Τετάρτη 8 Ιανουαρίου 2025

Ο Πρόδρομος στο Βαθύ της Αίγινας.

Εορτάζει στις  29 Αυγούστου, όμως αυτό δεν είναι εμπόδιο για να μιλήσουμε για αυτήν την όμορφη αλλά λιγότερη γνωστή στους σημερινούς Αιγινήτες Εκκλησία.

Πρόκειται για  τον Ιωάννη τον Πρόδρομο στο Βαθύ. Μια από τις παλαιότερες ενορίες της Αίγινας καθώς μνημονεύεται ως ενορία πριν το 1833!.

Ο ναός ήταν μέχρι τον 20ο αιώνα ενοριακός. Μετά οι κάτοικοι αποφάσισαν να κτίσουν τη σημερινή εκκλησία  της Αγίας Τριάδας και έτσι οι λατρευτικές συνάξεις να τελούνται στον νέο ναό.

Ο Πρόδρομος είναι μια μονόχωρη - μονίκλιτη μεγάλη εκκλησία Βασιλικού ρυθμού χωρίς τρούλο. Σήμερα είναι ο κοιμητηριακός ναός  της περιοχής καθώς δίπλα ακριβώς βρίσκεται το κοιμητήριο  του Βαθέος.
Εντυπωσιάζει σήμερα το καμπαναριό το οποίο χρήζει συντήρησης και στέκει ορθό δίπλα στο ναό. Τέλος ο ναός είναι σκεπασμένος με ελενίτ και μόνο στις άκρες έχουν απομείνει κάποια κεραμίδια. Στο εσωτερικό του υπάρχουν όμορφες παλαιές εικόνες  από το Δωδεκάορτο.
Ο ναός είναι αφιερωμένος  στην Αποτομή της Κεφαλής του Τιμίου Προδρόμου και εορτάζει στις 29 Αυγούστου.
 




 

Τρίτη 7 Ιανουαρίου 2025

Ο πανέμορφος Άγιος Ιωάννης στην Κυψέλη

   

Σε ένα από τα πιο ήσυχα σημεία της Κυψέλης βρίσκεται ο Άγιος Ιωάννης τον οποίο φροντίζει υποδειγματικά η οικογένεια Μπέση.
Το πανέμορφο εκκλησάκι πανηγύρισε σήμερα στη γιορτή του Αγίου του. Ο μικρός αλλά πανέμορφος Αι Γιάννης βρίσκεται στην ευρύτερη περιοχή του "Σκέτου" κρυμμένος μέσα στα χωράφια, να ξεχωρίζει ανάμεσα στις φιστικιές από τη λευκή φιγούρα του και τη νοικοκυροσύνη  του. 

Τον συναντάμε από τον εσωτερικό δρόμο, που αρχίζει από το φυτώριο των αδελφών "Καρακάση" απέναντι από το Λεούσειο, και ανηφορίζει προς Κυψέλη στο αριστερό χέρι μετά  το ξυλουργείο  της οικογένειας Μπέση.
Η οικογένεια Μπέση  φροντίζει το ναό και τον ετοιμάζει πάντα για το πανηγύρι του. Ο ναός όπως συνηθίζεται και σε παρόμοιες περιπτώσεις έχει  το αρχικό του κτίσμα, που είναι παλαιότερο και μικρότερο, ενώ μπροστά  του προς τα δυτικά  έχει κτιστεί προσθήκη ώστε να χωρούν οι προσκυνητές μια που ο ναός πανηγυρίζει  το χειμώνα. 
Η φροντίδα, η περιποίηση, η καθαριότητα, η νοικοκυροσύνη φαίνεται παντού και μαρτυρεί τη συνέχεια της παράδοσης που περνά από γενιά σε γενιά και θέλει τους απλούς ανθρώπους του λαού μας να φροντίζουν οι ίδιοι και να επιμελούνται  τα εκκλησάκια  της υπαίθρου. Οι αθάνατες  των "Ελλήνων οι κοινότητες" που συνεχίζουν την πορεία  τους μέσα  στους αιώνες.



 

Εκτός δρομολογίων από σήμερα 7/1 το "ΝΗΣΟΣ ΑΙΓΙΝΑ"

Την ετήσια υποχρεωτική ακινησία του θα εκτελέσει από σήμερα και για το επόμενο χρονικό διάστημα το πλοίο "Νήσος Αίγινα". Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μείνει η γραμμή με ένα πλοίο λιγότερο. Να ευχηθούμε στο πλήρωμα καλή ξεκούραση και σύντομη επάνοδο στην ενεργή δράση!

Αυτή τη στιγμή και εκτός "απροόπτων" ταξιδεύουν τα: "ΦΟΙΒΟΣ" και  "ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΕΛΛΑΣ".

Ωστόσο από  την ερχόμενη Παρασκευή θα μπει  στη γραμμή το πλοίο "ΕΛΕΝΗ" της  Aegina ferries με τρία  καθημερινά δρομολόγια από και προς Αίγινα και Πειραιά.

Το πλοίο είναι ανοικτού τύπου σε εξαιρετική κατάσταση και θα καλύψει ένα μεγάλο μέρος  της επιβατικής κίνησης στη γραμμή καθώς χρειάζονται αρκετά πλοία μαι που η κίνηση είναι μεγάλη ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες.

 

Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2025

Ο Πρόδρομος στην Παλαιά Χώρα.

