Κυριακή 31 Μαρτίου 2024

"Ως τ' Απριλιού τις δεκαοχτώ να 'χεις το μάτι σου ανοιχτό"

                                   


  Πρόκειται  για μια από τις παροιμίες με τις οποίες ο λαός στόλιζε  τον Απρίλη. Έναν μήνα ιδιαίτερα αγαπητό. Τότε!!!
 
Εμείς όμως πιστοί στη συνήθεια ας  θυμηθούμε  τον Απρίλη με  τις ωραίες του παροιμίες, τα γνωμικά που είναι άρρηκτα συνδεδεμένες  με τις γεωργικές εργασίες και συνήθειες  των ανθρώπων της υπαίθρου.

  Όπως  συνηθίζουμε  κάθε πρωτομηνιά, ας  ανατρέξουμε  στο "καλαντάρι" του μήνα και  στο βιβλίο της κ. Λίνας Μπόγρη -Πετρίτη  "Τα λέμε  και στην Αίγινα" όπου οι παροιμίες έχουν  τον πρώτο λόγο. Παροιμίες  που έχουν αναφορά  στην αγροτική ζωή των παλαιών Ελλήνων. Ο καιρός  και  τα νάζια  του αυτό το μήνα καθόριζαν εν πολλοίς  τη σοδειά και την πορεία των εργασιών.

Τον λένε  και "ξανθό" τούτο  το μήνα γιατί έστησε χορό - λέει ο ποιητής -με τον...  έρωτα. Αυτά  τα λέει ο ποιητής αλλά και να μην  το έλεγε δεν θα μπορούσε φέτος  να είναι διαφορετικά μετά από  έναν τόσο ζοφερό Μάρτιο.  

Απρίλιος, δεύτερος μήνας της Άνοιξης και τέταρτος μήνας του χρόνου, σύμφωνα με το Ιουλιανό αλλά και το Γρηγοριανό ημερολόγιο. Έχει τριάντα ημέρες. Το όνομά του από το λατινικό Aprillis και το ρήμα             aperio= ανοίγω, επειδή είναι ο μήνας που ανοίγουν τα μπουμπούκια.
Την πρώτη ημέρα του μήνα, κυριαρχεί το πρωταπριλιάτικο ψέμα!
 
