε λέμε ό,τι λέμε, μόνο και μόνο για να ειπωθεί;
Έξι άνθρωποι, ανοίγουν ένα παράθυρο στις σκέψεις τους. Παίρνουν απόφαση να μιλήσουν ανοιχτά, αφήνοντας ένα περιθώριο διαφυγής στον εαυτό τους. Εξετάζουν τις επιλογές τους, δοκιμάζουν το «εγώ» και το «εσείς» και υπολογίζουν στη δύναμη, που όλοι έχουμε μέσα μας.
Ένα ποτήρι νερό παρακαλώ, κάποιος!
Εντάξει θα τα καταφέρω και μόνος μου.
Όσην ώρα τρέχω, μπορείς να μου κρατάς το χέρι.
Άφησε με μόνο μου τώρα.. θα έρθεις ;
Ερμηνεία: Βαγγέλης Πιτσιλός
Συντελεστές: Ιδέα-Σύλληψη: Βαγγέλης Πιτσιλός Κείμενα: Κατερίνα Μαυρίκη, Βαγγέλης Πιτσιλός Φωτογραφία-video art: Μυρτώ Αποστολίδου, Σχεδιασμός φωτισμού: Βασιλική Ταντάουι
Τιμή εισιτηρίου: 10 Ευρώ.
Με τον Νίκο Μπακουνάκη, και το τελευταίο βιβλίο του Γκούτλαντ: Ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού(Αθήνα, Πόλις, 2024), ξεκινάει μεθαύριο, Τετάρτη 31 Ιουλίου, στις 9 το βράδυ, ο κύκλος εκδηλώσεων της Καποδιστριακής Δημόσιας Βιβλιοθήκης Αίγινας «Κάθε Τετάρτη στο Εϋνάρδειο με ένα βιβλίο: τέσσερεις καλοκαιρινές βραδυές για το βιβλίο και την Αίγινα», που διοργανώνεται φέτος για τέταρτη χρονιά. Στον ατμοσφαιρικό κήπο του «Εϋναρδείου», του σημαντικού καποδιστριακού μνημείου της Αίγινας, που μετά την χρονίζουσα επισκευή του θα γίνει η έδρα της Βιβλιοθήκης, ο βραβευμένος συγγραφέας, δημοσιογράφος και πανεπιστημιακός θα παρουσιάσει ο ίδιος το τελευταίο βιβλίο του.Βασισμένο κυρίως –μεταξύ άλλων πολλών– στα μοναδικά αρχεία της «Αχαΐα Κλάους»,το βιβλίο ζωντανεύει την ιστορία της διάσημης και ιδιότυπης αυτής οινοποιίας, καθώς και την κοινωνική και οικονομική ιστορία της κοσμοπολίτικης Πάτρας –αλλά και της Ελλάδας– από το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα μέχρι τα μέσα του 20ου, με μια, ομολογουμένως, συναρπαστική αφήγηση. Εγκαινιάζει έτσι,πολύ ταιριαστά, τις βιβλιόφιλες «Τετάρτες», που επικεντρώνονται, φέτος, στην μελέτη και την δημοσιοποίηση των αρχείων–στην ανίχνευση του παρελθόντος, όπως ζωντανεύει μέσα από τα βιβλία.
Η αναδίφηση σκονισμένων και συχνά παραμελημένων αρχείων αποδίδει πολύτιμους θησαυρούς: συναρπαστικές αφηγήσεις, απρόσμενες εικόνες, γοητευτικές προσωπικότητες, ξεχασμένες συνήθειες, αλλά και τόσα άλλα, που αποδεικνύουν ότι το παρελθόν μάς αφορά πολύ περισσότερο απ᾽ ό,τι ίσως θα περιμέναμε. Παράλληλα, στην εποχή της εύκολης διασποράς ψευδών ειδήσεων στα ψηφιακά μέσα, αλλά και των πλαστών τεκμηρίων που παράγει με τρομακτική ευκολία η σύγχρονη τεχνολογία, η επιστροφή στην ακριβή τεκμηρίωση μέσα από την συστηματική έρευνα των αρχείων αποκτά νέα σημασία, απαντώντας σε μια καινούργια ανάγκη της κοινωνίας μας για αυθεντικότητα.