 


 Εορτή του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου σήμερα, δεύτερη ημέρα  των Θεοφανείων, όπου σύμφωνα με το τυπικό και την τάξη της Εκκλησίας μετά  από κάθε μεγάλη Δεσποτική εορτή εορτάζονται πρόσωπα που συμμετείχαν σε αυτή.
Ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος είναι ο Βαπτιστής του Χριστού και εορτάζει σήμερα.

Επιμένουμε να θυμόμαστε τα ξεχασμένα ταπεινά εκκλησάκια της Παλαιάς Χώρας. Τα εκκλησάκια  των προγόνων μας σε έναν λόφο όπου για δέκα σχεδόν αιώνες έσφυζε από ζωή και οι παλαιοί Αιγινήτες κατόρθωσαν να επιβιώσουν και να διατηρήσουν τον πολιτισμό τους και να αφήσουν μια βαριά κληρονομιά στους αδύναμους και καχεκτικούς ώμους μας.

  Σήμερα εορτάζει η εκκλησία  του Ιωάννου του Προδρόμου στην Παλιαχώρα. Ένας από  τους μεγαλύτερους και σημαντικούς ναούς του λόφου, ο οποίος όμως κινδυνεύει από την εγκατάλειψη και την αδιαφορία μας. Οι φωτογραφίες αποτυπώνουν το μέγεθος της καταστροφής με την οροφή να έχει ανοίξει σε πολλά σημεία.

Ο Πρόδρομος εορτάζει σήμερα  7 Ιανουαρίου αλλά παρέμεινε αλειτούργητος όπως τα περισσότερα εκκλησάκια του λόφου όταν εορτάζουν.


   Ο Πρόδρομος βρίσκεται σχετικά κοντά  στο ναό  του Σταυρού που είναι και ο πρώτος που συναντάμε  στην είσοδο  της μεσαιωνικής πολιτείας.
   Ακολουθώντας το μονοπάτι προς  τα ανατολικά μετά  τον Άγιο Αθανάσιο και πριν τον Άγιο Ευθύμιο συναντάμε τον Τίμιο Πρόδρομο με αρκετά φυτά στην οροφή του να τη  διαβρώνουν, αλλά  και με  το πάτωμα  του ναού να έχει υποχωρήσει σε πολλά σημεία.

Όπως διακρίνουμε και στην παρακάτω φωτογραφία στο εσωτερικό του ναού  έχουν αποθηκευτεί οι σιδερένιες σκαλωσιές που θα χρησιμοποιηθούν για τις εργασίες αναστήλωσης της αντικρινής με το ναό εκκλησίας  του Αγίου Ευθυμίου, της οποίας εγκρίθηκαν οι μελέτες για  τη συντήρηση της.

   Ο ναός του Προδρόμου είναι μονόχωρη βασιλική και σύμφωνα με τον Σ. Δημητρακόπουλο έχει κτισθεί στα  τέλη του 17ου αιώνα. Λίγες αγιογραφίες συναντάμε στους τοίχους ενώ κάποιες αό αυτές είναι επιζωγραφισμένες.  Αν και συντηρήθηκε από την αρχαιολογία  το 1967 η κατάσταση του κτιρίου μετά και τις τελευταίες βροχές είναι τραγική.

Τα Θεοφάνεια στην ενορία των Αιγινητών Αγίων στο Λιβάδι.


Παράδοση για τη συγκεκριμένη ενορία αποτελεί η ρήψη του Σταυρού στην περιοχή των τάφων των Σαλαμινομάχων. Η παράδοση τηρήθηκε και σήμερα βοηθούντος και του καλού καιρού. Ο εφημέριος της ενορίας π. Στυλιανός επιβιβάστηκε σε μικρό σκάφος κι από αυτό έριξε το Σταυρό στη θάλασσα.

Αρκετοί ήταν οι τολμηροί που βούτηξαν για να πιάσουν το Σταυρό.
Προηγουμένως και στον ενοριακό ναό ο οποίος ήταν κατάμεστος από πιστούς έλαβε χώρα η τελετή του αγιασμού των υδάτων σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο.
Όπως βλέπουμε και από τις φωτογραφίες που αντλήσαμε από τη σελίδα  της ενορίας στο Face book στο ναό κυριαρχεί η καλαισθησία και η ευπρέπεια. Η εκκλησιαστική τάξη βοηθά στην παρακολούθηση και κατανόηση των τελουμένων.

Αξίζουν συγχαρητήρια σε όλους! ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ.


 






 

Ο κ. Νεκτάριος Μπόγρης "έπιασε" το Σταυρό στο Λεόντι της Κυψέλης.



Λαμπρά Θεοφάνεια έζησε σήμερα η Αίγινα σε κάθε περιοχή, ενορία και λιμάνι όπου τελέστηκε ο αγιασμός των υδάτων και η ρήψη του Τιμίου Σταυρού.

Πολύς ο κόσμος που συγκεντρώθηκε στο κεντρικό λιμάνι και στα μικρότερα του νησιού για να παρακολουθήσει την τελετή, αφού ο καλός καιρός ήταν σύμμαχος της σημερινής ημέρας. Ανάμεσα στους συγκεντρωμένους και πολλοί επισκέπτες της Αίγινας που λόγω του τριημέρου ήρθαν στο νησί.