Ένα έθιμο που συνεχίζεται στις μέρες μας και που, σύμφωνα με το θρύλο, ξεκίνησε από τη Γαλλία κατά τον 16ο αιώνα, όπου γιορταζόταν η 1η Απριλίου σαν αρχή του χρόνου. Ο πάπας Γρηγόριος όμως έδωσε διαταγή να μετατεθεί η πρωτοχρονιά από την 1η Απριλίου στην 1η Ιανουαρίου, κάτι που υλοποίησε ο βασιλιάς Κάρολος ο Θ΄. Οι άνθρωποι μπερδεύτηκαν με τις αλλαγές και πολλοί ήταν εκείνοι που δεν μπορούσαν ν’ αλλάξουν συνήθειες χρόνων. Η κοινωνία χωρίστηκε σ’ εκείνους που δέχτηκαν την αλλαγή και στους άλλους που δεν δέχονταν τη νέα κατάσταση. Μαθημένοι οι δεύτεροι να ανταλλάσσουν ευχές και δώρα την 1η του έτους που είχαν συνηθίσει τον μήνα Απρίλιο, δέχονταν και ψεύτικα δώρα και ευχές από τους άλλους. Έτσι υπερίσχυσε ο λόγος της πράξης και τα λόγια ήταν ψεύτικα, μέχρις ότου φτάσαμε στις πρωταπριλιάτικες φάρσες, που όλοι προσπαθούν με τα ψέματά τους να ξεγελάσουν όσο το δυνατόν περισσότερους.
-Απρίλης, λεν οριστικά πως μπαίνει καλοκαίρι,
αλλά μπορεί πρωταπριλιά να ’ναι κι αυτό. Ποιος ξέρει;
Περιμένουν πολλά από τον Απρίλη οι γεωργοί και με αγωνία «ψάχνουν για σημάδια» από τον χειμώνα ακόμα.
-Αν δεις Φλεβάρη γελαστό, καρτέρα Απρίλη σκοτεινό.
Συνήθως αυτό το μήνα πέφτει το Πάσχα. Η Ανάσταση του Θεανθρώπου, αλλάζει τη διάθεση του γεωργού και αυξάνει την πίστη του για την καλή σοδειά μαζί με την ανάσταση της φύσης.
-Τώρα Απρίλης κι Άνοιξη, τώρα Χριστός Ανέστη…(από δημοτικό τραγούδι).
-Ο Απρίλης δείχνει τον ανθό κι ο Μάης τον καθαρίζει.
-Ο Απρίλης ρίχνει τη δροσιά, κι ο Μάης τα λουλούδια.
-Απριλομάη τα πουλιά φτιάχνουνε τη φωλιά τους.
-Απρίλης με τα λούλουδα και Μάης με τα ρόδα.
-Του Απρίλη οι μαργιολιές βάζουν μπελά και στις γριές
  και του Μάη τα καπρίτσια μαργιολέουν τα κορίτσια.
-Απρίλη μέρες ζύμωνε κι αν έχεις στράτες πήγαινε.
-Απριλιάτικο μεθύσι, όπου κάτσει θα γιομίσει.
Ευλογία Θεού λένε τις βροχές τ’ Απρίλη οι γεωργοί και υποστηρίζουν πως είναι ό,τι καλύτερο για τα σπαρτά, τα αμπέλια, τις ελιές.
Αρκετές και οι μετεωρολογικές παροιμίες, όπου αναφέρεται η ευεργετική απριλιάτικη βροχή.
-Του Απρίλη η βροχή κάθε στάλα και φλουρί.
-Ο Μάης για τον τρυγητή κι ο Απρίλης για το θέρο.
-Κάθε σταγόνα τ’ Απριλιού, ένα βαρέλι λάδι.
-Οι μέρες τ’ Απριλιού λεν τα μαντάτα του λαδιού.
-Αν κάνει ο Απρίλης δυο νερά κι ο Μάης άλλο ένα,
τότε τ’ αμπελοχώραφα χαίρονται τα καημένα.
-Καιρός φέρνει τα λάχανα, καιρός τα παραπούλια,
 κι αν δείξει ο Απρίλης  δυο χαρές, γιομίζουν τα σακούλια.
-Απρίλης βρεμένος, άρχοντας κορδωμένος.
-Αν δεις Απρίλη άβρεχο και Μάη ποτισμένο,
 θα δεις το δόλιο γεωργό αρκούδι πεινασμένο.
-Αν βρέξει ο Απρίλης τρεις και τέσσερις , κι ο Μάης μία δύο,
αξίζει, βασιλέα μου, για όλο σου το βίο.
-Κάλλιο Γενάρης άχιονος, παρά Απρίλης άβρεχος.
-Βροχή τ’ Απρίλη θέλει ο γεωργός κι ο κεραμιδάς την ξέρα.
-Τα νερά τ’ Απρίλη, του φτωχού τα πλούτη.
-Η βροχή τ’ Απρίλη μόνο τους ψαράδες  βλάφτει.
Επειδή ο καιρός δεν έχει ακόμα "στρώσει", ο λαός πιστεύει ότι σταθεροποιείται στις 18 Απριλίου και συμβουλεύει μέσα από τις παροιμίες:
-Το Μάρτη ξύλα φύλαγε μη κάψεις τα παλούκια, και τ' Απριλιού τις δεκαοχτώ μη κάψεις τα καρούλια (του αργαλειού).
-Ως τ' Απριλιού τις δεκαοχτώ να 'χεις το μάτι σου ανοιχτό.
Περάσανε οι δεκαοχτώ, άραξε πάνω σ' ένα αβγό.
-Και στ' Απριλιού τις δεκαοχτώ, ξεράθει η πέρδικα στ' αβγό, (από το κρύο).
-Στον τόπο τον αμαρτωλό Απριλομάη χιονίζει.
-Αν τρελαθεί ο Απρίλης μας και θέλει να χιονίσει,
 κακό έκανε στο γεωργό που θέλει ν' αλωνίσει.
Τούτο το μήνα τα αποθέματα λιγοστεύουν και, περιμένοντας τις καινούριες σοδειές, οι γεωργοί τινάζουν ακόμα και τα κοφίνια μήπως  κι έχει μείνει ακόμα κάτι μέσα από ... προμήθειες.
-Απρίλης, γρίλης (γκρινιάρης), τιναχτοκοφινίδης.
Πολλοί είναι εκείνοι που τον λένε Αγιοργίτη, επειδή πέφτει τούτο το μήνα η γιορτή του Αγίου Γεωργίου, του ήρωα τροπαιοφόρου και δρακοκτόνου, που σκοτώνει το «θηρίο», σώζει την κόρη και έτσι ξανατρέχει  και πάλι ελεύθερο το νερό, όπως αναφέρεται στο θρύλο. Την ημέρα της γιορτής του, μαζεύουν από τους αγρούς το μυρωδάτο χαμομήλι, για να έχουν ισχύ οι θεραπευτικές του ιδιότητες, με την  ευλογία του αγίου.
-Απ’ τ’ Άι Γιωργιού τσιμάριζε κι αμόλα (απόπλευσε), αφού και ο καιρός στρώνει.
Και επειδή ο λαός μας πιστεύει πως «κάθε πράγμα στον καιρό του», έχει και για τον Απρίλη κάτι να πει:
-Μη πας Απρίλη για γαμπρός, το Θεριστή κουμπάρος,
μήτε Γενάρη σώγαμπρος, για θα σε πάρει ο χάρος. 
Αλλά και για τις αγροτικές εργασίες που δεν πρέπει να αργούν :
-Αλί στα Μαρτοκλάδευτα και τ’Απριλοσκαμένα. (Είναι πολύ αργά να κλαδεύεις τον Μάρτιο, το ίδιο αργά και για τον Απρίλιο το όργωμα).
Μέσα σε όλ’ αυτά και ο φόβος του ή της ερωτευμένης από δίστιχο του Κλήδονα:
 -Μην είναι η αγάπη μας σαν τ’ Απριλιού  το χιόνι,
 όπου το ρίχνει αποβραδίς και το πρωί το λιώνει.
Αλλά και οι ευσεβείς πόθοι των… αρσενικών:
-Να ’μουν το Μάη γάιδαρος και τον Απρίλη κριάρι,
 όλο το χρόνο κόκορας και γάτος το Γενάρη.                                                 
Και το πολύ δικό μας από το έθιμο του Λειδινού, στο… αισιόδοξο μοιρολόι:
-[…] Πάλι θα ’ρθεις, Λειδινέ μου, με του Μάρτη τις δροσιές,
 με τ’ Απρίλη τα λουλούδια τσαι του Μάη τις δουλειές.

Δεύτερη Κυριακή των Νηστειών. Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά.