Ο Νίκος Μπακουνάκης γεννήθηκε στην Πάτρα το 1956. Είναι απόφοιτος του Νομικού Τμήματος της Νομικής Σχολής Αθηνών, élève diplômé της École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS) του Παρισιού, Διδάκτωρ Ιστορίας και Πολιτισμών της EHESSκαι Ομότιμος Καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου. Το 1997 δημιούργησε το ένθετο «Βιβλία» στην εφημερίδα Το Βήμα της Κυριακής, το πρώτο ένθετο για βιβλία στον ελληνικό Τύπο, το οποίο διηύθυνε έως και το 2018. Συνεργάζεται με τη Lifo, όπου αρθρογραφεί και παρουσιάζει το podcast «Βιβλία και Συγγραφείς». Είναι Αξιωματούχος του Τάγματος Ακαδημαϊκών Φοινίκων της Γαλλικής Δημοκρατίας. Για το συγγραφικό έργο του έχει τιμηθεί με το Κρατικό Βραβείο (2016) και δύο φορές με Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών (2008 και 2016). Παλιός φίλος και κάτοικος της Αίγινας και συνεργάτης πολύτιμος της Καποδιστριακής Βιβλιοθήκης, συγγράφει πλέον μεγάλο μέρος των βιβλίων του στο νησί.
H Καποδιστριακή
Δημόσια Βιβλιοθήκη της Αίγινας ιδρύθηκε με την παρούσα μορφή της το
1948.Αποτελεί ανασύσταση της πρώτης δημόσιας βιβλιοθήκης της χώρας, την οποία
είχε ιδρύσει ο Ιωάννης Καποδίστριας στην Αίγινα και η οποία μετεξελίχθηκε στην
Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος. Για τον λόγο αυτόν, άλλωστε, από την επανίδρυσή
της ονομάστηκε Καποδιστριακή. Οι συλλογές της
ανέρχονται σε περίπου 60.000 τόμους ευρύτατης θεματολογίας, στους οποίους
περιλαμβάνεται και μικρή συλλογή σπανίων βιβλίων με έμφαση στην Καποδιστριακή
περίοδο, όταν η Αίγινα διετέλεσε πρώτη πρωτεύουσα του νεώτερου Ελληνικού
Κράτους. Φυλάσσει επίσης το αρχείο του Γερμανού αρχαιολόγου και ανασκαφέα της
αρχαίας ακρόπολης της Αίγινας, Γαβριήλ Βέλτερ, καθώς και ένα πολύτιμο αρχείο
τοπικού τύπου της Αίγινας. Επίσης, σε συνεργασία με την πολιτιστική εταιρεία «Η
Αιγιναία» καταρτίζει το Ψηφιακό Φωτογραφικό Αρχείο Αίγινας. Παράλληλα η
Βιβλιοθήκη διοργανώνει και φιλοξενεί δράσεις για το βιβλίο και την ανάγνωση,
την τοπική ιστορία, την παιδεία και τον πολιτισμό. Στεγάζεται από την ίδρυσή της σε μικρό οίκημα
στον περίβολο του Κυβερνείου της Αίγινας, αλλά έχει προγραμματισθεί η
μεταστέγασή της σε χώρους 860 τ. μ. περίπου, που περιλαμβάνουν το ιστορικό
Εϋνάρδειον, καθώς και τμήμα του Καποδιστριακού Ορφανοτροφείου. Και στα δύο αυτά
κτίρια είχε στεγαστεί διαδοχικά η πρώτη δημόσια βιβλιοθήκη της χώρας μας.
«Κάθε Τετάρτη στο Εϋνάρδειο με ένα βιβλίο: τέσσερεις καλοκαιρινές βραδυές για το βιβλίο και την Αίγινα»: τις Τετάρτες από 31 Ιουλίουέως28 Αυγούστου 2024, στις 9 το βράδυ, στον κήπο του Εϋναρδείου, Μητροπόλεως 10, Αίγινα.