Η ημέρα των Θεοφανείων είναι μια από τις μεγαλύτερες και λαμπρότερες εορτές της Ορθοδοξίας. Παράλληλα αποτελεί και μια από τις αρχαιότερες εορτές καθώς στις 6 Ιανουαρίου εορταζόταν μαζί τα Χριστούγεννα και η Βάπτιση του Ιησού Χριστού. Η εορτή των Θεοφανείων ή Επιφανείων ή Φώτων έρχεται στην αρχή του χρόνου να θυμίσει την Βάπτιση  του Χριστού στον Ιορδάνη ποταμό από τον Ιωάννη τον Πρόδρομο. Επίσης την Τριαδικότητα  του Θεού με την φανέρωση και των τριών προσώπων του Πατέρα, του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Η εορτή καθώς έρχεται από τις ρίζες του Χριστιανισμού και τελείται συνεχώς μέσα στους αιώνες έχει περιβληθεί με πολλά λαογραφικά στοιχεία, όπως είναι τα κάλαντα της ημέρας και συνήθειες γύρω από τον αγιασμό των σπιτιών, των χωραφιών και των επαγγελματικών χώρων.

Κυρίως ο αγιασμός των υδάτων σηματοδοτεί τον αγιασμό της φύσης και συνοδεύεται από ευχές και δεήσεις για να είναι καλοί οι άνεμοι και οι καιροί όλη τη χρονιά.

Ο φετινός εορτασμός λαμπρός όπως αξίζει άλλωστε στην ημέρα, εορτάστηκε σε κάθε σημείο της Αίγινας με κατάνυξη και μεγάλη συμμετοχή κόσμου.

Στην Κυψέλη η τελετή του αγιασμού των υδάτων πραγματοποιήθηκε στο λιμάνι  του Λεοντίου. Ο εφημέριος  της ενορίας π. Νεκτάριος Κουκούλης πέταξε το Σταυρό από την ανεμότρατα «Μαρία» και το Σταυρό έπιασε ο κ. Νεκτάριος Μπόγρης. Παραβρέθηκαν οι αντιδήμαρχοι κ. Στέλιος Θεριανός και Νίκος Μαρίνος.



 

Η εικόνα της Βάπτισης του Χριστού στην Παχεία Ράχη.

   


Μια πανέμορφη εικόνα της Βάπτισης του Κυρίου αντικρίζει ο επισκέπτης - προσκυνητής στον Ιερό Ναό του Αγίου Διονυσίου της Παχιοράχης στην Αίγινα. Η εικόνα αυτή όπως και η αντίστοιχη της Γέννησης  που είχαμε παρουσιάσει προ ημερών βρίσκονται πάνω από τις πλαϊνές εισόδους του ναού, όπου και υπάρχει μεγάλη επιφάνεια τοίχου και προσφέρεται για  μια εικόνα του Δωδεκάορτου.
   Η εικόνα  της Βάπτισης λοιπόν βρίσκεται στην νότια πλευρά του ναού αντικριστά με αυτήν της Γεννήσεως και ακολουθούν την ίδια λαϊκή τεχνοτροπία. Εντυπωσιάζουν τα ζωηρά χρώματα και οι οικείες μορφές των προσώπων. Μπορεί να απουσιάζει η συμμετρία και να μην ακολουθούνται οι κανόνες και οι τύποι της βυζαντινής  τεχνοτροπίας όμως το αποτέλεσμα είναι θαυμάσιο
   Στο κέντρο της τοιχογραφίας ιστορείται ο Χριστός λουσμένος από το φως, ενώ το Άγιο Πνεύμα "εν είδει περιστεράς" ίπταται και δύο άγγελοι με  ανοιχτές  φτερούγες αναμένουν να τελειώσει η βάπτιση. Ο Ιορδάνης ποταμός ήρεμος υποδέχεται το Χριστό και ο Ιωάννης ο Πρόδρομος βαπτίζει όπως παραμερίζοντας  τις όποιες ενστάσεις και αντιρρήσεις του.
  Όλη η εικόνα αποπνέει μια ατμόσφαιρα γαλήνης και ηρεμίας, κάτι  που χαρακτηρίζει και τον μικρό ήσυχο οικισμό  της Παχιοράχης.

Κυριακή 5 Ιανουαρίου 2025

Η παράδοση των καλικάντζαρων που φεύγουν της Αγιάσης (Θεοφανείων)

 


