Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2025

Δράση συγκέντρωσης ειδών από το Δήμο Αίγινας.


 Την καθιερωμένη εορταστική δράση αναπτύσσει και πάλι ο Δήμος Αίγινας για  τις ημέρες που ακολουθούν από Τετάρτη 10 έως την Τρίτη 16 Δεκεμβρίου.

Φορέας που συγκεντρώνει τα είδη που θα προσφερθούν είναι το Κοινωνικό Παντοπωλείο και το Κοινωνικό Φαρμακείο και σε ώρες 09.00 έως 15.00
Στο Κοινωνικό Παντοπωλείο Αίγινας.

Τρίτη 9 Δεκεμβρίου 2025

Οι μικρές Αννούλες της Παλαιάς Χώρας.

 

Κατά μια συγκυρία οι δυο ναοί που είναι αφιερωμένοι στην Αγία Άννα στην Παλαιά Χώρα, είναι δύο μικροί ναοί. Από τους μικρότερους της μεσαιωνικής καστροπολιτείας.  Οι μικρές Αννούλες λοιπόν της Π.Χώρας.
Γαντζωμένη στην κυριολεξία  στην πλαγιά  του λόφου της Παλαιάς Χώρας η Αγία Άννα  που εορτάζει σήμερα, αλλά  λίγοι τη θυμούνται. 
Ένα πολύ μικρό εκκλησάκι ιδιαίτερο λόγω του σημείου που έχει κτιστεί. Βρίσκεται στη δυτική πλευρά  του λόφου κάτω από την Επισκοπή και το κελί του Αγίου Διονυσίου. Μοιάζει με δωμάτιο, με μικρό σπίτι που έχει απομείνει στην Παλαιά Χώρα από τότε που κατοικείτο από τους Αιγινήτες. Λες και κάποιος το ξέχασε. Λες και ο χρόνος λησμόνησε να το γκρεμίσει. Και όμως είναι ένας μικρός ναός, από τους μικρότερους της Παλαιάς Χώρας, χωρίς διακοσμήσεις, επιγραφές, ψιμύθια και περίτεχνο αρχιτεκτονικό ρυθμό.

Το πλακόστρωτο ανηφορικό μονοπάτι οδηγεί ως εκεί. Σύμφωνα πάντα με τον μελετητή κ. Σοφοκλή Δημητρακόπουλο στο αρχικό κτίσμα προστέθηκε ένας χαμηλότερος νάρθηκας. Η ανατολική πλευρά είναι κτισμένη πάνω σε βράχο. Η κύρια είσοδος βρίσκεται στη βόρεια πλευρά , πράγμα εξαιρετικά σπάνιο για έναν ναό, ενώ ένα μόνο παράθυρο υπάρχει στη δυτική πλευρά.
Ο ναός κινδύνευσε να καταρρεύσει τη δεκαετία του 1960 γι' αυτό η Αρχαιολογική Υπηρεσία αντικατέστησε τη στέγη και έκανε τις απαραίτητες εργασίες συντήρησης  οι οποίες συνεχίστηκαν το 1972.

 Ο μικρός  χαριτωμένος ναός είναι ο δεύτερος που είναι αφιερωμένος  στην Αγία Άννα στην Παλαιά Χώρα. Ο πρώτος βρίσκεται στη νότια πλευρά δίπλα  στην Αγία Αικατερίνη στο μονοπάτι που οδηγεί προς τον Άγιο Ιωάννη το Θεολόγο. Και ετούτος ο ναός είναι πολύ μικρός και εορτάζει στην Κοίμηση της Αγίας Άννας στις 25 Ιουλίου.



Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025

"Οι δύσκολες νύχτες του κυρίου Θωμά". Μια ξεχωριστή θεατρική παράσταση.

 

Ο πρωτομάστορας του νεοελληνικού θεάτρου Ιάκωβος Καμπανέλλης υπογράφει το μονόλογο, "Οι δύσκολες νύχτες του κυρίου Θωμά" που παρουσιάζεται αυτές τις μέρες στη σκηνή του Πνευματικού Κέντρου Κυψέλης.