Ώρες λειτουργίας: πρωί: 09.00 - 14.00 και απόγευμα 18.00 - 21.00
Ο ναός αυτός είναι ο νεότερος της Αίγινας και κτιριακά έχει ολοκληρωθεί ενώ απομένει η αγιογράφηση του. Ο ναός είναι ρυθμού βασιλικής χωρίς τρούλο, ρυθμό που δεν συναντάμε συχνά στην Αίγινα. Εσωτερικά είναι μονόχωρος παρά το γεγονός ότι εξωτερικά δημιουργεί λόγω της στέγης ότι είναι τρίκλιτη βασιλική (δηλαδή με τρία εσωτερικά κλίτη -διαδρόμους).
Ένα από τα πιο
εμπνευσμένα και συμπαγή κείμενα της ελληνικής γλώσσας, πολυεπίπεδο και
αποκαλυπτικό, το δοκίμιο - μανιφέστο, στο οποίο ο Καζαντζάκης καταθέτει τις
οδύνες και τις ελπίδες του προσωπικού του αγώνα για την ανεύρεση και την
κατανόηση του Θεού, του δικού του Θεού, μεταφέρεται στη μορφή θεατρικού
μονολόγου από τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Βασίλη Βασιλάκη.
Μέσα στην περίεργη εποχή που διανύουμε, όπου επαναπροσδιορίζονται αξίες και αρχές του κοινωνικού μας ιστού, η αιώνια κραυγή του Ν. Καζαντζάκη φαντάζει ως η πιο επίκαιρη από ποτέ. Η μάχη του ανθρώπου με τις δυνάμεις της υλικής, πνευματικής και ηθικής φθοράς και η ανάδειξη εκείνων των ικανοτήτων και αρετών του ανθρώπου που τον ωθούν να κοιτάζει ψηλά, να μάχεται, να δημιουργεί και να ελπίζει απελπισμένα.
Ο ίδιος ο ηθοποιός αναφέρει για την «Ασκητική»: «Με ένα παλιό ποδήλατο απομακρυνόμουν από την πόλη και απάγκιαζα στις αυλές των μικρών εκκλησιών, σε ερημικές παραλίες, ή στα βουνά της Αίγινας προσπαθώντας να κατανοήσω τα πυκνά σε νόημα και ανάγκη λόγια του Καζαντζάκη. Δύσκολος, φοβερός ατέλειωτος ανήφορος».
Με αυτά τα λόγια ο ακάματος εργάτης του Θεάτρου σκιαγραφεί την ενασχόλησή του με την «Ασκητική», ένα εμβληματικό κείμενο του μεγάλου Κρητικού λογοτέχνη. Όταν ξεκίνησε τη μελέτη του ήταν Φεβρουάριος του 2010. Οι πρώτες παραστάσεις δόθηκαν το καλοκαίρι του 2010 στον εναλλακτικό υπαίθριο χώρο στο «Γράμμα» στην Αίγινα. Η παράσταση απέσπασε διθυραμβικές κριτικές. Το σκηνικό λιτό, τραχύ, το κείμενο διασκευασμένο σε θεατρικό μονόλογο από τη φιλόλογο Ευτυχία Δρούκα ευτύχησε από τότε να ανέβει με αξιοσημείωτη επιτυχία εκτός Αιγίνης. Για ένα ολόκληρο χειμώνα ανέβηκε στον πολυχώρο «Αθηναΐς» και συνέχισε σε Ηράκλειο Κρήτης, Καλαμάτα, Ικαρία, στο θεατρικό χώρο «Κέλυφος» στο χώρο πολιτισμού στο «Βρυσάκι» στην Πλάκα στην Κόρινθο στην Κομοτηνή στο Μουσείο Μπενάκη στην Κύπρο και φέτος το καλοκαίρι και πάλι στην Αίγινα.
Σκηνοθεσία-Ερμηνεία Βασίλης Βασιλάκης
Θεατρική Διασκευή Ευτυχία Δρούκα -Φωτισμοί Απόστολος Στράντζαλης -Ενδυματολόγος Δανάη Καββαδία
Τιμή εισιτηρίου: 10 Ευρώ.