της Λίνας Μπόγρη-Πετρίτου*
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο blog Aeginafirst
«Ο κόσμος άλλαξε, αλλάξαν οι καιροί…», και για να μη χαθεί η μαγεία του Δωδεκαήμερου, μια βόλτα πίσω στα παλιά θα βοηθήσει να θυμηθούμε όλα όσα μας έδιναν τη χαρά και τα όνειρα, στην προσμονή εκείνων των ημερών.
Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά, Θεοφάνεια!
Μια αλυσιδωτή γιορτή, όλες μαζί οι μέρες εκείνες, με διάφορες παραλλαγές, με παρόμοια έθιμα, με κάλαντα και γλυκίσματα σε όλο τον Ελλαδικό χώρο.
Για όσο κρατάει το Δωδεκαήμερο και μέχρι ν’ αγιαστούνε τα νερά με την Πρωτάγιαση (ο μικρός αγιασμός, παραμονή των Φώτων), ο λαός μας πιστεύει, –πάντα μέσα από την παράδοση– πως, από τα σκοτάδια του κάτω κόσμου, ανεβαίνουν πάνω στη γη για να «πειράξουν» τους ανθρώπους, οι κολοτσέντες! (Έτσι λέμε τους καλικάντζαρους στην Αίγινα).
Η δική μου χαρά, δυο φορές μεγαλύτερη, γιατί οι ιστορίες με κολοτσέντες, από τους παππούδες και τους γεροντότερους της γειτονιάς, ήταν ό,τι καλύτερο κοντά στο αναμμένο τζάκι, με ψητά κάστανα και στραγάλια με σταφίδες.
Σαν εκοντοζύγωνε του Άϊ Φιλίππου και αποκρεύαμε για του Χριστού τα Γέννα, εμπαίναμε πια για τα καλά στου χειμώνα τις γιορτάδες. Στα πρώτα κρύατα με τ’ Άϊ Νικολοβάρβαρα, εκάναμε τις κουμπάνιες μας. Τα άχερα στ’ αχιούρι, να ’χουνε φαΐ τα ζωντανά, στοιβιάζαμε σκεπά τα ξύλα (λιόκλαρα, περνάρια, αστοιβές), για το παραγώνι και το φούρνο, να μη βρεχόντουνε, και επαίρναμε τη «σειρά» αφ’ το μυλωνά, ν’ αλέσουμε τα γεννήματα προτού να έμπει το Δωδεκάμερο και έχουμε ντράβαλα με κείνα τα καταραμένα, τους κολοτσέντες.
Ετούτοι που λες, οι κατσικοπόδαροι, εβγαίνανε παγανιά μόνο τις νύχτες, όπως ούλοι οι κριματισμένοι. Βουρλιζόντουσάνε με το φως, και ετρουπώνανε στις σαράντα τρούπες. Όποιονε όμως επετυχαίνανε μοναχό να πορπατάει τη νύχτα, τονε πειράζανε μέχρι σκασμού.
Εξόν αν είχες κατά νου σου να τους κάνεις τον κουζουλό, και να τους μπερδέψεις, να κερδέψεις τον καιρό, ωσότου να λαλήσουνε οι πρώτοι αλέχτορες, να ξημερώσει ο Θεός τη μέρα του.
Ο φόβος και ο τρόμος ήντονε οι κολοτσέντες για τις νοικοκυρές! Έτσι και δεν εβάζανε στο ντουλάπι ή στο φανάρι τα καλούδια και τις μαγεριές τους για φύλαξη, μαύρο φίδι όπου τις εδάγκωσε. Οι καταραμένοι, δεν είναι όπου τα ετρώγανε, κακιά υπομονή, είναι που τα εμαγαρίζανε. Απομόναχοι τους!
Οι κολοτσέντες, δύο πράματα τα φοβόντουνε όσο τίποτα: το ʼνα είναι η αγιαστούρα του παπά, που αγιάζει στην Πρωτάγιαση, για τούτο και εξεκουμπιζοντουσάνε από εκείνη την ημέρα για να μας ξανάρθουνε, οι καουνιασμένοι, ξανά μανά, παραμονή, στα Γέννα του Χριστού:
Φεύγετε να φεύγουμε, τι έρχεται ο μουρλόπαπας
με την αγιαστούρα του τσαι με τη μαγκούρα του.
Ετούτο το τραγουδάκι, μου το έλεγε η κυρούλα μου, που το ’χε ακουσμένα σαν ήντονε παιδί, αφ’ τους ίδιους που πηλαλάγανε απάνου στο λιακό, για να γλυτώκουνε αφ’ τον παπά.
Το άλλο που φοβόντουνε, είναι η φωτιά. Βλέπεις η φωτιά δε είναι που φωτάει, είναι που τσουρουφλάει κιόλα.
Αμή τι εκάμανε όμως οι αχρόνιαγοι; Κατουράγανε απάνου αφ’ την καμινάδα να σβήσουνε τη φωτιά, και εμαγαρίζανε και το φαΐ, και τη στάχτη, που άμα ξεχνιότανε η νοικοκυρά και την έβαζε αλισίβα, όλη η μπουγάδα της εγιόμιζε τρούπες!
Για τούτο και κάθε τόσο επετάγαμε λίγα σπυριά αλάτι απάνου αφ’ τα κάρβουνα και όπως έσκαγε, εγινότανε σαματάς τρανός αφ’ τους κρότους. Έτσι φοβόντουσάνε, και μη τους είδατε.
Εκάμανε και άλλα οι νοικοκυραίοι: εγράφανε σταυρό με κάρβουνο σε ξώθυρα, σε παλεθύρια, σε χαρανί, σε κανάτι, σε γούργουλα. Προσέχανε να τα ’χουνε ούλα σκεπασμένα, και το νερό, αλλά και τα λαδικά με το λάδι, γιατί ερίχνανε μαγαρισές.
Βάζανε αστοιβή, περνάρι, θήμο, απάνου στο λιακό κοντά στην καμινάδα τσαι στις ξώθυρες, γιατί ετούτα είχανε βελόνια και τους τζιλώνανε, έτσι όπως ήντονε γδυμνοί, και όπου φύγει, φύγει, οι κατσικοπόδαροι.
Στην ξώθυρα, αφήνανε ένα κόσκινο. Έτσι και το εθωρούσανε οι βουρλισμένοι, μετράγανε τις τρούπες. Μία, δύο… και ξανά αφ΄ την αρχή, μία, δύο…, που να πούνε το τρία, που είναι η Αγιά Τριάδα!
Τους εκρεμούσανε επίσης, μια πλεξάνα λινάρι. Πάλε τα ίδια εκείνοι. Ντε και καλά να μετράνε τις κλωνές του λιναριού και να κολλάνε μέχρι το δύο. Τα ίδια εκάμανε και με τους κόμπους στο δίχτυ, ωσότου εξημέρωνε και εξεκουμπιζόντουσάνε.
Θαρρείς πως είναι παραμύθια, όσα τους καταμαρτυράνε; Αμ δε που είναι! Έχουνε ακούσει τα φυτία μου, εμένανε… Έχουνε διει τα μάτια μου…
Άλλη μέρα να ʼχωμε υγεία, που θα σε φέρει η νόνα σου, να φωνάξω τη Σιδερή και τη γριά Λασκαρού, να σου μολοήσουνε και τα εδικά τους, έτσι για να μη βάνεις με νου σου, ότι, όσα λέω, τα λέω για να περνάει η ώρα…
Κάπως έτσι τέλειωνε τις ιστορίες του ο μπάρμπα Χρήστος ο Κουνουπιώτης (1875-1959) εκείνα τα όμορφα χειμωνιάτικα βράδυα μπροστά στο τζάκι, όπου μαζί με τις φλόγες ζωντάνευαν οι θρύλοι και μάγευαν τα παιδικά μου αυτιά.
Γλωσσάρι
αλέχτορες = κοκόρια
αποκρεύαμε = νηστεύαμε το κρέας
αστοιβές = είδος αγκαθωτών θάμνων
γδυμνοί = γυμνοί
γεννήματα = στάρια, κριθάρια
γούργουλας = στάμνα
εμαγαρίζανε = βρωμίζανε με ακαθαρσίες
θήμο = είδος αγκαθωτού θάμνου
καουνιασμένοι = μαύροι σαν καμένοι
κλωνές = κλωστές
κουζουλό = τρελό
κουμπάνιες = προμήθειες
λιακό = είδος στέγης
μολοήσουνε = ομολογήσουν
ντράβαλα = φασαρίες
παραγώνι = τζάκι
τζιλώνανε = τσιμπούσαν, τρυπούσαν
φανάρι = κρεμαστό σιδερένιο ντουλάπι με σίτα
φυτία = αυτιά
χαρανί = σιδερένιος κουβάς
Η Λίνα Μπόγρη-Πετρίτου ασχολείται συστηματικά με την Τοπική Ιστορία και την Λαογραφία της Αίγινας και αρθρογραφεί για τα θέματα αυτά στον τοπικό τύπο.