Το Αιγινήτικο κοινό είναι αρκετά εξοικειωμένο  με το θεατρικό λόγο του Ι. Καμπανέλλη καθώς έργα του έχουν παρουσιαστεί  στο παρελθόν στην Αίγινα. Συγκεκριμένα το αριστούργημα " Η αυλή των θαυμάτων" ένα έργο σταθμός για το ελληνικό θέατρο πρωτοπαρουσιάστηκε από το Μορφωτικό Σύλλογο ο "Καποδίστριας" και κατόπιν από τη Θεατρική Ομάδα Κυψέλης μέσα στο Πνευματικό Κέντρο το 2014 -15.
Και τελευταία το 2017 στην σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Αίγινας "Η γειτονιά των αγγέλων" από τη Θεατρική Ομάδα του Μορφωτικού Συλλόγου ο "Καποδίστριας".

Οι  "Δύσκολες νύχτες...." παρουσιάζονται για πρώτη φορά και αυτό από μόνο αποτέλεσε ένα στοίχημα  για τους συντελεστές  όσο και η μορφή του έργου που είναι ένα αντρικός μονόλογος από τους λίγους και ωραιότερους στο ελληνικό θέατρο.
    Ο έμπειρος  κ. Νίκος Νικολάου αναμετρήθηκε άξια με αυτόν το ρόλο έχοντας στη φαρέτρα του πολλές εμπειρίες από τη διδασκαλία και συμμετοχή του σε πάμπολλες παραστάσεις εδώ στην Αίγινα και μάλιστα σε έργα ρεπερτορίου. Με όπλα τα εκφραστικά του μέσα, την τεχνική και κυρίως την προσήλωση του στη θεατρική τέχνη κατόρθωσε να κερδίσει το στοίχημα, την αναμέτρηση και κυρίως να πείσει  το κοινό για το πόσο δύσκολες είναι οι νύχτες ενός ανθρώπου βαθιά ερωτευμένου με τη γυναίκα του που έχει φύγει από τη ζωή, καθώς στη θέση της δεν έχει ακόμα βάλει κάποιο άλλο πρόσωπο. Μονολογεί όλη τη νύχτα! Οι νύχτες είναι ατελείωτες, βασανιστικές, επίμονες γεμάτες μνήμες και εικόνες, θύμησες και λαχτάρα για ζωή. Η φωτογραφία της εκλιπούσης στοιχειώνει την κρεβατοκάμαρα στην οποία σιγοκαίει ένα καντηλάκι. Όλα μοιάζουν τακτοποιημένα, νοικοκυρεμένα, ήσυχα, χωρίς όμως την παρουσία της νοικοκυράς, της κυρίας του σπιτιού.
Τη μονοτονία της νύχτας σπάει ένα απρόσμενο τηλεφώνημα και μια .... κατσαρίδα.
Η ερμηνευτική γραμμή του κ. Νικολάου δεν ξεφεύγει ούτε στιγμή από το στόχο του. Με μέτρο με σκηνική οικονομία με φοβερές σιωπές και ανάσες αποδίδει άριστα το Θωμά.

Στην πορεία  του αυτή ευτύχησε να έχει σκηνοθέτη την κ. Μαρία Λιανέρη η οποία με τη Θεατρική της Ομάδα "Ηλιοπότες" συστήνεται θεατρικά στην Αίγινα. Μια φρέσκια ματιά, μια ελπιδοφόρα παρουσία από την οποία προσδοκούμε πολλά. 
Την παράσταση υποστηρίζει ο Μορφωτικός Σύλλογος ο "Καποδίστριας".

Οι δύο επόμενες παραστάσεις είναι την Παρασκευή 12 και το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου με ώρα έναρξης στις 20.00. Είσοδος ελεύθερη.




 

 

Εορτάζει η ενορία του Αγίου Κρίσπου στην περιοχή των Αγίων.