                                              


Βασιλείου Σκιάδα, θεολόγου
Η ορθόδοξος Εκκλησία έχει αφιερώσει την Β’ Κυριακή των νηστειών στον άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, τον οποίο είδε ως συνεχιστή της πατερικής παραδόσεως και του θριάμβου της Ορθοδοξίας. Είναι πάρα πολύ βασικό για τον σύγχρονο άνθρωπο, που ταλανίζεται από την ποικιλώνυμη κρίση, ότι μπορεί να γνωρίσει τον Θεό όχι διανοητικά η συναισθηματικά μέσα από προτεσταντικά η δυτικά σχήματα, αλλά, μέσα από την αγιοπνευματική εμπειρία, καθώς την έζησαν και τη δίδαξαν οι μεγάλοι Πατέρες της Εκκλησίας και μάλιστα ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς.
Στοιχεία από τη ζωή του
Το αδαμάντινο αυτό στήριγμα της Ορθοδοξίας, ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, αναδείχθηκε ο μεγαλύτερος βυζαντινός Θεολόγος του ΙΔ’ αιώνα και ένας από τους σπουδαιότερους όλων των αιώνων. Συνδύαζε, κατά τον καθηγητή Γ. Μαντζαρίδη, κατά τον καλύτερο τρόπο το θεόπνευστο διδάσκαλο των δογμάτων με τον έμπειρο απολογητή της μυστικής και νηπτικής Θεολογίας της εποχής του.
Σύμφωνα με όσα αυθεντικά μας διέσωσε ο βιογράφος του, Άγιος Φιλόθεος Κόκκινος, τον ΙΔ’ αιώνα λάμπρυνε την Κωνσταντινούπολη η ονομαστή και πολύτεκνη οικογένεια του Κωνσταντίνου Παλαμά και της συζύγου του Καλής, πρώτο παιδί των οποίων υπήρξε ο Γρηγόριος.
Απ’ αυτούς τους θαυμαστούς γονείς ο Γρηγόριος πήρε την καλύτερη ανατροφή  και
παιδεία για ν’ αναδειχθεί «ταμείον ακένωτο της κατά Θεόν και θύραθεν σοφίας». Παρακάμπτοντας ο ίδιος επιφανείς κοσμικές θέσεις φρόντισε να στραφεί στους ασκητές και διδασκάλους της αρετής του Άθω, τους οποίους θέλησε να μιμηθεί στην κατά Θεόν άσκηση και χριστιανική τελειότητα.
Στη μεγάλη αυτή προσωπικότητα συνδυάστηκαν κατά τον καλύτερο τρόπο σπάνια φυσική καταβολή, άριστο οικογενειακό περιβάλλον, υψηλή παιδεία, θεολογική κατάρτιση, ασκητική αγωγή και ολοκληρωτική θέληση.
Γι’ αυτό αναδείχθηκε ισοστάσιος των μεγάλων Πατέρων, στύλος της Εκκλησίας και αδαμάντινο στήριγμα της Ορθοδοξίας.
Η Θεία Πρόνοια έστειλε τον Άγιο Γρηγόριο σ’ εκείνη την κρίσιμη για την Εκκλησία περίοδο της ησυχαστικής αναγέννησης, για ν’ αναλάβει την υπεράσπιση των κατασυκοφαντημένων ησυχαστών μοναχών του Αγίου Όρους.
Γνώστης της πατερικής εμπειρικής παραδόσεως συνέβαλε τα μέγιστα στη δικαίωση  των Ησυχαστών από τις τρεις μεγάλες τοπικές Συνόδους, που έγιναν στην Κωνσταντινούπολη τον ΙΔ΄ αιώνα και την καταδίκη του αιρετικού Βαρλαάμ Καλαβρού.

Σάββατο 30 Μαρτίου 2024

Ένα κουτί σοκολατίνες από του "Φωκίων"

 


Μια πολύ μακρινή Κυριακή του ’70, είχαμε γάμο στην Αίγινα. Θυμάμαι ήταν μια  μουντή συννεφιασμένη Κυριακή του χειμώνα. Επιβιβαστήκαμε στο «Αιγινάκι» που έφευγε από τον Πειραιά στις 11.00 π. μ.

Μόλις φθάσαμε μάνα, θείες, γιαγιά και ξαδέλφια κατευθυνθήκαμε στο ζαχαροπλαστείο του «Φωκίων» ο οποίος  είχε αποκτήσει μεγάλη φήμη για τα φρέσκα και πολύ νόστιμα γλυκά του. Όλοι έκριναν σωστό ότι εκτός από  τα δώρα του γάμου, που κουβαλούσαμε με πολύ προσοχή κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, θα έπρεπε να αγοράσουμε και κάποια  γλυκά για να πάμε στο σπίτι του γαμπρού, όπου θα γινόταν και το τραπέζι του γάμου.

Το μαγαζί του «Φωκίων» ήταν γωνιακό στην οδό Πηλέως και Αίαντος. Καινούργιο, με ένα μεγάλο ψυγείο και αρκετά τραπεζάκια με καρέκλες. Πίσω από το ψυγείο και τον πάγκο, το εργαστήριο του. Το βασίλειο της σοκολατίνας κι άλλων περίφημων για την εποχή, γλυκών.

Εκεί πίσω από αυτό το ψυγείο είδα ξανά  τον Φωκίωνα, το καρδιακό φίλο  του πατέρα μου, που  κάτω από το παχύ του μουστάκι χαμογελούσε στους πελάτες και έκανε τα χωρατά  του.

Τον θυμήθηκα!