"Σήμερα τα Φώτα κι οι φωτισμοί και χαρά μεγάλη κι αγιασμοί". Κάλαντα και έθιμα των Θεοφανείων της Αίγινας.

 

  Παραμονές των Θεοφανίων πλέον , η τελευταία μεγάλη εορτή του Δωδεκαημέρου.  

Στην Αίγινα η  τελετή του αγιασμού των υδάτων γίνεται  στην προβλήτα  των ιπταμένων δελφινιών μέσα στο λιμάνι. Υπήρχαν όμως εποχές που η ρίψη του Σταυρού γινόταν  στην περιοχή του Ν.Ο.Α. ή στην παλαιά προβλήτα, όπως μαρτυρεί και η φωτογραφία. Τότε υπήρχαν εκεί σκαλοπατάκια  που έφθαναν μέχρι  την επιφάνεια της θάλασσας προς διευκόλυνση των μικρών λέμβων που μετέφεραν  τους επιβάτες από τα πλοία. (φωτογραφία από τη συλλογή  της κ.Αννίτας Λεούση - Χαρτοφύλακα)

Λίγο πριν τη μεγάλη εορτή των Θεοφανίων ας θυμηθούμε κάποια έθιμα της ημέρας έτσι όπως τα καταγράφει  ο Ι. Επ. Μάντζαρης στο βιβλίο  του: " Αιγινητών ήθη και έθιμα "
                         
Την ημέρα αυτή οι παλαιοί Αιγινήτες την αποκαλούν και "της Αγιάσης", επειδή αγιάζεται όλος ο κόσμος. Την παραμονή τα παιδιά πήγαιναν από σπίτι σε σπίτι και τραγουδούσαν τα κάλαντα των Φώτων: 
 
  "Σήμερα τα Φώτα κι οι φωτισμοί και χαρά μεγάλη κι αγιασμοί.  
    Κάτω στον Ιορδάνη τον ποταμό είν' η Παναγιά μας η Δέσποινα,
     με τα θυμιατούρια στα δάκτυλα κι ο Αϊ - Γιάννης κεριά κρατεί, και η Παναγιά παρακαλεί:
- Άγιε μου Γιάννη και Βαφτιστή, δύνασαι βαφτίσεις Θεού παιδί;
- Δύναμαι και θέλω και προσκυνώ και τον Κύριο μου παρακαλώ: Σήμερα θ' ανέβω στους ουρανούς να καταπατήσω τα είδωλα να καταθυμιάσω τον ποταμό και θε να βαπτίσω Σε τον Χριστό".