 

Πανηγυρίζει ο μοναδικός ναός του Αγίου Κρίσπου ευαγγελιστή και φωτιστή της Αίγινας, καθώς είναι αυτός που συντέλεσε στον εκχριστιανισμό του νησιού κατ΄εντολή του Αποστόλου Παύλου.

Η ενορία  του Αγίου Κρίσπου πανηγυρίζει την 8η Δεκεμβρίου ημέρα μνήμης  του Αγίου Κρίσπου. Φέτος τόσο στον πανηγυρικό εσπερινό  όσο και στην Θεία Λειτουργία χοροστάτησε και λειτούργησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Ύδρας κ.κ. Εφραίμ.



  Ο  εικονιζόμενος ναός  του Αγίου Κρίσπου στην περιοχή "Άγιοι"  της Αίγινας  είναι ο μοναδικός που είναι αφιερωμένος στη μνήμη  του Αγίου  που κήρυξε  το χριστιανισμό στην Αίγινα. Ο ναός είναι από τους νεότερους που κτίστηκαν στην Αίγινα  και καλύπτει τις ενοριακές ανάγκες  μιας μεγάλης περιοχής στα  βόρεια  του νησιού. Εφημέριος  του ναού εδώ και  δεκαετίες είναι ο ακούραστος πατέρας Φανούριος Μακαρατζής ο οποίος συνεπικουρούμενος από το Εκκλησιαστικό συμβούλιο, τους ενορίτες και τους παραθεριστές  της περιοχής έχει κατορθώσει να διατηρεί σε άριστη κατάσταση το ναό.
 
    Ακολουθεί ένα μικρό συναξάρι του Αγίου από  το βιβλίο: "Αγιοβάδιστα νησιά"  

‘ …Χωρισθείς ο Παύλος εκ των Αθηνών, ήλθεν εις Κόρινθον….διελέγετο δε εν τη συναγωγή κατά παν Σάββατον, έπειθεν τε Ιουδαίους και Έλληνας… Κρίσπος δε ο αρχισυνάγωγος επίστευσεν τω Κυρίω συν όλω τω οίκω αυτού’.
[Πραξ. Αποστ. ιη΄1,4,8].