Τον είχα ξαναδεί στο εργαστήριο  του «Ζενίθ» του θρυλικού ζαχαροπλαστείου της Αίγινας, που βρισκόταν στην κάτω γωνία από το σημερινό «Λυχνάρι» στην οδό Ηρειώτη και Αιακού. Τον είχα δει με τι μαεστρία έφτιαχνε την κρέμα και έσπαγε με φοβερή ταχύτητα τα αυγά μέσα στα τεράστια λεβέτια. Πήγαινα συχνά εκεί με τον πατέρα μου και οι δυο τους μιλούσαν για ώρα, πριν μπούμε στο καράβι της επιστροφής για Πειραιά. Μόνιμο θέμα συζήτησης τι άλλο; Ο Ολυμπιακός!

Στα παιδικά μου μάτια αυτοί οι χώροι ήταν μυθικοί. Γοητευτικοί και γεμάτοι μυστήριο. Αλλά και πολύ γλύκα! Γιατί τα κεράσματα έδιναν και έπαιρναν.

Πέρασαν τα χρόνια και ο «Φωκίων» έκλεισε  το ζαχαροπλαστείο του. Δεν τον έβλεπα συχνά. Ούτε μάθαινα από τον πατέρα μου νέα του.

Μέχρι που ήρθε ο Αύγουστος  του 1997 και δρασκέλισα την πύλη των Κατασκηνώσεων της Μητροπόλεως στον Τούρλο.

Η έκπληξη μου ήταν μεγάλη όταν μέσα από το παράθυρο της κουζίνας με χαιρετούσε και με τα δυο του χέρια ο Φωκίων.

Η χαρά μου μεγάλη! Σίγουρα σκέφτηκα  θα μας έφτιαχνε και κανένα καλό γλυκό.

Το παχύ μουστάκι του  πρωταγωνιστούσε  στα χαμόγελα και στις γκριμάτσες του. Ήταν ο Φωκίων που ήξερα, λίγο πιο παχύς, πιο μεγάλος, γκριζαρισμένος, αλλά  το ίδιο χαμογελαστός και καταδεκτικός.


Θυμάμαι είχε βάλει όλη την τέχνη του, εκείνο το κατασκηνωτικό δεκαήμερο, να μας ευχαριστήσει και να μας χορτάσει μια που βρισκόμασταν στην περίοδο της αυγουστιάτικης νηστείας. Και τα κατάφερε!

Δεν θα ξεχάσω ποτέ τα περίτεχνα πρόσφορα που ζύμωσε και έψησε και τον μοναδικό του άρτο. Από κοντά και ο γιός  του ο Γιάννης.

Ο Φωκίων έγραψε τη δική του ιστορία στον αστερισμό της τοπικής ζαχαροπλαστικής στην Αίγινα. Πολύ πριν κατακλύσουν τις βιτρίνες των γλυκοπωλείων οι ξενόφερτες γεύσεις και η κρέμα γάλακτος, εκείνος πρόσφερε μέσα από την τέχνη του μοναδικές απολαύσεις με τα απλά αλλά άφθαστα γλυκά του. Υπήρξε δάσκαλος για πολλούς νεότερους και η παρουσία  του στα ζαχαροπλαστεία και τις κουζίνες της Αίγινας σφράγισαν μια ολόκληρη εποχή στο νησί, αυτήν της μετάβασης από την παλαιά κοινωνία στην σύγχρονη τουριστική εικόνα  του νησιού.

Είναι λυπηρό και μελαγχολικό που όλοι αυτοί οι παλαιοί μαστόροι  και επαγγελματίες της Αίγινας φεύγουν ο ένας μετά τον άλλο, σιγά – σιγά αφήνοντας πίσω τους την αύρα, και τις μνήμες από τις γεύσεις και τις ευωδιές της παλιάς ζωής της Αίγινας. Όλοι εκείνοι που δούλεψαν σκληρά για την ανάπτυξη και την πρόοδο  του νησιού.

Μένουμε εμείς να  τους θυμόμαστε! Να τους μνημονεύουμε και να αναπολούμε  τις στιγμές, τις μέρες, τα καλοκαίρια, τις γιορτές, τα βράδια και τα απογεύματα που γλύκαναν με  τα ποιήματα των χεριών τους, τη ζωή μας. Τα παιδικά και νεανικά μας χρόνια. Εκείνα τα ανέμελα, τα τρυφερά, τα δροσερά, τα γεμάτα ζωή!

Και ο Φωκίων δικαιωματικά ανήκει στο πάνθεο όλων εκείνων που ομόρφυναν τη ζωή μας. Αυτό κρατάμε από εκείνον! Αυτό θα  θυμόμαστε! Η μνήμη του θα είναι γλυκιά και για αυτό θα παραμείνει αιώνια.

Σήμερα ο Φωκίων ταξίδεψε για να βρει  όλους εκείνους που τον αγάπησαν και τους πρόσφερε γλυκές αποδράσεις.

Η ψυχή του γαλήνια και αναπαυμένη θα συναντήσει  τους φίλους, όμως ο ίσκιος και το μεγαλείο της θα είναι πάντα εδώ για να θυμίζει τα ωραία κυριακάτικα απογεύματα, όπως εκείνο, τότε το μακρινό ’70, εκείνη την Κυριακή που τον είδα πίσω από το ψυγείο να γεμίζει με σοκολατίνες το κουτί. Γιατί εκείνη την Κυριακή είχαμε γάμο στην Αίγινα.

Καλό ταξίδι μάστορα της γεύσης.

Φωτογραφίες από τη σελίδα  στο Face book  του γιου του, Γιάννη Πανταζή.

Επέστρεψε η "Αντιγόνη" στη Σουβάλα.