Τα παιδιά τραγουδούσαν αυτή την ημέρα και τα "Καλήμερα" , που ήταν και αυτά Κάλαντα της ημέρας:
" Σήμερα τ α Φώτα κι οι  φωτισμοί και χαρά μεγάλη τ' αφέντη μας.
Καλήμερα, καλήμερα και πάντα καλημέρα και την καλημερίζουμε ετούτη την ημέρα.
Αφέντη μου πεντάφεντε πέντε φορές αφέντης, πέντε φορές αφέντεψες και πάλι αφέντης είσαι.
Καλήμερα, καλήμερα....
Πολλά ' παμε του αφέντη μας, ας πούμε και της κυράς μας. Κυρά ψιλή κυρά λιγμή, κυρά καμπανοφρύδα, κυρά μου όταν στολίζεσαι να πας στην εκκλησιά σου, βάζεις τον ήλιο πρόσωπο και το φεγγάρι αστήθος και του κοράκου το φτερό βάζεις καμπανοφρύδι....
Καλήμερα , καλήμερα...."
Και συνέχιζαν έτσι να καλαντίζουν κάθε μέλος της οικογένειας....

Στη συνέχεια οι νοικοκυρές έπαιρναν καρύδια, τα οποία έσπαγαν και τα άνοιγαν στη μέση. Έπαιρναν σπιρτόξυλα και το βράδυ, πριν τα μεσάνυχτα, έβγαιναν έξω από το σπίτι και πετούσαν τα καρύδια με τα σπιρτόξυλα στην κεραμοσκεπή, γιατί πίστευαν ότι έτσι "θα φύγουν οι κολοστέντες (καλικάντζαροι) με τις βάρκες (καρύδια) κάνοντας κουπί (σπιρτόξυλα) για να γυρίσουν εκεί από όπου είχαν έρθει".
   Ανήμερα της Αγιάσης, οι Αιγινήτες πήγαιναν  στην εκκλησία, έπαιρναν αγιασμό και άγιαζαν τα χωράφια τους, τα δέντρα, τα ζώα. Άγιαζαν και το πηγάδι "για να είναι τα νερά αγιασμένα και καθαρά"

    Από το βιβλίο   του Ι. Επ. Μάντζαρη: " Αιγινητών ήθη και έθιμα "

    Ο πίνακας με θέμα : "Θεοφάνεια στην Αίγινα", ανήκει στο μεγάλο ζωγράφο Σπύρο Βασιλείου και προέρχεται από τα χρόνια που ο ζωγράφος έζησε στην Αίγινα

"O ΦΟΙΒΟΣ δεν ταξιδεύει απόψε".... για χθες 4/1

 

Επανήλθε  κανονικά σήμερα Κυριακή 5/ 1  στα δρομολόγια του μετά  την μικρή περιπέτεια του, αλλά και εκατοντάδων επιβατών και οχημάτων.

«….Σας  ζητάμε συγνώμη για την αναστάτωση» Το μήνυμα που λάβαμε στα κινητά τηλέφωνα σαφές! Ο «ΦΟΙΒΟΣ» δεν ταξιδεύει απόψε.  Το προηγούμενο μήνυμα μας  ενημέρωνε ότι τελικά θα αναχωρήσει στις 19.15 αντί του «ΠΟΣΕΙΔΩΝ». Όμως με το δεύτερο μήνυμα ανακοινώνεται ότι ο «ΦΟΙΒΟΣ» δεν θα εκτελέσει  το δρομολόγιο.

Έτσι καταλήξαμε να επιστρέψουμε στην Αίγινα γύρω στις 9.00  το βράδυ! Ώρα λίγο ασυνήθιστη για μας, καθώς έχουμε εδώ και πολλά χρόνια  συνηθίσει  το τελευταίο δρομολόγιο να είναι «πριν τη δύση του ηλίου»!!!

Πως τα καταφέραμε/...ανε μέσα στις γιορτές να μην έχουμε καράβια!!!. Στην διπλανή Αίγινα!!! Παρόλο αυτά κανείς  δεν διαμαρτύρεται σοβαρά, συλλογικά. Εκτός από τους "δημοσιογράφους" του Face book κι άλλων κοινωνικών δικτύων.

Ας είναι. Τα έχουμε ξαναπεί, θα τα ξαναπούμε ίσως, και η ζωή συνεχίζεται.

Δεν μπορούμε όμως να μην επαινέσουμε  για τον κόπο τους τα πληρώματα  των πλοίων, ιδιαίτερα του «ΠΟΣΕΙΔΩΝ» που ανέλαβε χθες Σάββατο 4/ 1  τη διεκπεραίωση όλων των δρομολογίων, γεμάτος από οχήματα και επιβάτες μέχρι αργά  το βράδυ. Η κούραση των ανθρώπων αυτών μεγάλη και δεν μπορούμε να το παραβλέψουμε και να μην τους ευχαριστήσουμε…

Δίπλα  του στο λιμάνι δεμένος αλλά φωταγωγημένος ο «ΦΟΙΒΟΣ» με το ρολόι της αναχώρησης να έχει μείνει στο 7.15. Μετά από έξι μήνες ακινησία το πλοίο και πάλι με βλάβη ευτυχώς μικρή και αντιμετωπίσιμη.

Ας έχουν όλοι ήρεμα και καλά ταξίδια  γιατί  χρειαζόμαστε τα πλοία καθημερινά, γιατί οι ανάγκες των ανθρώπων του νησιού είναι μεγάλες.

Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2025

Ένα νέο πλοίο προστίθεται στο στόλο της Saronic Ferries.


Το Ιαπωνικής κατασκευής πλοίο YABOUSA  (πρώην HAYABUSA 3)  προστίθεται στο στόλο της Saronic Ferries. Το πλοίο είναι κατασκευής 2000  έχει μήκος  100 μέτρα και πλάτος 15,90 και αναπτύσσει υπηρεσιακή ταχύτητα 16,7 κόμβους. Αν κρίνουμε από τα μεγέθη το συγκεκριμένο πλοίο έχει το ίδιο μήκος με το "ΦΟΙΒΟΣ" και προέρχεται από την ίδια περιοχή από την οποία μας είχε έρθει το 2000 η "ΝΕΦΕΛΗ" .