Βρισκόμαστε στον 1ο αιώνα μ.Χ., και ο Απόστολος Παύλος πραγματοποιεί την δεύτερη ιεραποστολική περιοδεία του. Το θέλημα του Θεού τον έχει οδηγήσει στην ειδωλολατρική Ελλάδα. Ο Παύλος μετά το όραμα που βλέπει στην περιοχή της Τρωάδας με τον Μακεδόνα στρατιώτη, αποφασίζει να διαβεί στην Μακεδονία. Κηρύττει στους Φιλίππους, στην Θεσσαλονίκη, στην Βέροια και κατεβαίνει νοτιότερα στην Αθήνα. Όμως οι μορφωμένοι Αθηναίοι τον απογοητεύουν. Δεν μπορούν να πιστέψουν σε κάποιον Θεό που σταυρώνεται, πεθαίνει και μετά ανασταίνεται.
Με βαριά τα βήματά του έρχεται στην Κόρινθο, τη μεγάλη πολιτεία της Πελοποννήσου με το σπουδαίο λιμάνι και τη μεγάλη εμπορική κίνηση.
Ο Παύλος, όπως συνήθιζε να κάνει σε κάθε πόλη που επισκεπτόταν, συναντά και εδώ τους Εβραίους της πόλης. Έρχεται μέσα στην Συναγωγή και εκεί κηρύττει. Υπεύθυνος της Συναγωγής –αρχισυνάγωγος – ήταν ο Κρίσπος. Ο Κρίσπος είχε έλθει στην Κόρινθο από την Ρώμη, όπου ζούσε μαζί με την οικογένειά του. Όμως ο αυτοκράτορας Κλαύδιος το 51 μ.Χ. έδιωξε από την Ρώμη όλους τους Εβραίους. Έτσι, ο Κρίσπος κατέφυγε στην Κόρινθο, όπου γρήγορα γνωρίζεται και αναλαμβάνει τα καθήκοντα του αρχισυνάγωγου της πόλης.
Ο Κρίσπος, ο οποίος ονομάζεται και Σωσθένης, ακούει το κήρυγμα του Παύλου και όχι μόνο εντυπωσιάζεται, αλλά πιστεύει και ζητά να βαπτισθεί. O Κρίσπος και η οικογένειά του βαπτίζονται χριστιανοί από τον Απόστολο Παύλο. Ο ίδιος ο Παύλος αναφέρει: « Ευχαριστώ τω Θεώ ότι ουδένα υμών εβάπτισα ει μη Κρίσπον και Γάιο»’.[ Α΄ Κορ. α΄ 14]. Στην ίδια επιστολή ο Απόστολος Παύλος τον χαρακτηρίζει συστρατιώτη του.
Η πράξη αυτή του Κρίσπου ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων. Οι Ιουδαίοι της Κορίνθου ξεσηκώνονται εναντίον του Παύλου και του Κρίσπου. Ο Κρίσπος ακολουθεί τον Παύλο στην Μικρά Ασία όπου και χειροτονείται επίσκοπος Κολοφώνος - σημαντικής πόλης κοντά στην Έφεσο - και διακρίνεται για την αυταπάρνησή του και την ικανότητα να διδάσκει τους άλλους. Σε επιστολή που γράφει ο Απόστολος Παύλος από την Έφεσο αναφέρει : «Παύλος κλητός Απόστολος Ιησού Χριστού δια θελήματος Θεού και Σωσθένης ο αδελφός τη Εκκλησία του Θεού τη ούση εν Κορίνθω…» [Α΄Κορ. α΄2] Κατά την διάρκεια της δεύτερης επίσκεψης του Παύλου στην Κόρινθο τον συνοδεύει και ο Κρίσπος.
Ο Απόστολος Παύλος αποφασίζει να αναθέσει στον Κρίσπο μια μεγάλη αποστολή. Τον στέλνει στην Αίγινα , η οποία βρίσκεται αντίκρυ στο Σαρωνικό κόλπο και είναι ειδωλολατρική. Ο Απόστολος Παύλος τοποθετεί στο νησί ως επίσκοπο τον Κρίσπο, παρά το γεγονός ότι πάνω στην Αίγινα δεν υπάρχει ούτε ένας Χριστιανός. Στην απόφαση αυτή οδηγείται, γιατί θέλει να ενδυναμώσει την προσπάθεια του Κρίσπου, και έτσι να έχει γρήγορα αποτελέσματα και να προσελκύσει πολλούς ανθρώπους στην νέα θρησκεία.
Ο Κρίσπος ερχόμενος στην Αίγινα αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα, γιατί, όπως είπαμε και προηγουμένως, η Αίγινα ήταν ειδωλολατρική. Εργάζεται όμως σκληρά, και το έργο του αποδίδει καρπούς.
Για το έργο του στην Αίγινα δεν έχουν διασωθεί μαρτυρίες. Ωστόσο η Επισκοπή της Αίγινας θεωρείται η πρώτη της Ελλάδος και διατηρήθηκε μέχρι το 1852.
 
Σε ένα σημείο των Αποστολικών Διαταγών υπάρχει η πληροφορία η σχετική με τον Κρίσπο: «περί των υφ’ημών χειροτονηθέντων εν τη ζωή τη υμετέρα γνωρίζομεν υμίν ότι, εισίν ούτοι,…..Κρίσπος της κατά Αίγιναν Εκκλησίας».



 Φωτογραφίες από το Γραφείο Τύπου τη ςΙ.Μητροπόλεως Ύδρας.

Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2025

Αποκοπή βράχων μετά την καταιγίδα στους Αγίους Αναργύρους.

Άφησε το αποτύπωμα  του ο Byron στην Αίγινα ευτυχώς όχι όπως άλλες καταιγίδες τις προηγούμενες χρονιές.