 Επέστρεψε στη γραμμή Πειραιάς - Σουβάλα Αίγινας η "Αντιγόνη".
Το πλοίο ξεκίνησε λίγο πριν το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας και συνεχίζει καθημερινά. Σύμφωνα με το πρόγραμμα  δρομολογίων  της Saronic Ferries  εκτελεί ένα καθημερινό δρομολόγιο από Πειραιά προς Σουβάλα ενώ Παρασκευή - Σάββατο και Κυριακή τα δρομολόγια είναι περισσότερα.
Ήδη στη σχετική σελίδα  της κοινοπραξίας έχουν αναρτηθεί τα δρομολόγια  της Μεγάλης Εβδομάδας.

Ευχόμαστε καλά και ήρεμα ταξίδια.

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024

Ο Άγιος Σπυρίδωνας στην Πέρδικα.

Με πολύ ικανοποίηση αντικρύσαμε την αισθητική αναβάθμιση της μικρής εκκλησίας  του Αγίου Σπυρίδωνα στην Πέρδικα.
Η παλιά  τζαμαρία έχει αφαιρεθεί  και την έχει αντικαταστήσει ένα ξύλινο στέγαστρο με κεραμοσκεπή. Οι φωτογραφίες έχουν ληφθεί πριν από ένα μήνα όταν ακόμα γίνονταν οι σχετικές εργασίες.
Είναι πραγματικά πολύ πιο όμορφη η σημερινή εικόνα  του ναού και οφείλονται συγχαρητήρια σε όλους όσους συνέβαλαν στη βελτίωση της εικόνας  του ναού.

 

Τετάρτη 27 Μαρτίου 2024

Ο "Απόλλων" εκτός δρομολογίων μαζί με το "Φοίβο".




 Η  ώρα  της ξεκούρασης έφθασε  και  για τον "Απόλλωνα", μετά από έναν δύσκολο και απαιτητικό χειμώνα. Το πλοίο, όπως όλοι γνωρίζουμε, είναι κάθε χειμώνα δραστήριο καλύπτοντας τις ανάγκες της γραμμής ακόμα και τις πιο δύσκολες ημέρες με πολλά μποφόρ.
Μετά  και τα τελευταία  τριήμερα  το πλοίο βγήκε εκτός δρομολογίων και θα επανέλθει  στις αρχές Μαΐου, τη Μεγάλη Εβδομάδα.
Αυτή την περίοδο εκτελούν την ακινησία  τους τα πλοία  "ΑΠΟΛΛΩΝ" και  "ΦΟΙΒΟΣ" για  την πραγματοποίηση εργασιών συντήρησης και επισκευής.

Νυχτερινό. Μια όμορφη φωτισμένη γωνιά στην παραλία.


Όμορφα νεοκλασικά κτίσματα στην παραλία  της Αίγινας που ακόμα και τη νύχτα ακτινοβολούν και προσθέτουν στο Αιγινήτικο θαλασσινό τοπίο.
Ψηφίδες  του παραλιακού μετώπου που ευτυχώς ένα μέρος  τους διατηρείται με πολύ κόπο και προσπάθεια, ενώ σε άλλα σημεία έχουν συμβεί πολλές αντιαισθητικές παρεμβάσεις.
Η εικόνα αυτών των κτιρίων απέχει αρκετά  από την πρωταρχική, αν  υπολογίσει κάποιος και τα δέντρα που υπήρχαν στην παραλία αλλά και την χρήση των κτιρίων για την οποία κτίστηκαν.

Τουλάχιστον  ας διασώσουμε ότι έχει απομείνει κι ας αποκαθηλώσουμε πολλά πρόσθετα στοιχεία  που επιβαρύνουν ένα κτίριο και αλλοιώνουν την αρχιτεκτονική του φυσιογνωμία.

Η εικόνα αυτή καθιστά  τη νησιώτικη παραλία και το λιμάνι της Αίγινας ως μια από τις ομορφότερες. Ας το προσέξουμε έτσι όπως το δικαιούται  και του ταιριάζει.

 

Τρίτη 26 Μαρτίου 2024

Σε λειτουργία και πάλι η ιστοσελίδα του Λαογραφικού Μουσείου Αίγινας.



 Ο  Σύλλογος Φίλων του     Ιστορικού και Λαογραφικού Μουσείου Αίγινας ανακοινώνει πως επαναλειτουργεί η ιστοσελίδα  του Λαογραφικού Μουσείου η οποία για ένα μεγάλο διάστημα ήταν ανενεργή.

Η ηλεκτρονική διεύθυνση είναι: www.Laografiko.gr  και  ο αναγνώστης μπορεί να πάρει πληροφορίες  για  τους χώρους και τις αίθουσες του Μουσείου καθώς και την ιστορία  του Συλλόγου. Σκοπός  του νέου Διοικητικού Συμβουλίου είναι η ιστοσελίδα να εμπλουτιστεί με το ανάλογο υλικό και οι επισκέπτες να έχουν πληρέστερη ενημέρωση για τη λειτουργία του Μουσείου αλλά να φιλοξενεί και ανακοινώσεις για τις δραστηριότητες που οργανώνει ο Σύλλογος.

 

Δευτέρα 25 Μαρτίου 2024

Η οικία και το πλοίο του Κ. Κανάρη στην Αίγινα.