Ήδη  το πλοίο εδώ και ημέρες έχει ξεκινήσει το ταξίδι του προς την Ελλάδα από τη Σανγκάη που βρισκόταν. Με την άφιξη του στην Ελλάδα ασφαλώς θα του γίνουν αρκετές εργασίες ώστε να ανταποκρίνεται στη γραμμή του Σαρωνικού.

Να ευχηθούμε έχει καλό ταξίδι προς την Ελλάδα και γρήγορα να το δούμε να δένει στην Αίγινα και στα άλλα νησιά.
 

Φωτογραφίες: Bob Godefroy και  elliniki aktoploia.net


Παρασκευή 3 Ιανουαρίου 2025

"Ο Γενάρης κι αν γεννάται, του καλοκαιριού θυμάται". Παροιμίες - έθιμα και συνήθειες του πρώτου μήνα.

 

    Πλούσιος μήνας ο Γενάρης με πολλές εορτές, έθιμα και παραδόσεις αλλά και προλήψεις. Ο πρώτος μήνας του χρόνου χρεώνεται για όλα  τα καλά ή τα άσχημα που θα μας συμβούν κατά τη διάρκεια του υπόλοιπου έτους.  Η λαογραφία  τον έχει  στολίσει με πολλές παροιμίες που αναφέρονται κυρίως στις γεωργικές εργασίες και στις προβλέψεις για τη νέα σοδειά και τα γεννήματα της γης. Οι καιρικές συνθήκες που επικρατούν αυτό το μήνα και ποικίλουν από περιοχή σε περιοχή είναι καθοριστικές για  την εξέλιξη της καρποφορίας σε πολλούς τομείς.
   Αλιεύουμε  το λαογραφικό πλούτο από  το βιβλίο  της αείμνηστης Λίνας Μπόγρη -Πετρίτου: "Τα λέμε και στην Αίγινα"