Η αποκοπή βράχων που σημειώθηκε στην περιοχή των Αγίων Αναργύρων είναι ένα σοβαρό θέμα που πρέπει ιδιαίτερα να προσεχθεί καθώς ο χώρος είναι πολυσύχναστος ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες όπου τελούνται πολλά μυστήρια, πανηγυρίζει ο ναός (1η Ιουλίου) και όλη τη διάρκεια  της ημέρας πολλοί συχνάζουν στον περίβολο του μικρού ναού, μια που προσφέρεται για ρεμβασμό και ξεκούραση.
Παρόμοιο περιστατικό είχε συμβεί πριν από μερικά χρόνια επί δημαρχίας Δ. Μούρτζη. Η ζημιά  τότε είχε συμβεί στο μπροστινό μέρος του ναού και είχε επιδιορθωθεί από τον αντιδήμαρχο κ. Κ. Γεννίτσαρη. Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι η παράκτια ζώνη δεν είναι στην κατοχή και στην αρμοδιότητα της Εκκλησίας. Ακόμα και ο περίβολος  των ναών ανήκει στην αρμοδιότητα των Δήμων ως κοινόχρηστων χώρων.

Ο π. Στυλιανός Κουτσούκος εφημέριος του ναού των Αιγινητών Αγίων όπου εκκλησιαστικά ανήκει το εκκλησάκι των Αγίων Αναργύρων ενήργησε άμεσα, ταχύτατα και με υπευθυνότητα. Ενημέρωσε ως όφειλε τις αρχές και μέσω των τοπικών Μ.Μ.Ε. τον κόσμο για την  αποκοπή των βράχων και τους κινδύνους που ελλοχεύουν  για τους περαστικούς.

Ευχόμαστε γρήγορα να αποκατασταθεί ο χώρος και να δοθεί και πάλι σε δημόσια χρήση.
Τις φωτογραφίες μας έστειλε ο π. Στυλιανός Κουτσούκος.




 

Υποχώρησε τμήμα του τοιχίου στο κοιμητήριο της Κυψέλης.


 Οι τελευταίες βροχοπτώσεις έδωσαν τη χαριστική βολή στο παλαιό τοιχίο του κοιμητηρίου Κυψέλης. Το τμήμα της μάνδρας που είχε από καιρό "ανοίξει" λόγω της πίεσης που ασκούσε το μεγάλο κυπαρίσσι με τον κορμό και τις ρίζες του, υποχώρησε στο σημείο που είναι ο μικρός χώρος στάθμευσης των οχημάτων.

Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2025

Άγιος Νικόλαος ο θαλασσινός. Μια εκκλησία με πολλές ιστορίες.

    

Αναρωτιέμαι αν  όλα αυτά  τα παιδιά  και οι έφηβοι που κάθε βράδυ σκαρφαλώνουν πάνω στην οροφή του Αγίου Νικολάου, γνωρίζουν έστω και  ένα στοιχείο, μια πληροφορία για  την ιστορία αυτού του ναού, που μπορεί βέβαια να είναι σήμα  κατατεθέν μιας νησιωτικής πολιτείας, ωστόσο έχει μεγάλη ιστορία αιώνων!

Αναρωτιέμαι αν ποτέ κι εμείς οι μεγαλύτεροι που καθημερινά  ρεμβάζουμε και αγκαλιάζουμε με  το βλέμμα μας τη λευκή κυκλαδίτικη φιγούρα, γνωρίζουμε το παρελθόν του!

Και  για να βοηθήσουμε λίγο  τη σκέψη σας παραθέτουμε λίγα από τα ιστορικά στοιχεία που έχει διασώσει η ιστορικός Γωγώ Κουλικούρδη  στα  βιβλία  της.

Αξίζει να τα διαβάσουμε!!!