                                

Η Καποδιστριακή εποχή συγκέντρωσε  στην Αίγινα  πολλούς επώνυμους της εποχής. Πως θα γινόταν αλλιώς, από τη στιγμή που ήταν η πρωτεύουσα  του ελεύθερου πλέον ελληνικού κράτους κι εδώ έμπαιναν οι βάσεις του. Κρατικές  υπηρεσίες, αξιωματούχοι, πολιτικοί, διπλωμάτες, αξιωματικοί  του στρατού, φιλέλληνες  και αντιπρόσωποι κρατών δίπλα  σε οπλαρχηγούς, ναυμάχους της επανάστασης. Περιστοιχισμένοι όλοι αυτοί από ορφανά  του πολέμου, ανήμπορους και πάμπτωχους κουρελήδες, από χήρες αγωνιστών και πρόσφυγες  από άλλα νησιά.

Ένα ανθρώπινο μωσαϊκό  που συνιστούσε τον πληθυσμό μια μικρής  νησιωτικής πολιτείας. Πολλά  τα σπίτια  που κτίστηκαν εκείνη την εποχή για να καλύψουν  τις στεγαστικές ανάγκες όλου αυτού του κόσμου. Ανάμεσα  στα κτίσματα και μεγάλες όμορφες, αρχοντικές κατοικίες  για τους αξιωματούχους του κράτους, τους πρόκριτους και τους  άρχοντες.

Ανάμεσα  σε αυτά  τα σπίτια και η οικία  του Κωνσταντίνου Κανάρη.

     Ένα σπάνιο  σχέδιο με μελάνι  είδε  το φως της δημοσιότητας  παλαιότερα  στο διαδίκτυο (AeginaLight.gr). Πρόκειται  για ένα σχέδιο με μελάνι και μολύβι σε χαρτί, 212 x 312 mm που περιλαμβανόταν  ανάμεσα στα 517 σπάνια βιβλία, έγγραφα, χειρόγραφα, φωτογραφίες και χαρακτικά, σε δημοπρασία  του οίκου Βέργου . Τίτλος στα αγγλικά κάτω στο μέσο: «Canaris’s / Fireship», τόπος και χρονολογία κάτω δεξιά: «AEGINA 12 JULY 1826».

Στην πρώτη αυτή εικόνα απεικονίζονται και οι δύο πύργοι στην είσοδο του λιμανιού.


   Απεικονίζει το πυρπολικό του Κανάρη στην Αίγινα (12 Ιουλίου 1826), λίγο πριν αναχωρήσει για την εκστρατεία της Σάμου, όπου ο ήρωας έχασε τρεις συντρόφους του κινδυνεύοντας σοβαρά και ο ίδιος. Το πυρπολικό του βυθίστηκε πριν εκραγεί .

    Συναρπάζει  η εικόνα  της μετά - επαναστατικής Αίγινας. Άλλωστε μην ξεχνάμε πως  ο Κωνσταντίνος Κανάρης είχε  μεγάλους δεσμούς με την Αίγινα. Απόδειξη  το σπίτι  του κοντά  στο λιμάνι  που υπάρχει μέχρι σήμερα.  Η  οικία του Κων. Κανάρη (ιδιοκτησίας σήμερα Α. Λυκούρη) στην ομώνυμη οδό στην πόλη της Αίγινας, είναι ένα ενδιαφέρον κεραμοσκέπαστο νεοκλασικό κτίριο με λιτές όψεις και αξιόλογα επί μέρους μορφολογικά στοιχεία, όπως είναι οι παραστάδες στις γωνίες του κτηρίου, τα πλαίσια στα παράθυρα, το ξύλινο δαντελωτό κόσμημα κάτω από το γείσο της στέγης, η τζαμαρία στην οποία οδηγεί η πέτρινη σκάλα ανόδου στον όροφο. Το κτίριο αναδεικνύεται από τον κήπο που το περιβάλλει.


Σήμερα το σπίτι που ο επισκέπτης το συναντά λίγο μετά  το Ταχυδρομείο στην πλατεία Εθνεγερσίας  χρήζει συντήρησης. Είναι εμφανή τα σημάδια  του χρόνου στους τοίχους και στα κουφώματα.

Το σπίτι του Κ. Κανάρη είναι ένα από τα πολλά και σπουδαία ιστορικά σπίτια  της πόλης της Αίγινας που μαρτυρούν την σπουδαιότητα και το ρόλο της Αίγινας στα μετά - επαναστατικά χρόνια.





Γιόρτασε η Κυψέλη τον Ευαγγελισμό και την Εθνική εορτή της 25ης Μαρτίου.

Με την πρέπουσα λαμπρότητα και κατάνυξη γιόρτασε η Κοινότητα της Κυψέλης τη διπλή εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου και της Εθνική Εορτής της 25ης Μαρτίου. Ιδιαίτερη ημέρα  για την Κυψέλη λόγω της εορτής του ενοριακού ναού που συγκεντρώνει πλήθη πιστών και επισκεπτών από όλη την Αίγινα.
Την παραμονή της εορτής, Κυριακή το απόγευμα τελέσθηκε ο πανηγυρικός εσπερινός στον οποίο μίλησε διδακτικά ο αρχιερατικός επόπτης αρχιμανδρίτης Αμφιλόχιος Γελαδάκης πλαισιωμένος από πολλούς ιερείς  της Αίγινας. Παρόντες ο Δήμαρχος Αίγινας κ. Ι. Ζορμπάς, ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Φ. Τζίτζης, οι αντιδήμαρχοι κ. Δ. Καραγιάννης και Στ. Θεριανός καθώς και οι Δημοτικοί Σύμβουλοι κ. Β. Ζαμπέλης και Γ. Καβάσιλας.
Με άστατο καιρό και πολύ αέρα, ανήμερα της εορτής τελέστηκε η πανηγυρική Θεία Λειτουργία στην οποία προεξήρχε ο συνοδικός  γραμματέας αρχιμανδρίτης Σάββας Ζέρβας ο οποίος κήρυξε το Θείο Λόγο. Ακολούθησε η Δοξολογία, η επιμνημόσυνη δέηση στο Ηρώον των πεσόντων αγωνιστών, η κατάθεση των στεφάνων από σχολεία και Συλλόγους και η μικρή παρέλαση των σχολείων στον κεντρικό δρόμο της Κυψέλης. Το Δήμο εκπροσώπησε ο αντιδήμαρχος κ. Ν. Μαρίνος. Από την αντιπολίτευση ο Δημοτικός Σύμβουλος κ. Φ. Πούντος.
Οι εποχιακές ιώσεις στέρησαν την παρέλαση από πολλούς μαθητές και μαθήτριες, ωστόσο η παρουσία των σχολείων ήταν υποδειγματική με πολλούς μαθητές κάθε χρόνο να συμμετέχουν με σωματεία και συλλόγους.