Ο Ιανουάριος, ο Γενάρης, του λαού μας, (από το γεννώ, επειδή γεννούν τα γιδοπρόβατα), πρώτος μήνας του χρόνου και δεύτερος του χειμώνα, με 31 ημέρες, οφείλει το όνομά του στον διπρόσωπο θεό των Ρωμαίων, τον Ιανό. Πολλά τα ονόματα που του έδωσαν:
Πρωτάρης, Τρανός, Μεγαλομηνάς, γιατί είναι ο πρώτος μήνας του χρόνου, με τριάντα μία ημέρες.
Καλαντάρης, από τα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς και των Φώτων.
Γατομηνάς, γιατί ζευγαρώνουν οι γάτες.
Μεσοχειμωνάς, ο μεσαίος μήνας της καρδιάς του χειμώνα.
Κλαδευτής, από τις αγροτικές ενασχολήσεις.
Γελαστός, για την καλοκαιρία, στις  Αλκυονίδες ημέρες, κ. ά.
-Γενάρη μήνα του Χριστού, κι αρχιμηνιά του κόσμου.
Μήνας με έθιμα και προλήψεις: με την Πρωτοχρονιάτικη πίτα και το φλουρί της, το ποδαρικό που θα κάνει εκείνος που πρώτος θα έρθει στο σπίτι και πρέπει να ’ναι σίγουρα… γουρλής,  να φέρει την καλοτυχιά για όλο το χρόνο, το στέρνιασμα ή το ασήμωμα, τα χρήματα που βάζουν οι μεγαλύτεροι στο μαξιλάρι των παιδιών, τη νύχτα πριν αλλάξει ο χρόνος, το ροΐδι (ρόδι), σύμβολο της αφθονίας και της γονιμότητας που σπάνε στην πόρτα για ν’ αποκτήσει το σπίτι τόσα καλά, όσα και οι σπόροι του,  το… κάτι σιδερένιο που αγγίζουν, για να ’ναι σιδερένιοι (υγιείς) όλο το χρόνο, η αγριοκρεμμύδα ή ασκέλλα ή κρεμμυδασκέλλα (σκίλλη η παραθαλασσία), το βολβοφόρο αυτό φυτό, που μπαίνει στα σπίτια την Πρωτοχρονιά για την καλή τύχη, με τον πάτερ Φαμίλια να την χτυπάει απαλά στα κεφαλάκια των παιδιών και όλων των μελών της οικογένειας, και, τέλος, να την κρεμούν στην εξώπορτα ή να τη βάζουν σε γλάστρα για να διώχνει το κακό μάτι!
Στις Αγιάσες, τα Θεοφάνια, μετά τον αγιασμό των υδάτων, ραντίζουν με τον αγιασμό, σπίτια, μαγαζιά και κτήματα. Τον φυλάνε στα εικονίσματα όλο το χρόνο, γιατί:
-Με τα Φώτα του ο Γενάρης, όλης της χρονιάς μπροστάρης.
Την πρώτη μέρα του χρόνου αποφεύγουν να δανείσουν χρήματα, να πληρώσουν χρέος και ό,τι άλλο… κακό. Γιατί ό,τι κάνεις ή πάθεις αυτή την ημέρα θα σου συμβαίνει όλο το χρόνο!
Τα τυχερά παιχνίδια επιτρέπονται εκείνη την ημέρα αλλά και εκείνα τα πιο αθώα των παλιών μας χρόνων: Κορώνα ή γράμματα, στριφτό, μονά- ζυγά, 31, σβουράκι, πάρτα όλα.
Η γη τον Ιανουάριο βρίσκεται βόρεια απ’ τον ήλιο και σε πλάγια θέση, οι νύχτες είναι πιο σκοτεινές και όταν είναι ξαστεριά, το φεγγάρι φωτίζει πολύ.
-Του Γενάρη το φεγγάρι, παρά ώρα μέρα μοιάζει
 ή την ημέρα σιγοντάρει (πλησιάζει). 
-Του Γενάρη το φεγγάρι, μοιάζει σαν μαργαριτάρι.
Μεγάλες οι νύχτες του:
-Να ’ταν οι μέρες του Μαγιού οι νύχτες του Γενάρη.
-Αν δεις ήλιο του Άι Βασιλιού, βγες να λιαστείς.
Σαράντα μέρες θα περάσουνε να τονε ξαναδείς.
-Χαρά στα Γέννα τα στεγνά, τα Φώτα χιονισμένα
 και τη Λαμπρή βροχούμενη, τ’ αμπέλια γεμισμένα.
Το κρύο είναι πιο τσουχτερό.
-Αρχιμηνιά καλή χρονιά, με σύγκρυα και παγωνιά.
-Αδελφέ Μιχάλη, τώρα το Γενάρη
οι δύο ένας γίνονται κι ο μοναχός κουβάρι!
Στα μισά του μήνα το κρύο «σπάει»:
-Ως του Άι Γιαννιού τρυγόνα, είν’ η φούρια του χειμώνα.
-Στις δεκαεφτά του Γεναριού, είναι κυρά του Αγι’ Αντωνιού.
Τότε, κυρά μαντόνα, είν’ η φούρια του χειμώνα.
Το κρύο μειώνεται:
-Απ’ τ’ Αγι’ Αντωνιού και πέρα,
δωσ’ του φουστανιού σου αέρα.
 Για τους γεωργούς όμως:
-Γενάρης χωρίς χιόνι, κακό μαντάτο.
Γιατί μόνο αν:
-Χιόνι πέφτει το Γενάρη, χαρές θα ’ν’ τον Αλωνάρη.
-Χιόνισ’ έβρεξ’ ο Γενάρης, όλοι οι μύλοι μας θ’ αλέθουν.
Και η απογοήτευση τους μεγάλη για την αναβροχιά:
-Αν δεν ποτίσεις το Γενάρη, άλλο Γενάρη να καρτεράς.
Αντίθετα με τους βοσκούς που πιστεύουν ότι:   
-Το Γενάρη κι αν δε βρέξει, δεν ξινίζουν τα τυριά!
Από την άλλη όμως η βροχή συμβάλλει με την υγρασία της να βαρύνουν τα τυριά!
-Ο Γενάρης αν δε βρέξει, δεν ζυγίζουν τα τυριά!
Και επειδή:
-Ο Γενάρης δε γεννά μήτε αβγά, μήτε πουλιά, μόνο κρύα και νερά,
γι’ αυτό και:    
-Ο Γενάρης κι αν γεννάται, του καλοκαιριού θυμάται, θυμάται το καλοκαίρι, τα προϊόντα του δηλαδή, που έχουν αποθηκευτεί για το χειμώνα που θα τα χρειαστούν.
-Ο Γενάρης κι αν γεννά, του καλοκαιριού μηνά, αυτό για τις ηλιόλουστες μέρες παρά το τσουχτερό κρύο.
Τώρα είναι καιρός για τα κλαδέματα, πριν ανέβουν οι χυμοί στο δέντρο: 
-Κόψε ξύλο το Γενάρη και μη καρτερείς φεγγάρι.
-Κόψε, κλάδεψε Γενάρη, να γεμίσει το κελάρι.
-Το Γενάρη κλάδευε, και το Φλεβάρη απόσκαφτε.
Δεν οργώνεις ούτε σπέρνεις σε παγωμένο από το κρύο  χώμα:
-Του Γενάρη το ζευγάρι (το όργωμα) διάβολος θε να το πάρει.
 -Όποιος το Γενάρη σπέρνει, την ανεμοζάλη παίρνει.
Κι ούτε πρέπει να μας ξεγελούν οι καλοκαιριές του:
-Του Γεναριού η καλοκαιριά όλα τα δέντρα τα γελά.
Η εξαίρεση μόνο για την αμυγδαλιά:
-Η καλή αμυγδαλιά ανθεί μες το Γενάρη,
και κρατάει τα μύγδαλα όλο τον Αλωνάρη.
Και οι γαστρονομικές παροιμίες για τον Ιανουάριο:
-Γενάρη πίνουν το κρασί, το θεριστή το ξίδι.
-Ο λαγός και το περδίκι κι ο καλός ο νοικοκύρης το Γενάρη χαίρονται.
-Όρνιθα το Γενάρη, κέφαλος τον Αλωνάρη.
-Κότα, χήνα το Γενάρη και παπί τον Αλωνάρη.
-Κότα, πίτα το Γενάρη, κόκορας τον Αλωνάρη.
Αλλά και… επιθυμίες μέσα από την έμμετρη λαϊκή μας παροιμία:
-Να ’μουν το Μάη γάιδαρος, σκύλος τον Αλωνάρη,
όλο το χρόνο κόκορας και γάτος το Γενάρη!