 «Για να πας έπρεπε να πατήσεις πέτρα πέτρα και να φθάσεις στην εκκλησούλα, στον τρούλο της οποίας έκαιγε ένα λαδοφάναρο προτού τοποθετηθεί το σημερινό φανάρι».
  Ο σημερινός επισκέπτης ή περιπατητής δεν θα χρειαστεί να ακροβατήσει εφόσον ο μεγάλος τσιμεντένιος όγκος του λιμανιού έχει εγκλωβίσει στο σώμα του το μικρό εκκλησάκι και προσφέρει άνετη πρόσβαση σε αυτό.
  Είναι από τις σπάνιες φορές που ένα τόσο ταπεινό ναΰδριο έχει κατορθώσει να είναι σημείο αναφοράς και αναγνωρισιμότητας για έναν τόπο. Μια λευκή αιγαιοπελαγίτικη πινελιά μέσα στην νεοκλασική  πρόσοψη της χώρας της Αίγινας. Μια ανοιχτή αγκαλιά για όσους έρχονται και ένα ζεστό κατευόδιο για αυτούς που φεύγουν. Η γνώριμη λευκή φιγούρα είναι η πρώτη εικόνα που αντικρίζει ο επισκέπτης της Αίγινας μόλις ο καταπέλτης του πλοίου ανοίξει. Είναι ο Αη – Νικόλας ο Θαλασσινός όπως πολύ εύστοχα τον αποκαλούν οι ναυτικοί μας οι οποίοι τον έχουν προστάτη και οδηγό στα ταξίδια τους.
  Ο Άγιος Νικόλαος στο λιμάνι δεν είναι απλά μια από τις πολλές εκκλησίες του νησιού που είναι αφιερωμένες στον Άγιο των ναυτικών αλλά σύμφωνα με  περιηγητές προηγούμενων αιώνων και από τις παλαιότερες του νησιού. 

Η παράδοση θέλει να είναι σχεδιασμένος και φτιαγμένος από Παριανούς μαστόρους, κάτι που εξηγεί και την αρχιτεκτονική του. Αναφορές στο κτίσμα κάνουν οι J. Giraud στα 1673 και ο Chandler στα 1765. 

Το 1805 ο Dodwell αναφέρει πως το λιμάνι ονομαζόταν «Άγιος Νικόλαος» εξαιτίας του ναού. Αναφέρεται επίσης ότι ο ναός κτίστηκε πάνω στα θεμέλια αρχαίου πύργου που υπήρχε στην είσοδο του λιμανιού. Αντίστοιχος πύργος υπήρχε και στην απέναντι πλευρά.

   Το μικρό ξωκλήσι έχει κι αυτό τη δική του ιστορία που δυστυχώς οι περισσότεροι αγνοούμε. Στα 1819 οι πρόκριτοι του νησιού είχαν περιορίσει μέσα στον ναό το Χατζή Ζέρβα, ύποπτο για πανούκλα και του έστελναν τροφή με καΐκι, ενώ τα ρούχα και τα κλινοσκεπάσματά του τα βουτούσαν στη θάλασσα για απολύμανση. 

Στα χρόνια της επανάστασης του ’21 στο ναΰδριο λειτουργούσαν πρόσφυγες ιερείς επικεφαλής της μεγάλης κοινότητας των Ψαριανών προσφύγων που είχαν καταφύγει στην Αίγινα μετά την καταστροφή το 1822 του νησιού τους. Οι ίδιοι οι Ψαριανοί αποφασίζουν, μετά  από πρόσκρουση στο λιμάνι της Αίγινας ενός πλοιαρίου της εποχής εξαιτίας θαλασσοταραχής, να τοποθετήσουν φανό στον τρούλο της εκκλησίας. Για το λόγο αυτό έδωσαν τα απαιτούμενα χρήματα στον εφημερεύοντα ιερέα ώστε να προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες. Είναι το πρώτο φανάρι που τοποθετείται με έξοδα των Ψαριανών πλοιάρχων: Νικόλαου Χ’ Αλεξανδρή, Κ. Κανάρη, Α. Κεφάλα, Α. Ανδρουλή, Κ.Χ΄Γ. Κοτζιά, Ιω. Χ΄Αλεξανδρή, Γ. Βαλέτη, Κ.Νικόδημο. Αργότερα ο Ιωάννης Καποδίστριας τοποθέτησε στο λιμάνι τον πρώτο φανό του ελεύθερου Ελληνικού Κράτους.
   