Ο εφημέριος  της ενορίας π. Νεκτάριος Κουκούλης ως άριστος οικοδεσπότης μαζί με τα μέλη του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου, δεξιώθηκε τους επισήμους αλλά και τους επισκέπτες της ενορίας στο Γραφείο της ενορίας.








 

Κυριακή 24 Μαρτίου 2024

Οι Αιγινήτες στον αγώνας του ΄21.

 Τη συμμετοχή της Αίγινας στον απελευθερωτικό αγώνα  του 1821 καταγράφουν πολλοί ιστορικοί με πρώτη  την Αιγινήτισσα ιστορικό και συγγραφέα Γωγώ Κουλικούρδη η οποία  εξερεύνησε  τις πηγές και τα έγγραφα  στα  Ιστορικά Αρχεία  του Κράτους. Η έρευνα  της καταγράφεται στα βιβλία της "ΑΙΓΙΝΑ ΙΙ"  και  "ΑΙΓΙΝΑ ΙΙΙ".




     Από  τα πρώτα βήματα του, ο επισκέπτης της Αίγινας θα αντικρίσει  τα  σημάδια από τη συμμετοχή των Αιγινητών στα γεγονότα της Επανάστασης του 1821. Μια  σειρά από κτίρια, τα λεγόμενα Καποδιστριακά, όπως το Κυβερνείο, το Εϋνάρδειο, το Ορφανοτροφείο [Φυλακές], μαζί με τον Πύργο του Μαρκέλλου και τη Μεγάλη Εκκλησία [Μητρόπολη], πιστοποιούν το ρόλο που διεδραμάτισε η Αίγινα  πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την Επανάσταση. Ενώ αρχοντικά σπίτια , όπως του Κανάρη, του Σ. Τρικούπη, του Μαυροκορδάτου αποδεικνύουν περίτρανα  τη συμβολή  του νησιού  στην ανοικοδόμηση  και οργάνωση  του   ελεύθερου Ελληνικού κράτους.

    Την συμμετοχή  της Αίγινας  στο θέατρο των επιχειρήσεων εξασφάλισε η προνομιακή γεωγραφική θέση  της  στο κέντρο του  Σαρωνικού κόλπου. Μια  θέση  που την κρατούσε  σε απόσταση ασφαλείας από  τις αντικρινές ακτές όπου διεξάγονταν οι πολεμικές επιχειρήσεις , αλλά  και την καθιστούσε  βάση ανεφοδιασμού  και μεταφορών.
     Μετά από αιώνες αλλεπάλληλων  κατακτήσεων  ο 19ος αιώνας  βρίσκει την Αίγινα  να μετρά τις πληγές της από τις πειρατικές επιδρομές  και τους κατοίκους της να κατοικούν φοβισμένοι στο λόφο της Παλιάς Χώρας. Στις αρχές του 19ου αι. μ.Χ. οι κάτοικοι του νησιού   αρχίζουν δειλά – δειλά  να εγκαταλείπουν την  Παλαιά Χώρα και να  εγκαθίστανται γύρω από το λιμάνι.  Άρχισαν να κτίζονται τα πρώτα σπίτια  και  τα πρώτα μαγαζιά. Το 1806 τελειώνει η Μητρόπολη. 

Το 1820 η νέα πόλη είναι οργανωμένη. Γύρω στα 1824 αναφέρονται ότι υπάρχουν 120 σπίτια, ενώ η Τουρκική παρουσία είναι  ελάχιστη. Τα Αιγινήτικα πλοία που οργώνουν το Αιγαίο  αλλά και η μεγάλη επικοινωνία με τις  απέναντι ακτές της Αττικής και της Πελοποννήσου  βοηθούν στο να μεταδοθούν πολύ σύντομα οι ιδέες της Φιλικής Εταιρείας. Πολλοί Αιγινήτες μυούνται στα μυστικά της Εταιρείας με πρώτους  τον Αναστάσιο Μούρτζη, το  Μιχαήλ Οικονόμου Μούρτζη και τον  οπλαρχηγό Κυριάκο Μούρτζη. Σύμφωνα με την παράδοση στην παλιά εκκλησία των Ταξιαρχών στην Παχειά Ράχη ορκίζονται οι φιλικοί  και εκεί υψώνεται η σημαία της τοπικής επανάστασης. Ο  ηγούμενος της Παναγίας Χρυσολεόντισσας, Κύριλλος Λαμπαδάριος, βρίσκεται ανάμεσα στους Φιλικούς και ευλογεί τη σημαία της Επανάστασης στην πόλη. Στις  18 Απριλίου η Αίγινα αναφέρεται ανάμεσα στις επαναστατημένες περιοχές. Πολύ σύντομα,  στρατιωτικά σώματα από την Παχειά Ράχη και την Πέρδικα συμμετέχουν στις  μάχες  των πρώτων χρόνων. Πολιτικοί και στρατιωτικοί αρχηγοί της Αίγινας ήταν ο Σπύρος Μάρκελλος και ο Γεώργιος Λογιωτατίδης που πολέμησαν στα  Δερβενάκια. Οπλαρχηγοί επικεφαλής του στρατού  της Αίγινας ήταν ο Γεώργιος Τσελεπής [με το βαθμό του χιλίαρχου] και ο Κυριάκος Μούρτζης  [υποχιλίαρχος]. Και  οι δύο έπεσαν στη μάχη στον Ανάλατο [24 Απριλίου 1827].

