Η Μεγάλη Τετάρτη στο Μεγαλοβδομαδιάτικο συναξάρι είναι αφιερωμένη σε μια πόρνη γυναίκα.
Και τα
τέσσερα Ευαγγέλια δεν διστάζουν να καταγράψουν ακραίες περιπτώσεις ανθρώπων που
πλησίασαν το Χριστό. Μια από αυτές είναι και η πόρνη γυναίκα που με τα χρήματα της
εργασίας της αγόρασε πολύτιμα (ακριβά)
μύρα και προσήλθε στο σημείο που βρισκόταν ο Ιησούς. Δεν δίστασε κατόπιν να
αλείψει με τα αρώματα αυτά τα πόδια του Ιησού και να τα σκουπίσει με τα
μαλλιά της. Μια ακραία, ίσως, εκδήλωση
σεβασμού και μετάνοιας αλλά και αναγνώρισης του προσώπου του Ιησού ως ενός Θεού
που θα της πρόσφερε όχι την κατακραυγή και την απαξίωση αλλά τη σωτηρία. Και
πράγματι εκείνη τη στιγμή της απερίγραπτης μεταμέλειας της αντιμετωπίζει τα επικριτικά σχόλια των ίδιων των μαθητών του Χριστού που
διαμαρτύρονται για την παρουσία της, το
θράσος της να πλησιάσει το διδάσκαλο,
αλλά και την σπατάλη των χρημάτων της που θα μπορούσαν, όπως ισχυρίζονται, να
δοθούν στους φτωχούς.
Και όμως στο δυνατό παράδειγμα μετάνοιας της πόρνης, η Εκκλησία αφιερώνει όχι απλά μία
ημέρα, αλλά της αφιερώνει μια ημέρα της Μεγάλης
Εβδομάδας. Τα τροπάρια και οι ύμνοι της ημέρας είναι γεμάτοι από αναφορές
στο πρόσωπο της.
Από
αυτό το παράδειγμα εμπνεύστηκε και η υμνογράφος Κασσιανή και χάρισε στην
Εκκλησιαστική Υμνολογία ένα τροπάριο που
στο διάβα των αιώνων έχει προσλάβει μεγάλη αξία και έχει αποκτήσει μεγάλη
δημοσιότητα.
Άλλωστε τέτοιες περιπτώσεις ανθρώπων πάντα προκαλούν το ενδιαφέρον και συγκινούν.
Ένα
τροπάριο που είναι υπερτιμημένο αν υπολογίσει κανείς ότι στην υμνολογία της
Εκκλησίας υπάρχουν πολλά τροπάρια κανόνες και κοντάκια που
αποτελούν αυτόνομα ποιητικά έργα που έχουν μελετηθεί, ερμηνευτεί και
μελοποιηθεί ακόμα από πολλούς ανθρώπους των γραμμάτων και της τέχνης. Με το
τροπάριο της Κασσιανής δίνεται έμφαση σε μια "μικρή ημέρα" της
Μεγάλης Εβδομάδας. Ωστόσο η θεματολογία του άκρως γοητευτική συνεχίζει να
συναρπάζει και να προσελκύει τους πιστούς.