Ο μικρός ναός αρχιτεκτονικά είναι μονόχωρη βασιλική με δύο τρούλους ενώ κοσμείται εξωτερικά με ένα μονόλοβο κωδωνοστάσιο. Εντυπωσιάζει η αρχιτεκτονική του απλότητα κάτι που το εντάσσει απόλυτα στο θαλασσινό τοπίο. Κατά καιρούς επιχειρήθηκαν διάφορες επισκευές όπως το 1829 και το 1845 αλλά και κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα. Το 1905 ο Δήμαρχος του νησιού διαμόρφωσε το γύρω χώρο και κατασκεύασε ασφαλή πρόσβαση σε αυτό, βαθαίνοντας παράλληλα και το λιμάνι. Αποτέλεσμα αυτών των παρεμβάσεων είναι η μικρή προβλήτα ως τον Άγιο Νικόλαο γρήγορα να εξελιχθεί σε αγαπημένο τόπο περιπάτου και ρεμβασμού. Για πολλές δεκαετίες στο γύρω χώρο λειτουργούσε ένα μικρό «κέντρο» ψυχαγωγίας, το οποίο αναφέρεται και στα χρόνια της Γερμανικής Κατοχής. Στην Κατοχή και εξαιτίας των βομβαρδισμών ο μώλος του Αγίου Νικολάου καταστράφηκε και στη συνέχεια τον κατέλαβαν οι Γερμανοί και αχρήστευσαν το ξωκλήσι, οπότε η εικόνα του Αγίου μεταφέρθηκε στην ενοριακή εκκλησία, για να γυρίσει πάλι στη θέση της μετά την απελευθέρωση. Οι παλαιοί Αιγινήτες αποκαλούσαν το χώρο ως «κόρτε» για το λόγο ότι εκεί αναπτύσσονταν πολλά φλερτ και ήταν τόπος συναντήσεων αρκετών ερωτευμένων. Η κατασκευή του λιμανιού τα επόμενα χρόνια άλλαξαν τα δεδομένα. Οι μεγάλες προβλήτες κατάπιαν και εξαφάνισαν όχι μόνο το κεντράκι αλλά δεν σεβάστηκαν το ναό. Για ένα διάστημα , όπως αναφέρει η ιστορικός Γ. Κουλικούρδη η εκκλησία θάφτηκε μέσα στο τσιμέντο και αλλοιώθηκαν οι εξωτερικές αναλογίες του κτιρίου. Το ύψος του περιορίστηκε σχεδόν κατά 1/3. Στο εσωτερικό του ναού αντικαταστάθηκε το παλαιό τέμπλο με νεότερο βυζαντινής τεχνοτροπίας και οι τοίχοι «ντύθηκαν» με αγιογραφίες αμφιλεγόμενης αισθητικής. Γεγονός είναι ότι οι επεμβάσεις στο εσωτερικό του ναού έχουν αλλοιώσει τη μορφή του, κάτι που μπορεί κάποιος να διαπιστώσει από σκηνές της παλαιάς ταινίας «Διακοπές στην Αίγινα».
 
   Σήμερα ο ναός καλλωπισμένος, καθαρός και φροντισμένος υποδέχεται τους επισκέπτες και προσκυνητές του νησιού, ενώ  φωτίζεται τις νυχτερινές ώρες  προσφέροντας  στους διαβάτες και περιπατητές  του λιμανιού μια  εντυπωσιακή εικόνα με  τη φιγούρα του να καθρεφτίζεται στα γαλήνια νερά του λιμανιού. 




 "Η βάρκα  του μπάρμπα - Αντρέα", αρχείο Άννας  Χάνου.




 "Σκηνή από την ταινία: "Διακοπές στην Αίγινα" στο εσωτερικό του ναού. Αλ. Βουγιουκλάκη, Α. Μπάρκουλης