    Από  το  πρώτο έτος  των πολεμικών επιχειρήσεων  85 Αιγινήτες συμμετέχουν στην πολιορκία της Ακροκορίνθου τον Απρίλιο και το Μάιο του 1821, μαζί με Αγκιστριώτες αγωνιστές στο πλευρό του Παπαφλέσσα. Στην  Α΄ πολιορκία  της Ακρόπολης των Αθηνών τον Απρίλιο του 1821 συμμετέχουν 50 Αιγινήτες. Αμείωτη είναι  και η  συμβολή  Αιγινητών στις επιχειρήσεις στα  Δερβένια τα έτη 1821- 22 και  1825 –27, καθώς και στις μάχες της Αγίας Μαρίνας και της Στυλίδας  πολεμώντας κάτω από τις διαταγές του Δ. Υψηλάντη.  Στα  Δερβενάκια εναντίον του Δράμαλη πασά πολεμούν 85 Αιγινήτες. Στα δύσκολα χρόνια που ακολουθούν,   1824 -  1825, αγωνιστές από την Αίγινα συμμετέχουν σε εχθροπραξίες στο Μαραθώνα, στην Αθήνα  και στην εκστρατεία στην  Ύδρα με δύναμη 57 ανδρών. Κατά  των Αιγυπτίων του Ιμπραήμ πασά πολεμούν 22 Αιγινήτες. Στα τελευταία χρόνια της Επανάστασης  συναντούμε Αιγινήτες να πολεμούν στη Β΄ πολιορκία της Ακρόπολης των  Αθηνών  τα έτη 1826 –27, στο Χαϊδάρι το 1826 με 59 άνδρες, στην Αττική, στη Καστέλα, στο Φάληρο.
    Σύμφωνα με την ιστορικό Γ. Κουλικούρδη   η αριθμητική συμμετοχή των Αιγινητών αγγίζει τους 361  πολεμιστές εκ των οποίων αρκετοί κατείχαν και  στρατιωτικούς βαθμούς. Ανάμεσα  τους υπήρξαν 23 Μπουλουξήδες, 4 Σημαιοφόροι, 5 Αξιωματικοί, 2 υπαξιωματικοί, 16 υπαξιωματικοί β΄ τάξης. Τέλος  από τους 361 αγωνιστές  η Αίγινα θρήνησε 17 νεκρούς , ενώ υπήρξαν και 13 τραυματίες.
    Στους  ναυτικούς αγώνες η Αίγινα  με  την έναρξη  της  Επανάστασης  πρόσφερε  τα πλοία της που σύμφωνα με τον ιστορικό Α. Λιγνό ανέρχονταν σε  εξήντα οκτώ.
   Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι κατά την διάρκεια  της Επανάστασης  η Αίγινα  συγκέντρωσε μεγάλο αριθμό άμαχου πληθυσμού και προσφύγων  από νησιά που είχαν καταστρέψει οι Τούρκοι. Παράλληλα   από την εγκατάσταση στο νησί της  Αντικυβερνητικής Επιτροπής άρχισαν  να έρχονται πλούσιες οικογένειες, στρατιωτικές και πνευματικές προσωπικότητες από όλη την Ελλάδα.  Την εποχή που η Αίγινα είναι πρωτεύουσα του Ελληνικού κράτους,  ο πληθυσμός της αγγίζει τις 100.000  κατοίκους, ανάμεσα   στους οποίους  και η δυναμική  κοινότητα των Ψαριανών.

    Ο  Ι. Καποδίστριας  θέτει   εδώ τις βάσεις  της οργάνωσης του Ελληνικού Κράτους. Ιδρύει Ορφανοτροφείο  για τα 600 ορφανά  του πολέμου,  Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Τεχνικές Σχολές, Σχολή Ευελπίδων, Ωδείο, Αλληλοδιδακτικό Σχολείο, η πρώτη Εθνική Βιβλιοθήκη, Εθνικό Τυπογραφείο, Ωρυκτολογικό Μουσείο. Με την μεταφορά  της  έδρας της Κυβέρνησης  στο Ναύπλιο, η Αίγινα  παραμένει για μεγάλο διάστημα  τόπος κατοικίας  πολλών πνευματικών  προσωπικοτήτων.  Ανάμεσα τους    ο Σ. Τρικούπης  και ο Γεώργιος Φίνλεϋ  που έγραψαν  ο καθένας την «Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης».
    Στις δεκαετίες που ακολουθούν  η Αίγινα μπαίνει σε τροχιά παρακμής, παρασύροντας  στη λήθη και τη λησμονιά  τα  μνημεία  και τα κτίρια μιας ένδοξης  περιόδου   που σήμερα αναμένουν καρτερικά  το ενδιαφέρον  και τη φροντίδα  μας  που θα τα αναδείξουν  σε  χώρους ιστορικού ενδιαφέροντος  για τους  κατοίκους και  τους  επισκέπτες της Αίγινας